Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  laxfärgade Faverolle-kycklingar kön?  (läst 41541 gånger)

trallallaa

• Gäst
SV: laxfärgade Faverolle-kycklingar kön?
« Svar #20 skrivet: 11 nov-09 kl 19:03 »
nu har jag nya bilder på de små liven, tupp eller höna:

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #21 skrivet: 11 nov-09 kl 19:07 »
Den understa är en tupp. Den översta kan vara en höna men kan också vara en tupp... Den ser nämligen precis ut som min laxfärgade dv kochintupp när han var i den åldern (och lurade mig att tro att det var en höna >___<'')
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #22 skrivet: 11 nov-09 kl 19:14 »
ja, akta så att det inte blir en transa. hade en faverolle som lurade mig länge att vara en tupp. men så visade det sig bara att hon blev väldigt fel färgad. ser ut som en faverolle tupp blandat med en faverolle höna ;D

trallallaa

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 11 nov-09 kl 19:15 »
ahaa, jag började liksom fundera då vissa blev ljusare och ljusare och andra mörkare. Men ja, de ÄR väl tuppar allihop, ingen kommer väl ändra kön, för att jag tjatar om att jag ville ha två höööönor!!  :P

Cizzi

• Anders, Faverolletupp
« Svar #24 skrivet: 18 nov-09 kl 03:24 »
nu har jag nya bilder på de små liven, tupp eller höna:

Den översta är nog en höna....
Bor med sambo och son och djuren, två Schäfer damer,två katter mor och son,akvariefiskar och höns, Faverolle,laxfärgade och svarta,Holländska vithättor,svarta,vit,blå och blå/spättad,RIR,Araucana,blandade färger,Marantupp,blå/koppar och blandraser

Izze

• Vill lära mig mycket och lite därtill.
    • Västergötland
    • ulfdjuret
« Svar #25 skrivet: 22 maj-10 kl 09:36 »
Kan det stämma att hönorna är lite mer mörka i nacken?

Mia64

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 17 sep-10 kl 20:08 »
när ser man vad som är höna/tupp på laxfärgad faveroll
Bor på gård med man och ungar som fortfarande bor hemma.Har hästar,grisar,kalvar,liten uppfödning av dvärgvädur,vit mignon,barnevelder,påfågelduvor,2 hundar och katt

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #27 skrivet: 17 sep-10 kl 20:59 »
Efter ca en vecka

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #28 skrivet: 18 sep-10 kl 13:04 »
Förlåt om jag kapar tråden liten men jag har också en fråga om just faveroller och könsbestämning (laxfärade). När mina var en vecka så var jag helt övertygad om att det var fyra hönor. Nu när de gått ännu lite mer tid så funderar kag på om jag verkligen hade rätt. Det är tre stycken som är väldigt mörka. Väntar bara på att den fjärde också ska börja byta färg. Det är ju mina första faveroller och jag jämförde med bilder på nätet. Alla fyra hade samma färg på fjädraran som börjde tilla fram. JAg utgår från att jag ahde rätt för jag vill inte att det ska vara tre tuppar. :)

Alltså blir frågan. Kan faverollekycklingar mörna rejält under uppväxten? 
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #29 skrivet: 18 sep-10 kl 20:02 »
Jag vet att man kan se det tidigt; men jag är inte säker förrän de är ca  3 veckor jag.... :-[ Jag ser det på att hönorna är beiga (från ljust tilll mörkt) medan tupparna är beiga och svarta! Man kan säga att hönsen är mer enfärgade och tupparna är spräckliga. Ska se om jag har någon bild....
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #30 skrivet: 18 sep-10 kl 20:08 »
 :D Hittade en jättebra sida! Här ser man tydligt vad jag menar ovan... Klicka här!
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

Wildvittra

• -
« Svar #31 skrivet: 24 sep-10 kl 13:29 »
Har chansen att köpa några Faverollekycklingar men vill inte ha tuppar eftersom vi redan har tre st... så jag undrar hur gamla de måste vara för att man ska kunna se skillnad? Kycklingarna vi har chans på att ca 4 veckor.
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #32 skrivet: 24 sep-10 kl 13:42 »
Faveroller ser man direkt när de får fjädrar om de är tuppar eller hönor. Tupparna får svart på vingarna och hönorna får ljusa vingar. Så är de 4 v eckor så är de könsbestämbara sen länge.

Marleéne

• Jämtland
    • Fårskallarnas Ägg & Bacon Farm
« Svar #33 skrivet: 24 sep-10 kl 13:43 »
Du kan se det när de börjar få fjädrar på vingarna. Tupparna får svarta fjädrar med vitt längst ut medan hönorna får grå/beiga fjädrar på hela vingen.
Erika, Jämtland
Uppfödare av Ragdoll, Genbank Helsingefår & Klövsjöfår, Genbank Linderödsvin & Höns
http://www.amunra.se  http://lillgumman.blogspot.se/  http://www.amunra.se/eggbacon

Caj

• Finland
    • Om höns och människor
« Svar #34 skrivet: 08 maj-12 kl 20:34 »
Här är mina två laxfärgade Faverolle-kycklingar, 1½ vecka gamla. Man lär kunna se könet på vingarnas färg men det är första gången jag har Faverollekycklingar så jag vet inte riktigt hur de ska se ut. Först såg ju vingarna svarta ut, men nu har det börjat synas mera brunt. Ja, är de tuppar eller hönor?

Caj

• Finland
    • Om höns och människor
« Svar #35 skrivet: 12 maj-12 kl 13:44 »
Nu är mina Faverollekycklingar 2 veckor + 1 dag gamla. Jag har förstått att tuppkycklingar får svarta vingar och hönor ljusbruna. Jag gissar alltså att #1 är en tupp och #2 en höna. Stämmer det? Det ser ju ut som om 2:ans vingar också är ganska svarta där längst in under dunet ...

MarieA

• Västergötland
« Svar #36 skrivet: 19 maj-12 kl 21:39 »
Hej alla duktiga!
Har fyra faverolle kycklingar på ca 3-4 veckor
Det är laxfärgade tror jag färgen heter och den skall vara könsvisande så nu undrar jag vad jag fått??!!
3 stycken är mörkare som på översta bilden och en är ljusare, bild 2

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #37 skrivet: 19 maj-12 kl 21:57 »
Om det är Laxfägad Faveroll du har är det tre tuppar (dom mörka) och en höna (den ljusa)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

MarieA

• Västergötland
« Svar #38 skrivet: 19 maj-12 kl 22:08 »
Tack Azoo lina det var det jag misstänkte.. skit också  :(
Någon som vill ha?? :)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #39 skrivet: 20 maj-12 kl 06:50 »
Tack Azoo lina det var det jag misstänkte.. skit också  :(
Någon som vill ha?? :)
Ska du g bort hönan :P ::) ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 1 användare
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser