Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trätrappa - hållbar olja? Eller annan behandlling?  (läst 14773 gånger)

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
Trätrappa - hållbar olja? Eller annan behandlling?
« skrivet: 12 feb-08 kl 18:12 »
Mitt hus från 1898 har en trätrappa som var lackat. Nu har vi lagt ned massor med arbete för att skrapa och slipa fram den vackra träytan.

Frågan är hur man bäst behandlar en yta som kommer att slitas ganska hårt?
- Hade rekommenderats att olja in med linolja
- Sedan fått synpunkt att detta blir för mjukt, man skall använa TrippTrappolja (antagligen härdande olja?)
- När jag nu kollar alternativen, så kanske det vore klokare att luta eller kalka?

Det verkar synd att måla en fin trappa även om det säkert skulle också bli bra. Och efter målning kan man inte olja... skulle man kunna måla om oljan inte håller?

Övergången skall fungera mot hallen nere som har kalkstensgolv och avsatsen uppe som har oljad furugolv.

Snälla hjälp mig nå ett beslut - nu har vi en opraktisk trappa inklädd i golvpapp för att skydda den känsliga ytan i väntan på hållbara råd!
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Nypålandet

SV: Trätrappa - hållbar olja? Eller annan behandlling?
« Svar #1 skrivet: 12 feb-08 kl 18:22 »
Vet ju inte hur resten av huset ser ut, fast vi har ungefär samma ålder på hus så: Måla.

Filip Skräplund

« Svar #2 skrivet: 12 feb-08 kl 18:27 »
Helt obehandlad trappa som såpskuras eller målning med linoljefärg är väl de alternativ som var brukliga år 1898.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 12 feb-08 kl 19:52 »
Måla, det kommer att bli skitsnyggt. Och var inte rädd för färg.

imze

• Brors
« Svar #4 skrivet: 12 feb-08 kl 21:13 »
Gillar du inte färgen så är det bara fram med färgskrapan!!! Sedan kan du olja. ;D

Filip Skräplund

« Svar #5 skrivet: 12 feb-08 kl 21:20 »
Man kan också som var vanligt förr, använda en trasmatta i trappan.
Mattan fästes i "vecken" med något slags stålstänger, och sen måste man vika mattan också om trappan är svängd.
Fråga mej inte exakt hur.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

sama

• Renovering av trähus
« Svar #6 skrivet: 12 feb-08 kl 22:49 »

Vi har linoljat golvet i köket med gott resultat, har svårt att se att det skulle vara för mjukt för en trappa. Trappan står på tur om ett tag...

/sama
Jag har kluddat ner lite av renoveringsbesvären på: www.floby.nu

Tapio

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 13 feb-08 kl 08:57 »
Halaj!

Frågan har varit uppe förut. Mitt råd blir:
Om du vill ha kvar träets naturliga färg: olja.
Om du vill ha färg på det: Lasyr. Färg slits bort.

//T

imze

• Brors
« Svar #8 skrivet: 13 feb-08 kl 13:19 »
Men Tapio, det är ju görsnyggt med sliten linoljefärg!!! :D

Susannett

• L.A.B.A.T.Y.D
    • Uppland
« Svar #9 skrivet: 13 feb-08 kl 18:36 »
vi har tjärat vår trappa, gick alldeles utmärkt och doftade gott över hela nejden :)
är Återprenumerant såklart.

ersam

• -
« Svar #10 skrivet: 13 feb-08 kl 19:29 »
vi har tjärat vår trappa, gick alldeles utmärkt och doftade gott över hela nejden :)

Knappast en innetrappa som jag tror tråden handlar om? Tjärar man inomhus så får du bo i uthuset ett halvår! Nackdelen annars med tjärning är att det inte går att måla över - iallafall inte med bra resultat.

Lut + trä = papper. Bör undvikas om du inte vill att golvet/trappan ska tappa i spänst.

Har själv använt speciell golvolja (baserad på linolja) på trägolv. Har fått för mig att den härdar bättre = snabbare torktid samt mindre risk för kladd. Antagligen har jag blivit lurad - hade säkert gått lika bra med vanlig (kokt) linolja. Träet mörknar så vill man ha det ljusare måste man ha i pigment.

Mitt tips om det nu ändå är trärent: Olja med ev. pigment. Tröttnar du så måla över med linoljefärg. Betydligt enklare än tvärt om.

Naturligt sliten linoljefärg är svårslaget!

Lycka till!
ES

Susannett

• L.A.B.A.T.Y.D
    • Uppland
« Svar #11 skrivet: 14 feb-08 kl 15:44 »
hmm sorry fick för mig att det var en utetrappa :-[
är Återprenumerant såklart.

signe

« Svar #12 skrivet: 14 feb-08 kl 18:55 »
Vi målade vår trappa med linoljefärg för ca 10 år sedan. Det har hållit bra, först nu börjar det bli lite slitet på stegen där man mest kliver. Men jag håller med den som tyckte att det bara ser charmigt ut. Det är en annan grå nyans under.

Nypålandet

« Svar #13 skrivet: 14 feb-08 kl 19:12 »
Halaj!

Frågan har varit uppe förut. Mitt råd blir:
Om du vill ha kvar träets naturliga färg: olja.
Om du vill ha färg på det: Lasyr. Färg slits bort.

//T

Det gör lasyr med förr eller senare. Målat är snyggare.  ;)

Penny

Oljevax?
« Svar #14 skrivet: 14 feb-08 kl 19:56 »
Kunde oljevax vara ett alternativ för er?

Fördelar:
- baserat på vegetabiliska oljor och vaxer
- ger en extremt tålig yta som är mycket vacker
- enkelt att behandla med
- går att stryka på mera senare om man vill utan stora förarbeten (=man slipper skrapa bort det gamla)

Nackdelar:
- halt de första månaderna efter behandlng, vilket kan vara farligt i en trappa. Halkan försvinner när man gått på ytan ett tag, efter det är det ungefär lika halt som målat golv.
- dyrt literpris (men åtgången är i och för sig mindre än t.ex. av lack)
- fanns inte på 1800-talet, dvs inte autentisk golvbehandlingsmetod för ett hus från den tiden

Våra furugolv (vi har såna golv i hela huset) är behandlade med Osmocolor oljevax för inomhusbruk för tre år sedan och ser mycket snygga ut fortfarande. Vi valde färglöst vax men det finns också olika kulörer.

Här är tillverkarens hemsida:
http://www.osmo.de

Sidan är på tyska, välj "Schweden" från rullistan till höger så får du info på svenska.

Här i Finland där jag bor säljs Osmocolor bland annat av K-Rauta. Kanske har K-Rauta i Sverige också detta i sitt sortiment?

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #15 skrivet: 15 feb-08 kl 03:43 »
Tack för all input!

Jag undersöker vax spåret... Undrar om man kan olja och sedan vaxa?

Jag vill gärna undvika olja + pigment - köksgolvet oljades med härdande olja och vit pigment och det har slitits bort och gett en fläckig resultat...

Måla är visst ett bra alternativ - men sedan går det inte att återställa till den vackra ytan som finns idag - det kryper alltid ned färg i sprickor och mellan brädor.

Återkomer med resultat!
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

olenius

• Hantverkare Läder och Trä med historisk inriktning
    • Ångermanland
    • Oscarssons Läder & fönsterverkstad
« Svar #16 skrivet: 15 feb-08 kl 10:00 »
Jag tycker du skall såpskura trappan.
Gör det flera gånger i början med någon veckas mellanrum så får du en hård yta som håller många år bara du skurar den några gånger om året efter den första omgången.
Vi har behandlat våra golv och trappor i vårt gamla hus på detta sätt och det håller alldeles utmärkt.
Vanlig såpa alltså.
Lycka till.
Tusenkonstnär med kärlek till gamla hus och historia

Dela detta:

* Inloggade just nu

513 gäster, 4 användare (1 dolda)
Tiomilaskogen, pragmatic, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser