Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka träd till vedskog m.m.  (läst 20497 gånger)

Vitis

• Skåne
Vilka träd till vedskog m.m.
« skrivet: 28 nov-07 kl 17:41 »
Vi har 1,5 hektar mark att fylla med nåt vettigt...

En del ska bli trädgård, en del grönsaksodling, hönsgård, kanske en liten fårhage och så ett par växthus.

Läget är blåsigt och jag vill plantera nåt dels för vindskydd, dels för att skapa "landskap" och dels för att producera ved.

Vad ska man satsa på ? Har läst lite och kommit fram till att både hybridasp och poppel bland de mest snabbväxande. Har sett siffror för poppel om 20-30skbm per hektar och år vid en omloppstid på 15-20 år (för poppel) och 25år för aspen. Om det är riktiga siffror skulle vi klara vårt vedbehov på 3-5000m2 vilket låter lovande.

Antar att dom här siffrorna förutsätter gödsling i nån form.

Hur är det med salix ? Är det en lämplig ved att elda i panna och kamin ? Tänker på innehåll av salicylsyra m.m.

Vi ska också ha en hel del fruktträd, valnötter, hassel, korgpil, fläder, slån och lite annat smått och gott.

Marken är bördig och lerig, ligger i zon 0/1 nära Skånes sydkust.

Så fråga är : vad hade ni satsat på för att bli självförsörjande på ved på minimal yta ?

Jag har kollat på Dalby Plantskola/Prislista trädplantor som finns här i krokarna för lite överblick av vad som finns.
« Senast ändrad: 28 nov-07 kl 17:44 av Vitis »

jenses

• Gäst
Re:Vilka träd till vedskog m.m.
« Svar #1 skrivet: 28 nov-07 kl 18:03 »
Samma fråga har jag,
men förmodligen sämre naturliga förutsättningar  :-\
Här är det bara ca. 3500 kvm skog som kommer att slutavverkas och sågas upp till virke för framtida byggprojekt.
Marken är, hmmh, jo typ typiskt småländsk kuperad med många stora och småa sten.

Att kunna blir självförsörjande på ved är nog illusoriskt,
men en hel del ved skulle det blir ändå.
På vad ska jag satsa?
Helst ingen monokultur, också ögonen skulle "värma sig"  :D

Filip Skräplund

« Svar #2 skrivet: 28 nov-07 kl 18:35 »
Till Vitis skulle jag föreslå sälg,vet inget om syran men den kan vara bra mot huvudvärk.
Den växer snabbt, ger bra ved och lagom mycket stubbskott.
Sälgar kan bli stora mångstammiga träd på några decennier.
Siffrorna du nämner tror jag är något optimistiska, det ska nog vara mycket gödsling i såfall och åkerjord.
Poppel (och sannolikt också hybridasp) lär ge jobbigt mycket rotskott, ungefär som vanlig asp.
Jenses Småland är ju rätt omväxlande, från lummighet till Norrlandsklimat.
Behåll det ev lövuppslaget och komplettera med lite gran och tall + smågodis: några ädellöv typ lönn och lind, hassel, hagtorn, fläder, fågelbär osv.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

jenses

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 28 nov-07 kl 19:17 »
Jenses Småland är ju rätt omväxlande, från lummighet till Norrlandsklimat.
Behåll det ev lövuppslaget och komplettera med lite gran och tall + smågodis: några ädellöv typ lönn och lind, hassel, hagtorn, fläder, fågelbär osv.
Odlingszonen här är omkring 3, alltså inte precist Norrlandsklimat.
Storvuxna barrträd skulle jag helst vilja slippa,
blir glad när de nuvarande är äntligen bort och det blir något ljusare åt sydväst...

Filip Skräplund

« Svar #4 skrivet: 28 nov-07 kl 19:42 »
Odlingszonen här är omkring 3, alltså inte precist Norrlandsklimat.
Storvuxna barrträd skulle jag helst vilja slippa,
blir glad när de nuvarande är äntligen bort och det blir något ljusare åt sydväst...

Förstår dej, man vill ha lite ljus runt husen.
Lövskogslund då kanske, samma förslag som tidigare men med fler ädellöv och björkar istället för barrträd..
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #5 skrivet: 28 nov-07 kl 20:16 »
Ask. Fantastisk ved. Skjuter rotskott. Växer den tätt så blir det snabbt höga, raka, fina och lagom vedklena stammar.

En kombination av ask, asp, sälg och björk kanske? Borde kunnna bli vackert. Släng in lite ek och lite lönn också.

Skall man trots allt ha skogen till ved, så måste man knappast låta ex hybridasp eller poppel växa till 20-25 års ålder, då får man timmergrova stammar. Redan vid 10-årsåldern borde hybridasp ge fin-fina veddimensioner, och därefter är föryngringen inget problem pga rotskotten. Sedan gallrar man successivt bland de lite mer långsamtväxande asken, sälgen och björken med aspens rotskott arbetar sig upp till 10-årsåldern igen. osv osv.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Vitis

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 28 nov-07 kl 20:49 »
Bra tips från er båda. Det får nog bli en blandning av ask, asp, björk, sälg/pil och några ädellöv här och där.

Hur tätt planterar man ? Hur känsliga är små trädplantor för ogräskonkurrens ? Kommer fältharen att barka av varenda trädplanta ?

Skulle vara kul om man kunde gynna småfågellivet också (lite utarmat här på skåneslätten), hur ska man tänka då ? Blanda buskar och träd, fruktbärande buskar ?

Filip Skräplund

« Svar #7 skrivet: 28 nov-07 kl 22:31 »
Bra tips från er båda. Det får nog bli en blandning av ask, asp, björk, sälg/pil och några ädellöv här och där.

Hur tätt planterar man ? Hur känsliga är små trädplantor för ogräskonkurrens ? Kommer fältharen att barka av varenda trädplanta ?

Skulle vara kul om man kunde gynna småfågellivet också (lite utarmat här på skåneslätten), hur ska man tänka då ? Blanda buskar och träd, fruktbärande buskar ?

Ett ev problem med ask är askskottsjukan: http://www-skogsskada.slu.se/SkSkPub/MiPub/Sida/SkSk/Read/ReadDetails.jsp?DiagnosisID=849
Du behöver inte plantera så tätt, volymproduktionen blir ungefär samma vid glesare plantering men det blir mindre höjdtillväxt och mer grenar,
väl bara trevligt på en mindre areal, grenarna brinner lika bra och med mer bladmassa växer det nog bättre också.
3-metersförband förslagsvis, utan att ha kollat upp det närmare.
Ja, dom är känsliga för konkurrens om näring, vatten och ljus, bra med stor markberedningsfläck och borttagning av högt gräs däromkring.
Haren kan förstöra mycket på kort tid, han gillar sälg och asp bland mycket annat.
Det finns medel att pensla/spruta på, vet inte hur effektiva dom är.
Sen har vi rådjur och hjortar också, syrran i Skåne fick mycket uppätet av hjortar för några år sen.
Fåglar gillar häckar att gömma sig och bygga bo i.
"Vintergrön" liguster och buxbom kan man klippa i vilka former man vill (nästan).
Det brukar räcka med att köpa några plantor, sen kan man ta klippet som skott till nya plantor.
Man kan också hålla sig framme när det ansas häckar i omgivningen.
Det finns en fin fotobok som kom ut på 80-talet - Bakom häcken av Tony & Claus Lewenhaupt,
som handlar just om hur man kan "bygga" rum i trädgården av häckväxter.
Vind- och insynskyddet man får på köpet kan vara bra också för ej flygdugliga tvåbeningar.

Beträffande sälgen så har den många fördelar ur biodiversitetssynpunkt:
http://www.bioresurs.uu.se/myller/skog/salg.htm
« Senast ändrad: 28 nov-07 kl 22:55 av zeke »

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #8 skrivet: 28 nov-07 kl 22:49 »
Du har fått många bra förslag Vitis så jag vill bara tillägga att du kanske måste ha en pilevall!? Småfåglar och småkryp gillar hamlade träd skarpt och det hamlade kan bli djurmat eller om du hamlar mer sällan så kan du elda upp det.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Vitis

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 28 nov-07 kl 22:53 »
Tack för varningen, ytterligare ett skäl att försöka blanda många olika trädslag för att gardera sig ... alltid nåt som klarar sig och man har många olika.

Vi har en jättelika buxbom på gården, den är alltid full med koltrastar och möss ... bra skydd året om för smådjur tydligen. Jag har tagit flera hundra sticklingar från den som står och rotar sig nu.

Funderar på en dunge av poppel också, bara för att dom blir såna "pelare" ... kan se pampigt ut om man "möblerar" rätt.

Har kopierat upp en markkarta så vi får väl sätta oss och planera lite.

Vitis

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 28 nov-07 kl 22:55 »
Du har fått många bra förslag Vitis så jag vill bara tillägga att du kanske måste ha en pilevall!? Småfåglar och småkryp gillar hamlade träd skarpt och det hamlade kan bli djurmat eller om du hamlar mer sällan så kan du elda upp det.

Vi har två vackra hamlade pilar vid vår infart, dom är ju lätta att föröka när man klipper så det blir det definitivt. Dom hör verkligen till landskapet här.

Vitis

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 28 nov-07 kl 22:57 »
Sälgen hade jag helt glömt ... har läst om den tidigare just som viktig foderväxt till vårpigga humlor. Bra att du påminner mig Zeke !  :)

Filip Skräplund

« Svar #12 skrivet: 28 nov-07 kl 23:04 »
Det är förstås mycket trevligare med många arter än monokultur, förutom riskspridningen.
Några avenbok kanske, dom hör väl hemma i dina trakter?

Vitis

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 29 nov-07 kl 00:58 »
Avenbok är bra, både som träd och häck/buskage om man klipper den, och för den delen valig bok också fast som större träd. Den skira ljusgröna bladsprickningen i en bokskog är svår att överträffa.

Gillar ju hästkastanjer också men dom ska ju växa som solitärer för att bli riktigt pampiga. Och lönn och lind ...

Är uppväxt i Blekinge där eken är landskapsträd ... så några ekar lär det också bli.

Shit ... 1,5 hektar känns inte så mycket nu när man börjar få storhetsvansinne vad det gäller att anlägga egen skog.  ;D

Filip Skräplund

« Svar #14 skrivet: 29 nov-07 kl 01:07 »
Eller hur...hehe
Sätt träd som ska bli stora i ytterkanterna och gärna mot norr om det går, så skuggar och inkräktar dom inte så mycket (på din mark  ;)).
Hassel funkar bra som undervegetation under stora träd, det är snygga buskar under alla årstider.

Huggorm

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 29 nov-07 kl 13:46 »
Många som tipsar om asp som lämpligt träd för ved här, men är den verkligen det? Visst, dom växer fort, sprider sig, är lätt att klyva och är trevliga på alla sätt och vis. Men tyvärr brinner dom rätt dåligt. Först tar det ganska lång tid innan dom torkar, och inte ens sedan brinner dom riktigt bra, dom vill gärna ligga och pyra och sota. Naturligtvis duger dom att elda, men det finns andra träd som passar bättre. Bäst av allt är väll kanske granen, men den är så tråkig så den inte är värd det. Alla träd har sina fördelar och nackdelar, och på slutet är det kanske det rent känslomässiga som avgör vad man satsar på. Har man bara några få hektar att spela med så tycker åtminstone inte jag att man skall satsa på barrträd, även om det är väldigt produktivt.

Mitt förslag är att odla upp en blandad lövskog, gärna med stort inslag av ädellöv. Bor man som trådskaparen i Skåne, så finns det ju ganska mycket kul att välja mellan. Sedan kan man gallra och fixa, och få en del ved utan att egentligen odla vedskog. På så små arealer som det är fråga om här klarar man inte hela uppvärminingen bara på återväxten ändå.

Personligen har jag 3,5ha mark i zon 1-2, både torra berg och bördig åker som jag skall göra om till ädellövskog med många exotiska inslag  8)

hildegard

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 29 nov-07 kl 14:55 »
Har en skogsdunge på ca 4000 kvm. En hel del stora stenar ligger i den också, så det är nog mindre mark som det växer träd på. Jag hade tur och behövde inget plantera, för dungen fanns när jag flyttade hit. Jag tar min ved ur den och den räcker sedan 16 år. En enda gång köpte jag till pgav att jag inte var hemma den vintern och därmed inte kunde ta ut några träd. Tar ut 20 - 30 kbm varje år och det ser ut att växa ifatt. Trädslagen är mest asp, en hel del ek, lite gran, tall, lönn och så hassel. Hassel har mycket bra värmevärde och växer ganska fort också. På kanten växer det sälg och fågelbär, rönn och björk. Den blandningen verkar bra och återväxten ser bra ut.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 29 nov-07 kl 15:19 »
20-30 m3/år från 4000 m2 är mycket.

hildegard

• Östergötland
« Svar #18 skrivet: 29 nov-07 kl 17:32 »
OK, det blir en hel del från fruktträdsbeskärningen också ( har ett 25-tal fruktträd) samt att grannarna som inte eldar med ved ibland kommer med något. Sedan finns det oftast överblivet snickerivirke. Och så använder jag varenda pinne, inte bara stammarna och de grova grenar. Vedbodarna är ca 3x3x3 m och de fylls upp till huvudhöjd med staplat ved, sedan kastas resten in. Det borde bli drygt 20 kbm.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #19 skrivet: 29 nov-07 kl 17:37 »
20-30 m3/år från 4000 m2 är mycket.

Extremt mycket. Sveriges bästa bonitet är väl uppåt 20 m3/ha och år. Fast då räknar man väl inte med grenar.

Ett initialt igenväxt bestånd kan man under rätt många år göra ett överuttag ur, men en dag kommer det inte fungera längre. Det är bara det att man inte märker skillnaden år från år, och en vacker dag finns ingen skog kvar längre... Något överdrivet, men det är så avskogning går till.
« Senast ändrad: 29 nov-07 kl 17:38 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Dela detta:

* Inloggade just nu

667 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser