Hej!
Kul med någon som visar intresse för knölgäss!
Jag har haft knölgäss i 5 år och kläckte förra året fram en kull samt sålde de äldre. De jag har nu är mycket tama och sociala.
Om du är intresserad av att veta mer så skicka ett privat meddelande så får du min mail eller ev telefon nummer.
Då de är lite väl många (12) just nu finns det möjlighet att köpa...
Kort om min erfarenhet av gåsen...
De är mycket vackrare i verkligheten. Stolt och social som betar bra. De krafsar inte som hönor och låter trädgårdsväxterna vara. De är helvegetarianer. Bra vakthundar, man HÖR när det kommer besök. Jag uppfattar dem definitivt inte som aggressiva, dock nyfikna på nykomlingar. Håller rovfåglar på avstånd.
Jag umgås med mina gäss dagligen, sitter med dem 10-20 min i boxen på kvällen. Några av dem vill gärna bli upplyftna i knät en stund.
Äter havre, korn, vete och hö/ensilage plus snäckskal till honorna. De grisar tyvärr ned en del i sin box, men sköter sig själva utomhus på dagarna då de vandrar omkring och betar runt gården. De måste inte ha en sjö eller å som vatten, de är skapta att vandra på mark och beta. De bör dock kunna få tillgodose bad behov med en plaskdamm eller liknade.