Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjuka katter.........  (läst 2698 gånger)

anette i bugared

• -
Sjuka katter.........
« skrivet: 16 jan-08 kl 09:47 »
Nu har ännu en av mina katter drabbats av vad som förefaller vara njursvikt m.m.
Avmagring, äter knappt något, dricker mängder av vatten, kräks och luktar sötsyrligt.

Det kom smygande, men ändå inom en relativt kort tid, det rör sig om någon månad från det att vi (i efterhand, inget anmärkningsvärt i början)såg att katten verkade lite tunnare än vanligt tills nu när hon kommer hem, döende (har tid hos vet. i e.m.)Däremellan har vi avmaskat, gett extra "bra" foder, men ändå utan att vi kunnat se hur illa det tydligen varit. Det har inte funnits synbar anledning till veterinärkontakt, om ni förstår.

Detta är den andra katten som drabbas av samma symtom under en ca 4-månaders period.
Det dessa bägge katterna hade gemensamt är att de gärna strövade runt, bla till grannarna nån kilometer bort, på sommaren fick de mat där >:(, inte något jag samtyckte till). Nu på hösten/vintern så är det grannhuset igenbommat.

Men, mina funderingar är om det kan vara råttgift de fått i sig. Vet någon hur råttgift drabbar katter?
Nån som känner igen det som något annat?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Taggis

• vänner
Re:Sjuka katter.........
« Svar #1 skrivet: 16 jan-08 kl 10:05 »
Gå in på Google & sök på Katter & råttgift  där fanns lite att läsa om  det. Hoppas din katt blir bra igen !
                        Mvh Taggis
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

anette i bugared

• -
« Svar #2 skrivet: 16 jan-08 kl 10:13 »
Tack för länken, symtomen stämmer väl överens med vad som beskrivs vid D-vitaminliknande råttgift.
Tyvärr är det för sent att rädda Sudden, hon är alltför sjuk.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Taggis

• vänner
« Svar #3 skrivet: 16 jan-08 kl 10:22 »
Åhh så synd  :( man blir så lessen när dom blir sjuka & dom inte går att rädda  :'( .

anette i bugared

• -
« Svar #4 skrivet: 16 jan-08 kl 10:50 »
Det här känns dessutom så jäkla onödigt. Både Sudden och Korven(han som dog sent i höstas) är/var unga katter, med många år kvar. Dessutom extremt trevliga. Sudden ser ut som en helsvart Birma.

Taggis

• vänner
« Svar #5 skrivet: 16 jan-08 kl 11:01 »
Har du fler katter än dom ? Har du nån aning om var dom fått i sej råttgiftet ?

anette i bugared

• -
« Svar #6 skrivet: 16 jan-08 kl 11:17 »
Ja, jag har fler katter, men de är mer "hemtama" än de som drabbats.

Vad jag kan tänka mig, så har sommargrannarna lagt ut råttgift i/vid sitt hus, där dessa katter vistas mycket om sommaren och så har mössen ätit av giftet, tagit sig ut och i sin tur ätits av katterna.

Tyvärr är detta människor som inte går att tala med. Vi har tidigare bett dem att inte mata våra katter, men vi förstår att de gillar att ha dem där för barnbarnens skull. I år har vi dessutom ett mus-år.

Vi får bara hoppas att våra andra katter stannar hemma för det är så himla ledsamt att förlora djuren man älskar :'(.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 16 jan-08 kl 11:26 »
Usch... min allra första katt dog förmodligen av förgiftade möss...  :(
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

snarken

« Svar #8 skrivet: 16 jan-08 kl 11:34 »
Jag beklagar sorgen - så hemskt tråkigt...  :'(

Tydligen kan katter få förgiftningssymptom och skador liknande du beskriver av att lapa i sig glykol som läcker från bilar. De attraheras av den sötaktiga lukten och det slår mycket hårt mot systemet. Kanske en möjlighet att undersöka?

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #9 skrivet: 16 jan-08 kl 12:22 »
"Vad jag kan tänka mig, så har sommargrannarna lagt ut råttgift i/vid sitt hus, där dessa katter vistas mycket om sommaren och så har mössen ätit av giftet, tagit sig ut och i sin tur ätits av katterna."

Jag frågade en Anticimex-man som lade ut råttgift vid vårt hönshus häromåret när vi hade råttinvasion, om våra katter kunde drabbas om de åt en död råtta. Svaret jag fick var NEJ.
Glykol lockar hundar, kanske även katter. Mjölk/fil binder giftiga ämnen så bjud det !
En rejält avmagrad katt som mår skit kan också vara full med mask..
bandmask..kolla så att avmaskningsmedlet även tar det :P
Tänker på er :'(
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Filip Skräplund

« Svar #10 skrivet: 16 jan-08 kl 12:32 »
Jag tror Anticimex-gubben ljög där.
Råttor och katter är inte så olika fysiologiskt sett.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

anette i bugared

• -
« Svar #11 skrivet: 16 jan-08 kl 12:34 »
"Vad jag kan tänka mig, så har sommargrannarna lagt ut råttgift i/vid sitt hus, där dessa katter vistas mycket om sommaren och så har mössen ätit av giftet, tagit sig ut och i sin tur ätits av katterna."

Jag frågade en Anticimex-man som lade ut råttgift vid vårt hönshus häromåret när vi hade råttinvasion, om våra katter kunde drabbas om de åt en död råtta. Svaret jag fick var NEJ.
Glykol lockar hundar, kanske även katter. Mjölk/fil binder giftiga ämnen så bjud det !
En rejält avmagrad katt som mår skit kan också vara full med mask..
bandmask..kolla så att avmaskningsmedlet även tar det :P
Tänker på er :'(
Jag avmaskade henne genast efter det att jag tyckte hon verkade lite tunnare än vanligt, och det var ett medel som skulle ta band/spol/pisk m.fl. maskvarianter. Och då började jag också "mata upp" henne med bl.a. grädde, men det var troligen alldeles för sent. Gifter har ofta en sådan effekt på tex katter att det blir lite värre för varje gång de får i sig det och man ser inte skadan/förgiftningen genast utan först när njurarna/levern/nervsystemet är så illa skadat att det inte går att reparera.

Sedan beror det troligen på vad för slags gift som används, om katter och andra djur skall kunna drabbas av en s.k. sekundärförgiftning, men det finns gifter som kan förgifta på det viset, tur om Er Anticimexman inte använde något av dem.

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #12 skrivet: 16 jan-08 kl 17:21 »
Om din katt blivit förgiftad av råttgift få är vitaminen k1 botemedlet, vilket din veterinär lär veta, det står även på varningslapparna Anticimex sätter upp när dem lägger ut giftet.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

anette i bugared

• -
« Svar #13 skrivet: 16 jan-08 kl 22:17 »
Hur har det gått för din katt, vad sa veterinären?
Hon gick inte att rädda, hade troligen dött av sig själv inom ett par dygn, men nu är hon avlivad.

Veterinären trodde också att det var förgiftning. Han sa att om katten bara får i sig tillräckligt många förgiftade möss så blir även katten förgiftad.
« Senast ändrad: 16 jan-08 kl 22:22 av anette i bugared »

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #14 skrivet: 16 jan-08 kl 22:19 »
Nej, vad ledsamt... :'(

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

anette i bugared

• -
« Svar #15 skrivet: 16 jan-08 kl 22:20 »
Om din katt blivit förgiftad av råttgift få är vitaminen k1 botemedlet, vilket din veterinär lär veta, det står även på varningslapparna Anticimex sätter upp när dem lägger ut giftet.
Det beror på vilken sorts råttgift som använts. Vitamin K hjälper bara mot de sorter som ger blödningar.
I våra katters fall är det troligen en annan sort, en som liknar D-vitaminförgiftning använts.

I vilket fall som helst så måste behandlingen sättas in snarast efter det att katten fått i sig giftet, annars hinner organen (ffa njurarna) bli alltför skadade för att kunna räddas.

Dela detta:

* Inloggade just nu

742 gäster, 2 användare
kaninohöns, Tobias Eriksson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser