Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Röklukt  (läst 13252 gånger)

Pianja

• Gäst
Re:Röklukt
« Svar #20 skrivet: 21 nov-07 kl 11:22 »
Vad tråkigt med er rörspis! Att inte sotaren kunde informerat om att spjället slutade fungera med den lösningen.  :(
Mina föräldrar har en hemma som inte använts på alla år vi bott i huset. Fattar själv inte varför de inte provtryckt den, men det är deras problem. Fast snygg är den.

Här hemma hos mig eldar jag i kaminer och vedspis. Hade hellre haft en rörspis eller liknande, eftersom de lagrar värmen bättre.
Det jag funderar på i ert fall- om ni nu inte väljer att mura upp en ny liknande den ni har- kan det inte fungera med en insatskamin i den gamla?

Och en fråga till Jenses, är det rent allmänt du har något emot insatsrören? Jag har fyra eldstäder på nedervåningen. Insatsrören går i två "byxlösningar". (Rör från två eldstäder möts och går upp i skorstenen i ett rör.) Har jättebra drag i tre av eldstäderna. (Bakugnen har jag skam till sägandes inte provat) I den ena kaminen är det till och med lite _för_ bra drag. Även med spjället nästan helt stängt drar det ordentligt, det är millimeterprecision som gäller.

jenses

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 21 nov-07 kl 16:39 »
Och en fråga till Jenses, är det rent allmänt du har något emot insatsrören?
Ja, för hela skorstenens förmågan att lagra värme och bidra till ett bra inomhusklimat går till spillo.
Det finns andra möjligheter att täta skorstenen t.ex. genom glidgjutning.
Det kan man t.o.m. göra själv, kostnaderna blir betydligt lägre.

Och när sotaren är så skickligt att "döda" spjället på köpet,
ja i helvete  >:(

kolaren

« Svar #22 skrivet: 21 nov-07 kl 21:25 »
Ja, för hela skorstenens förmågan att lagra värme och bidra till ett bra inomhusklimat går till spillo.

Exakt, dessutom är det sotaren själv som besiktar installationen... Kan finnas en viss risk att undermåliga jobb blir godkända.

Ett rör i en kakelugn eller rörspis är ju heltokigt, då blir den ju inte varm. Jag hade satt om spisen och kapat röret vid skorstenen (eller ännu hellre dragit ut det helt...)

En rörspis är, eller skall vara, satt med lerbruk, det ger en otrolig flexibilitet så att spisen kan följa med i de stora rörelser som uppkommer när den blir varm, men leran, som förr ofta kom från närmsta åker, tål ju inte så mycket värme, så därför kan man inte elda som i en vedpanna.

Skräckexemplet är kakelugnar omsatta när kunskapen var som sämst, (och kakelugnar som mest "ute"), med murbruk, de spricker, och går inte att sätta om.

Fejjen

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 05 jan-08 kl 13:37 »
Är det sotaren som reparerar skorstenen?
OM så är fallet så skall du kontakta din kommun och förklara hur en yrkesgrupp försättersig i en jäv situation om det är ok med kommunen så tycker jag personligen att det ser riktigt illa ut.

Fejjen

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 05 jan-08 kl 13:44 »
Fråga? Har ni tillägsissolerat huset sedan ni flyttat in?
Nya fönster,Dörrar det kan vara att kaminen får för lite tilluft om kanal arean har minskat
och då kanske man får skaffa en tilluftsventil i utrymmet den eldstaden står

ersam

• -
« Svar #25 skrivet: 06 jan-08 kl 18:22 »
Angående lukt när huset stått ett tag tror jag har med att luften "går åt fel håll" när det inte eldas eftersom spjället är öppet. Dvs det blåser ner luft i skorstenen som luktar tjära och sot.

Fixa spjället! Och är ni hemma men inte eldar så tänd några ljus i spisen så går luften "åt rätt håll.

Kanske ni ska komplettera med luckor - det är som natt och dag med bränsleförbrukningen och värmelagringen i rörspisen.

ES

Neiklot

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 07 jan-08 kl 15:49 »

Pyttsan heller.
När vi satte in rör i skorstenen ökade uppvärmningsförmågan markant!
Det drog inte in lite mycket rök från kaminen och det blev betydligt bättre drag = effektivitet.

Vi gjorde hela jobbet själva (och det var väldigt enkelt) och billigare hade vi nog bara kunnat göra mot en sämre funktion.

« Senast ändrad: 07 jan-08 kl 15:52 av Neiklot »

jenses

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 07 jan-08 kl 16:18 »
Pyttsan heller.
När vi satte in rör i skorstenen ökade uppvärmningsförmågan markant!
Det drog inte in lite mycket rök från kaminen och det blev betydligt bättre drag = effektivitet.
Jo visst blir draget bättre jämfört med en gammal söndersmulen skorsten.

Vilken typ av insatsrör är det i ditt fall?
Med rör i rostfritt stål plus isolering blir iaf skorstenstemperaturen mycket lägre, eller?
Och det vore inte alls så bra i t.ex. mitt hus där strålningen från skorstenen är den enda uppvärmningsanordning på vinden med sängkammaren...

Neiklot

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 07 jan-08 kl 22:09 »
Rostfria stålrör med vermiculite (isolering) runt om.
 ;)

Geo-Vant

• Vatten och vattenbrunnar
    • -
    • Vatten och brunnsproblem
« Svar #29 skrivet: 08 jan-08 kl 17:10 »
Jo visst blir draget bättre jämfört med en gammal söndersmulen skorsten.

Vilken typ av insatsrör är det i ditt fall?
Med rör i rostfritt stål plus isolering blir iaf skorstenstemperaturen mycket lägre, eller?
Och det vore inte alls så bra i t.ex. mitt hus där strålningen från skorstenen är den enda uppvärmningsanordning på vinden med sängkammaren...

Vill du behålla värmen från murstocken så är det bättre att dra kanalen och detta gör att du behåller arean i kanalen. Med ett insatsrör minskar du arean med mer än 50%.
Vi är proffs på vattenbrunnar och vattenproblem. I mån av tid ska vi försöka att ge tips om hur man får ordning på sin vattenbrunn om den har problem eller på vattenproblem. Tipsen vi ger är sådant man kan göra själv om man är lite händig. Både företag och privatpersoner använder vår hemsida.

Dela detta:

* Inloggade just nu

987 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser