Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  halmbalshus  (läst 22776 gånger)

Filip Skräplund

SV: halmbalshus
« Svar #60 skrivet: 06 mar-08 kl 13:37 »
Jag har inte läst hela tråden, men vill tipsa om hus byggda med stampad halm blandad med lera och/eller gödsel, som sen putsas.
De har byggt ett sophus på Augustenborgsskolan i Malmö på det sättet. För mer info kontakta Miljöförvaltningen i Malmö.

Vad har man för nytta av halmisoleringen i ett sophus? Kanske för att råttorna ska ha nära hem?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Tuve

• Skåne
« Svar #61 skrivet: 07 mar-08 kl 18:12 »
Vad har man för nytta av halmisoleringen i ett sophus? Kanske för att råttorna ska ha nära hem?

I det fallet är det inte isolering, som Alte påpekar, utan själva byggmaterialet.

Filip Skräplund

« Svar #62 skrivet: 07 mar-08 kl 18:18 »
I det fallet är det inte isolering, som Alte påpekar, utan själva byggmaterialet.

Jo jag insåg sen att halmen var bindemedel snarare än isolering.
Det är en byggmetod jag tror mer på än rena halmbalar med puts på var sida.
Den senare metoden är väl inte så gammal (?), tippar att den kommit fram sedan det blev aktuellt med energisparande.
Återstår alltså att se hur det fungerar på sikt.
Men det är säkert inte sämre än mineralullsisolerade hus.

Att halmen är pressad är inget hinder för gnagare. Det kan räcka med några få sädeskorn i halmen för att dom ska få vittring.
« Senast ändrad: 07 mar-08 kl 18:20 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

ersam

• -
« Svar #63 skrivet: 07 mar-08 kl 18:44 »
Att halmen är pressad är inget hinder för gnagare. Det kan räcka med några få sädeskorn i halmen för att dom ska få vittring.
Jag tror inte det är vittringen som är det avgörande. De små gynnarna letar efter goa utrymmen där de kan ligga skyddade och föda flera gynnare. Det är oberoende om det är halm eller mineralull i väggarna.
Jag har en timmerstomme som var ruskigt dålig under ett av fönstren. Där reglade jag upp och tryckte i mineralull. Rena orgierna i väggen och det beror inte på att de fått vittring på några sädeskorn...

ES

jenses

• Gäst
« Svar #64 skrivet: 07 mar-08 kl 22:07 »
Den senare metoden är väl inte så gammal (?), tippar att den kommit fram sedan det blev aktuellt med energisparande.
Njet, towarischtsch  ;)

Metoden är (minst) mera än hundra år gammal och väl beprövad,
i framförallt USA finns hus som byggdes omkring förra sekelskiftet,
mest utan bärande träkonstruktion.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #65 skrivet: 07 mar-08 kl 22:30 »
Halm eller vass som isolerong har använts i många tusen år... 
Dock har balbyggandet som vi känner till det endast funnits i snart hundra år.... 

Jag tror inte det är lättare att få mus och råttor i ett halmbalshus än i något annat...
Hållar man bara rent omkring sog och inte lockar med god tillgång till mat i omgivningen...
Så dyker dom inte upp i stora mängder...

Där jag bor så hadde den förra hyresgästen hundar. som han fdrade med mat i stora spannar och ibland kastade han ut mat i rastgården och på verkstadsgolvet... då var det mycket möss och till och med råttor här....
När jag flyttade hit så städade jag och tvättade golv och väggar...  och jag hadde en mus i tidigt i vintras.. men jag har inte hört av den på nån månad nu... 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Ville o Mari

• the greenman art
« Svar #66 skrivet: 10 mar-08 kl 13:55 »
Intressanta tips, ska ev bygga ett halmbals hus. Har undrat varför detta ej har prövats så mycket de senaste decinierna då det verkar vara ett ypperligt och billigt tillvägagångssätt. Har kollat en del byggen i Nya Zeeland och antog att det berodde på klimatet. Men som sagt här finns ju svar på det mesta.. Håll höjd!
m.v.h
Tiden är den störste av förnyare (Franis Bacon)

DGK

• Gäst
« Svar #67 skrivet: 23 mar-08 kl 00:39 »
Här några tips som leder fram till verklig kunskap

http://www.asl.uni-kassel.de/~feb/forschung/exsbb/bericht.pdf         (foton, bilder och ritningar från forskningsprojekt)

http://www.asl.uni-kassel.de/~feb/wissenswertes/minke-building%20with%20straw.pdf           (bok på engelska  att beställa )

http://www.gernotminke.de        (Professor Minkes hemsida med massor av bra bilder och beskrivningar. Finns språkval.)

Finns också en experimentavdelning för alternativ byggnadsteknik att besöka i Kassel för den intresserade.

Lycka till!

Hälsningar från
De gamla Konsterna = MED GAMMAL KUNSKAP IN I FRAMTIDEN

ersam

• -
« Svar #68 skrivet: 23 mar-08 kl 16:42 »
http://www.asl.uni-kassel.de/~feb/forschung/exsbb/bericht.pdf         (foton, bilder och ritningar från forskningsprojekt)

Intressant sak för (efter-)pressning av balar med domkraft. Är detta verkligen nödvändigt?

ES

DGK

• Gäst
« Svar #69 skrivet: 23 mar-08 kl 22:21 »
Svar till ersam:

Vid första försöket var balarna för löst pressade och huset satte sig. Torvtaket vägde 12 ton så väggarna började bukta ut.
Genom pressningen erhölls hårdare packning och stabilare balar som gjorde att huset sedan fungerade. Detta beskrivs i texten också.
Bifogas här som PDF.

MVH
De gamla Konsterna = MED GAMMAL KUNSKAP IN I FRAMTIDEN

Herr Nilsson

• Uppland
    • Luffarnas blogg
« Svar #70 skrivet: 28 mar-08 kl 20:36 »
Att gjuta platta överhuvud taget är ingen bra "alternativlösning" över huvud taget. Torpargrund är betydligt mer traditionell och kräver mindre resurser. Den kan dessutom göras av material på platsen.

I min (begränsade) värld så verkar det enklast med gjuten platta eller dylikt - men jag gillar det inte för det kan man inte göra själv lika lätt. Har du fungerat på plintar men länner mig lite osäker på om det funkar. "Orkar" en plintgrund med detta? Vad är vikten av ett balhus? borde i och för sig inte vara tyngre än ett trähus. Har även fundera på golvmaterial. Det värsta är att jag tänker tegelgolv när jag tänker på halmbalhus...
Följ oss på våra vägar genom Sverige...
www.luffarna.info.se
www.luffarna.webb.se

Herr Nilsson

• Uppland
    • Luffarnas blogg
SV: Re:halmbalshus
« Svar #71 skrivet: 28 mar-08 kl 20:38 »

Jag har varit med och byggt på tre st halmbalshus,

Var hittar man folk som vill ha "slavar" till halbalshusbygge? Jag skulle gårna slava någon vecka för att lära mig
Följ oss på våra vägar genom Sverige...
www.luffarna.info.se
www.luffarna.webb.se

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #72 skrivet: 06 apr-08 kl 18:22 »
Pontus skriver i Övrigt finnes den 31 mars en länk till blocket   http://www.blocket.se/vi/15713097.htm?ca=23_6_s   4500 halmbalar bortskänkas! Kanske något för en husbyggare?
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

cissisvardstrom

SV: Re:halmbalshus
« Svar #73 skrivet: 24 apr-08 kl 13:12 »
F.n.har jag en tanke som kanske rubbar en del cirklar här.
Jag undrar egentligen om man kan använda returpapper som isolering i någon form av byggnation istället för halm.
Eftersom jag är en försynt person så vill jag inte bygga i mer än ett plan eller så och försöka ansluta till "naturen".
Halmbalshuset på Ihre Gård verkar intressant som en inspiration och artikeln i Åter!

returpapper har inte samma bra genomluftning och isolering som halm. Varje litet halmstrå är som ett luftfyllt sugrör som isolerar bra och ger luftgenomströmning. Papper är kompakt och samlar fukt mycket lättare

Johannes

• Gäst
« Svar #74 skrivet: 24 apr-08 kl 18:27 »
Tack Cissi för Ditt svar!
Det får nog avgöra hela saken om jag kommer till skott.
Jag har inte så stora möjligheter f.n. att följa debatterna här och har själv börjat nytt jobb.
Jag bor i skogen men behöver ännnu mer avskildhet än jag får nu.
returpapper var mest en fråga om att jag kunde få material gratis från min förre arbetsgivare.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #75 skrivet: 25 apr-08 kl 23:27 »
Tack Cissi för Ditt svar!
Det får nog avgöra hela saken om jag kommer till skott.
Jag har inte så stora möjligheter f.n. att följa debatterna här och har själv börjat nytt jobb.
Jag bor i skogen men behöver ännnu mer avskildhet än jag får nu.
returpapper var mest en fråga om att jag kunde få material gratis från min förre arbetsgivare.
Tankar om alternativ är alltid bra  ;D
Det som jag kan tänka mig att returpappret kan vara nytta till är i eventuella innerväggar som ljudisolering...  Eller som dragstopp..   

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Johannes

• Gäst
« Svar #76 skrivet: 26 apr-08 kl 12:15 »
jag behöver tystnad mot den yttre världen!

Johannes

• Gäst
« Svar #77 skrivet: 21 aug-08 kl 11:41 »
Nu har jag hittat det!Fick ögonen på ett gammalt nummer av tidskriften"Gör så här" och där finns det en artikel om att man kan återanvända tidningar till isolering.
Det finns kanske ett företag som heter ekofiber-om inte kan man starta ett för att göra nåt ännu nyttigare.

tobbe76

SV: I sex våningar
« Svar #78 skrivet: 06 aug-09 kl 22:04 »
bygger ingen sansad människa ett hus med ett brandfarligt material.

Man skall alltid tänka att det som kan gå illa, gör det också. Halmhus brinner. Kan råttorna boa i isoleringen, gör dom det. Kan fukten tränga upp i väggarna, gör den det. Kan det bli kondens och mögelangrepp, blir det det.

En halmbal klarar EI15 brandklass utan puts och skivor. Är den ihoppressad som bara den fattar den inte eld. Det gjordes tester i Tyskland och det tog 60 minuter innan stommen började brinna. Vilket motsvarar EI60 brandklass. Detta är standard i alla bostadshus och villor. Väggarna var putsade med 5-6 cm lerbruk. Det är bara enskilda halmar som brinner lätt. Putsas väggarna med lera så får man inga problem med fukten. Fukthalten i huset ligger konstant kring 50%. Sommar och vintar. Eftersom det inte ska finnas fickor i stommen kan ingen kondens bildas. Ett mögelsäkrare hus går inte att hitta. Ett idealt hus för de som har allergier.
Vi ärver inte jorden från våra förfäder utan låna den från våra barn.

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #79 skrivet: 08 aug-09 kl 05:42 »
Fast det här är alternativ.nu

Här har stål för dålig brandhärdighet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser