Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ta fram timmervägg  (läst 7933 gånger)

Skogshäxan

• Naturnära häxa med förkärlek till vedspisen.
Ta fram timmervägg
« skrivet: 22 feb-08 kl 11:52 »
Hej, jag köpte mitt torp förra året och håller på med renovering (20-årsprojekt).

Mitt projekt nu i vår är att ta upp golvet i sovrummet och isolera eftersom
det är "storm" under och sedan försöka plocka ned på väggarna allt
väggmaterial och låta timmerväggen vara synliga.

Erfarenheter från er?

Blir det mycket kallare?

Måste jag isoloera ännu mer från utsidan.

Andra tips eller avrådande?

Hoppas på svar från er.

Så länge må så gott!

Pastorn

• -
SV: Ta fram timmervägg
« Svar #1 skrivet: 22 feb-08 kl 12:36 »
det viktigaste är att du isolerar golv och tak, är dessa välisolerade och fönster och dörrar ordentligt täta så tror jag att du kommer att få det varmare även om du tar fram timmerväggarna. men det blir förstås ännu bättre om du tilläggsisolerar väggarna från utsidan.
låter som ett härligt projekt. kör hårt!

Filip Skräplund

« Svar #2 skrivet: 22 feb-08 kl 12:50 »
Det går säkert bra, men särskilt ursprungligt är det inte med bara timmerväggar.
Det var bara dom som inte hade råd med färg och papp som körde stockrent då det begav sig.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

imze

• Brors
« Svar #3 skrivet: 22 feb-08 kl 13:16 »
Isolera från utsidan är inte ursprungligt och inte särskilt lämpligt heller. Vad är det för beklädnad på innerväggarna idag? Är det lerklining ska du absolut låta den sitta kvar.
Timmerstommen har rört sig genom åren och det är inte särskilt troligt att den är helt tät. Risken är att du får storm genom väggarna i stället. Mitt tips är att du tar fram timret på en innervägg om du vill ha det och låter ytterväggarna vara isolerade.

ersam

• -
« Svar #4 skrivet: 22 feb-08 kl 14:32 »
Jag vet flera som tagit fram timmerväggen för att bara några år senare sätta skivor och täcka den igen. Jag upplever det som "konstgjort" att ta fram någonting som är tänkt att vara dold under ytterskikt. Svårt att få bra och hålla rent.
Inget är fel - det ska kännas rätt. Själv skulle jag aldrig ta fram timmerstommen. Ryser bara vid tanken på att få fram den och göra snyggt...

ES

anette i bugared

• -
« Svar #5 skrivet: 22 feb-08 kl 15:00 »
Om timmerväggen är snygg så kan den ge otrolig karaktär till rummet. Vi har gjort så i två av rummen på övervåningen, resultatet blev jättefint.

Lite dragigare blir det, men det beror ju också på hur isoleringen på utsidan huset ser ut. Vi upplever det som marginellt. Snyggt blev det i alla fall.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

imze

• Brors
« Svar #6 skrivet: 23 feb-08 kl 14:44 »
Synd att man inte kan veta i förväg om väggen är snygg eller inte... :o ;D

bladhis

• Västergötland
    • www.prastakvarna.se
« Svar #7 skrivet: 23 feb-08 kl 17:15 »
Är väggen putsat? vilket ofta är fallet så är timmret hugget för att få putsen att fästa. Detta gör att det blir ett himla arbete att få timmret någorlunda fint. Ofta är timmret lagat och ihoplappat om stugan är flyttat dessutom.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #8 skrivet: 23 feb-08 kl 23:17 »
River man  ner allt  in till timmerväggarna så river man också bort en stor del av husets historia. Som någon annan skrev så hade jag koncentrerat mig på att isolera tak och få golvet dragfritt. Sen är det viktigt att dörrar och fönster är ordentligt drevade. Tilläggsisolering från utsidan brukar inte betala sig på måånga år. Dessutom förfular det ofta huset. Bättre då att låta insidan behålla sin beklädnad och om man prompt vill ha bart timmer ta det på en innervägg som någon annan ovan också var inne på.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

anette i bugared

• -
« Svar #9 skrivet: 23 feb-08 kl 23:20 »
Vårt hus var redan tilläggsisolerat på utsidan när vi tog bort beklädnaden mot timmerväggens insida. Beklädnaden bestod dessutom av tretexplattor eller nåt sånt. Inget att spara m.a.o.

Mer spännande var det då att hitta drevningsmaterialet i form av gamla trasor från skjortor (flanell) och äkta nylon-strumpor :o ;D.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Skogshäxan

• Naturnära häxa med förkärlek till vedspisen.
« Svar #10 skrivet: 25 feb-08 kl 13:19 »
Tack för alla fina tips, mina väggar är också typ tretex och fönstren är från -70 talet, men de gamla
finns kvar i alldeles perfekt skick. Men utan karmar. Skall försöka hitta en snickare som kan fixa detta.

Jag hoppas att väggarna är i någorlunda gott skick. Det blir en överraskning när jag kommit så långt. När man rivier i gamla hus blir det alltid överraskningar - på gott och ont.

imze

• Brors
« Svar #11 skrivet: 27 feb-08 kl 15:58 »
Kan tipsa om att tretex brinner bra, om man vill ha extra värme... Men ta ner det från väggarna först! ;)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #12 skrivet: 27 feb-08 kl 16:48 »
Citera
Är väggen putsat? vilket ofta är fallet så är timmret hugget för att få putsen att fästa. Detta gör att det blir ett himla arbete att få timmret någorlunda fint.

Nä, vi körde med klövfräs skiva!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

bladhis

• Västergötland
    • www.prastakvarna.se
« Svar #13 skrivet: 27 feb-08 kl 18:12 »
Det var ingen dum ide, måste jag lägga på minnet! Blir ytan väldigt grov då? Körde med sliprondell engång, tog ju tid men blev ju ganska slät yta..

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #14 skrivet: 27 feb-08 kl 18:27 »
Inte så farligt... putsade av det sista med en vanlig slipskiva. Vi tycker själva att resultatet blev strålande!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Dela detta:

* Inloggade just nu

634 gäster, 4 användare (1 dolda)
alternaiv, Nina W, Aletaalmoni

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser