Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  blomgödsel  (läst 5387 gånger)

sofaja

• Gäst
blomgödsel
« skrivet: 20 feb-05 kl 17:13 »
vad kan man använda för naturlig gödning för inomhusväxter? som inte stinker...finns det naturliga alternativ ( till de flytande gödningsmedel man hittar i handeln, typ blomstra)?

mirakel

• Närke
Re:blomgödsel
« Svar #1 skrivet: 20 feb-05 kl 18:15 »
Hej  :)
Man kan ta lite (hemkokt/eko- ) såpa i blomvattnet, det gillar de och växer så det knakar!

hokan

« Svar #2 skrivet: 21 mar-05 kl 14:02 »
läste i en självhushållningsbok att man kan gödsla med urin 1del urin och 10delar vatten , ska tydligen inte lukta om det används direkt , därimot om det sparas

mvh
Håkan

Eulalia

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 21 mar-05 kl 16:23 »
och så kan du göra din egen med nässlor, du lägger nässlorna i vatten och låter dra rätt länge..  
 :-\ har tyvärr inte receptet, och vet inte om det stinker heller. får det dra för länge lär det ju stinka  :-)

men nån här lär väl ha testat?
« Senast ändrad: 21 mar-05 kl 16:23 av Eulalia »

Monica

« Svar #4 skrivet: 22 mar-05 kl 19:48 »
jo det stinker med nässlor om de står varmt och soligt. De ska helst stå i skuggan iaf. Men när du har spätt med vatten luktar det inte alls. Det enda gödningsmedel jag någonsin använt till mina odlingar både ute och inne  ;D

Fyll en spann med regnvatten (helst eller åvatten) lägg i nässlor, låt det stå och dra i ca 3 veckor, det hänger mycket på hur varmt det är ute. Mängden? 10-20 nässlor (hela) till en tiolitersspann.....sådär lagom du vet  ;)

Är vattnet riktigt grönt så späd rejält tills du får det ljusgrönt och vattna inte för ofta med det  8)
« Senast ändrad: 22 mar-05 kl 19:50 av Monica »

DunderBettan

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 26 apr-05 kl 09:36 »
När jag har haft bönor och linser i blöt så brukar jag ge vattnet till blommorna. Jag brukar spä ut det så det räcker till alla.

pussling

• Notorisk stickare
    • Dalsland
« Svar #6 skrivet: 04 maj-05 kl 00:44 »
Vatten som potatis har kokat i använder en granne. Hon tar även vara på kattbajs o löser upp det till växter utomhus.
En dag utan stickning är en förlorad dag.
En dag utan ny kunskap är nästan lika illa.
LeWi=jag

LillaMor

SV: blomgödsel
« Svar #7 skrivet: 27 aug-08 kl 15:46 »
Har använt det här med "En kiss till 2 liter vatten" i många år. Det växer så det knakar, och luktar aldrig. Dock använder jag alltid nytt kiss, direkt från blåsan via kranen och till blommorna. inte ger det blomflugor eller så heller. Det lider dom aldrig av här.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: blomgödsel
« Svar #8 skrivet: 21 mar-09 kl 20:55 »
Starta en maskkompost...
Den bor jättebra i en lägenhet.. 

Dom utsöndrar bla en vätska som är väldigt näringrik och som växterna glupar i sig som bara den.
Komposten som blir är oxå väldans effektiv...   ;D
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

461 gäster, 1 användare
Aquamaja

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser