Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ramformat i min paviljong?  (läst 1464 gånger)

ersam

• -
Ramformat i min paviljong?
« skrivet: 25 jan-08 kl 13:27 »
Antar att det är den eviga frågan men jag kör på! Kan ju alltid hänvisa till min nybörjardumhet!  ;)

Har som tidigare sagt SVEA som är 30x30 cm och funderar nu efter alla råd att byta format i min paviljong och upptäcker att Langstroth är ca 45 cm bred vilket torde innebära att jag kan få plats med två uppstaplingskupor där det tidigare stått 3 tråg. Låter det rimligt?

Då är frågan om vilken höjd man ska ha på ramarna Langstroth är 20,2 cm (samma som LN?) och Dadant 25,6 cm. Är 3/4 Langstroth ca 15,2 cm (har inte hittat någon uppgift men räknade ut)? Är det för lågt för yngelrummet?

Kanske man ska köra Langstroth rakt över?
ES

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
Re:Ramformat i min paviljong?
« Svar #1 skrivet: 27 jan-08 kl 15:06 »
Hej!
Jag håller på att gå över helt till Langstrothbredd,
Det blir hel-dadant i yngelrum o 3/4 langstroth i skattlådorna.
Det som kan bli är att det kan behövas en 3/4 låda till förutom
hel-dadanten när det är starka samhällen.

Ska jag bygga en egen paveljong, så bygger jag nog egna yngelrum/skattlådor i 12 mm plywood.

Fördelen med 3/4 är ju att det inte blir så höga torn, lättare lådor också.
Mvh. Beekeepern
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Tuve

• Skåne
SV: Ramformat i min paviljong?
« Svar #2 skrivet: 03 feb-08 kl 07:25 »
Jag har ingen erfarenhet av de format du nämner, bara av Svea/halvsvea och LN.
Jag vill bara säga att min erfarenhet är att det är onödigt meckigt med två olika storlekar i yngelrum och skattlådor. Vill man ha mindre tunga skattlådor kan man hellre bygga lådor för 5 ramar, istället för att de är lägre på höjden.

Dela detta:

* Inloggade just nu

498 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser