Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  reparera jordbruks/skogsväg  (läst 4131 gånger)

ulfg

reparera jordbruks/skogsväg
« skrivet: 16 jan-08 kl 08:59 »
Hej,
jag har fått vägen in till mina åkrar/ängar, skogar sönderkörd av skogsbolag. Ganska dålig väg redan innan. Helt ramponerad av skotare (slutavverkning) med upptill meterdjupa hjul/bandspår.
Någon som har erfarenhet av arbete med att återställa sådan väg till körbart skick?
Hur gjorde ni? Hur lång tid tog det? Mitt mål är enbart att kunna köra med traktor + redskap igen.

Bästa hälsning, Ulf
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Huggorm

• Gäst
Re:reparera jordbruks/skogsväg
« Svar #1 skrivet: 16 jan-08 kl 11:12 »
Ta kontakt med skogsbolaget och skäll ut dom, så kommer dom och fixar det. Åtminstone om man har tur, det beror på vem som äger vägen också, och vad den går till. Det är ett stort jobb att laga en väg som dom kört sönder med skotare, man måste nästan ha tillgång till grävmaskin och en jäkla massa grus att laga med

Filip Skräplund

Re:reparera jordbruks/skogsväg
« Svar #2 skrivet: 16 jan-08 kl 13:29 »
Du behöver nog inte skälla, har du rätt att använda vägen så kan du ändå kräva att den blir återställd i körbart skick,
och du ska inte behöva jobba med återställandet själv (utom med god ersättning).
Är det din egen väg, och skogsbolaget som förstört vägen avverkade åt dej,
så brukar det stå i avverkningskontraktet att bolaget ska återställa sönderkörda vägar.
Hursomhelst så ska det vara grov sten i botten och mindre storlek högre upp,
gruslager på ytan kan man skippa, det bara silar igenom vid regn och försvinner.
Krossten i knytnävsstorlek som ytlager håller mycket längre.

« Senast ändrad: 29 feb-08 kl 11:24 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
SV: reparera jordbruks/skogsväg
« Svar #3 skrivet: 03 feb-08 kl 00:22 »
Hej
Ett litet tips är att lägga en pappersvira i botten .Det är en vävd plastduk som används på ex papperbruk.
Helt super att lägga på skogsvägar .Man lägger den i botten och sedan stenkross ovanpå fast i mindre mängd ;D eftersom viran är så fantastisk.
Har du ett bruk i närheten så fråga där ,men viran är eftertraktad.Till och med vägverket hämtar .
Ett lite billigare alternativ som jag inte har testat men som folk pratar om är krossad asfalt det är billigare och skall va jag har hört vara bra.

Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Dela detta:

* Inloggade just nu

630 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser