Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kullighet hos allmogegetter/lantraser  (läst 1307 gånger)

ManiacDarling

• Gäst
Kullighet hos allmogegetter/lantraser
« skrivet: 01 feb-08 kl 16:38 »
Jag undrar hur vanligt det är med kullighet hos lantrasgetterna vs allmogegetterna?
Jag är särskilt nyfiken på om det finns kulliga jämtgetter. Finns det någon som har det?

Anledningen till att jag undrar är för att jag vill para min vita kulliga get med en (helst homozygot) kullig bock(och helst en jämtbock) så att hon får kullig killing. Jag har hört att anlaget för horn ärvs recessivt, och det verkar troligt eftersom jag vet att anlaget för horn hos får också ärvs recessivt och kulligheten är dominant, samma sak hos kor. (Dock inte fullständigt dominant, eftersom det kan förekomma andra gener som påverkar hur hornen ska se ut. För att vara helt säker på att avkomman blir kullig så bör man kanske avla på homozygota föräldrar?
Min get har en kullig pappa(som har gett flera killingar med horn) och en mamma med horn, så min get kan antingen vara homozygot eller heterozygot för kullighet. (svårt att svara på eftersom det troligtvis ärvs polygent, fler än 1 gen som medverkar)
Jag har läst att när det gäller får så kan behornade får ha anlag för den dominanta allelen kullighet, men ändå ha utvecklat horn (som dock ofta är underutvecklade och mindre, än hos de får som är homozygota för hornanlaget)

Jag upplever det som att kulliga getter är relativt ovanliga. Om anlaget är mer dominant över behorning så är ju det lite konstigt att det inte finns fler kulliga getter?
Däremot hos får (och kor) så är ju kullighet mycket vanligare jämfört med behorning, och det kanske har sin förklaring i att fler fårägare har ekonomiskt intresse i att utföra riktad avel(fåren är vanligare att ha som livsmedelsproducenter), medan getägare oftare är hobbyägare som inte sysslar med avel i så stor utsträckning?

Ge gärna era synpunkter!!

Fårgenetiklänken jag läste på: http://www.gutefar.se/pdf-hand/Hsid%2079-82.pdf
« Senast ändrad: 01 feb-08 kl 16:45 av ManiacDarling »

Lars Pers Maria

• -
SV: Kullighet hos allmogegetter/lantraser
« Svar #1 skrivet: 01 feb-08 kl 23:25 »
Jag har ingen kunskap om detta ämne men blev förvånad då jag fick en kullig bockkilling. Både mamman och pappan har hornanlag. Mamman är avhornad och pappan har sina kvar. Förmodar att de är lantrasgetter. Båda kommer från mjölkgetgårdar i Hälsningland resp härstammar från dito i Jämtland.
Birger, som han heter, är till salu om så önskas. Hör av dig isåfall. Kan dock inte garantera att det inte blir horn på avkomman.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

461 gäster, 3 användare
torbjorn, haakonkarlsson, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser