Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Knölgäss  (läst 2383 gånger)

morellen

• Västergötland
Knölgäss
« skrivet: 07 feb-08 kl 11:01 »
Jag skulle vilja veta mer om knölgäss, snubblade över några bilder på nätet. De är ju så fulsnygga så jag blev nästan lite kär :-[
Hur är de i sättet? Vad behöver man veta? Är det något som skiljer vesäntligt mot informationen om hur man tar hand om andra sorters Gäss? ???

Bruja

• Gäst
SV: Knölgäss
« Svar #1 skrivet: 07 feb-08 kl 15:51 »
Hej!

Kolla med Hönsmamma, hon har sådana!  ;D

mvh
Carmen

Elixir

• Så länge man inte vet, så vet man inte!
« Svar #2 skrivet: 10 feb-08 kl 01:23 »
Hej!
Kul med någon som visar intresse för knölgäss!
Jag har haft knölgäss i 5 år och kläckte förra året fram en kull samt sålde de äldre. De jag har nu är mycket tama och sociala.

Om du är intresserad av att veta mer så skicka ett privat meddelande så får du min mail eller ev telefon nummer.
Då de är lite väl många (12) just nu finns det möjlighet att köpa...

Kort om min erfarenhet av gåsen...
De är mycket vackrare i verkligheten. Stolt och social som betar bra. De krafsar inte som hönor och låter trädgårdsväxterna vara. De är helvegetarianer. Bra vakthundar, man HÖR när det kommer besök. Jag uppfattar dem definitivt inte som aggressiva, dock nyfikna på nykomlingar. Håller rovfåglar på avstånd.
Jag umgås med mina gäss dagligen, sitter med dem 10-20 min i boxen på kvällen. Några av dem vill gärna bli upplyftna i knät en stund.
Äter havre, korn, vete och hö/ensilage plus snäckskal till honorna. De grisar tyvärr ned en del i sin box, men sköter sig själva utomhus på dagarna då de vandrar omkring och betar runt gården. De måste inte ha en sjö eller å som vatten, de är skapta att vandra på mark och beta. De bör dock kunna få tillgodose bad behov med en plaskdamm eller liknade.
Har hästar, hundar, katter, höns, silkeshöns och knölgäss.

Manne

• Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
« Svar #3 skrivet: 11 feb-08 kl 01:02 »
.
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

johannaw

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 14 feb-08 kl 17:26 »
Hejsan! jag är också intresserad av attköpa knölgåsägg till våren om du har några????vart bor du? jag finns i uppsala. Vill gärna ha ägg frånlite olika håll så de får olika linjer.
maila gärna när du ser det här.
 mvh Johanna

Paulina

« Svar #5 skrivet: 15 feb-08 kl 13:02 »
Har ett par frisserade knölgäss, fick dom av en uppfödare som köpt ägg som skulle blivit frisseradegäss, men det visade sig vara frisseradeknölgäss. Så för att få dom godkända som ny ras i SRF måste jag ställa ut dom under tre år mm. Hon ställde dom som frisserade och fick 85p, innan hon insåg att det var frisseradeknölgäss. Lustigt att inte domaren såg något.

fjäderfän

« Svar #6 skrivet: 15 feb-08 kl 14:36 »
jag kommer ha ägg och gäslingar till salu under vår sommar av knölgås.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Dela detta:

* Inloggade just nu

443 gäster, 1 användare
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser