Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avmaska kattungar  (läst 3345 gånger)

Suzniz

Avmaska kattungar
« skrivet: 14 nov-07 kl 17:32 »
Hur bär jag mig åt att avmaska kattungarna innan de flyttar? Står inget på Axilur paketen hur jag ska göra med kattungar, bara äldre djur. Vad ska jag ha för sort och när ska jag göra det?  /Suz
Söker mig ut till djur och natur när livet tränger på. Har en underbar familj: Make och två tjejer på 3 ½ och 6 år. 4 gossiga getter, 3 katter, myskankor, dvärg kochin, påfågelduvor, kaniner och marsvinet Knasper.

snarken

Re:Avmaska kattungar
« Svar #1 skrivet: 14 nov-07 kl 18:04 »
Kattungar avmaskas i regel med flytande medel. Tala med personalen på ditt apotek. Information finns även på nedstående länk. Kattungarna ska helst avmaskas betydligt tidigare än de "flyttar" och flera gånger, men det kanske är gjort? Som sagt, bäst att konsultera apotekare/veterinär...

http://www.katt.nu/avmaskning.htm

Suzniz

« Svar #2 skrivet: 14 nov-07 kl 21:44 »
Ajdå. Det var så länge sedan jag hade kattungar, men någonstans i bakhuvudet kommer jag också ihåg att det ska avmaskas tidigare. Typiskt att jag inte tog reda på det innan. Jaja, nu är det försent med det och jag får göra så gott jag kan...
Söker mig ut till djur och natur när livet tränger på. Har en underbar familj: Make och två tjejer på 3 ½ och 6 år. 4 gossiga getter, 3 katter, myskankor, dvärg kochin, påfågelduvor, kaniner och marsvinet Knasper.

CatrinPlommon

• singdudeldej!
    • Uppland
    • www.catrinplommon.blogspot.com
« Svar #3 skrivet: 14 nov-07 kl 22:52 »
Jag använder antingen axilur flytande eller banminth. Dessa ges i mungipan, långt bak på tungan, och sen brukar jag hålla i kattungen och stryka under hakan bakåt så jag ser att den sväljer. Detta skall göras vid 3, 7 och 12 veckors ålder.
4-barns mamma som älskar djur och livet på landet. Ägare till 3hundar, 3 katter, 2 kaniner,4 tuppar, 11 hönor, 3 leopardgeckos, akvariefiskar, vandrande pinnar och fodersyrsor...

Suzniz

« Svar #4 skrivet: 16 nov-07 kl 11:56 »
Okej, men hur gör jag nu när jag inte gjort det tidigare och de redan är 12 veckor. Ska jag göra det 3 gånger ändå men senare?...

CatrinPlommon

• singdudeldej!
    • Uppland
    • www.catrinplommon.blogspot.com
« Svar #5 skrivet: 29 nov-07 kl 22:37 »
Jag skulle ta och ge dom en tredagars Axilurkur. Fråga apotekspersonalen, dom vet.
4-barns mamma som älskar djur och livet på landet. Ägare till 3hundar, 3 katter, 2 kaniner,4 tuppar, 11 hönor, 3 leopardgeckos, akvariefiskar, vandrande pinnar och fodersyrsor...

Suzniz

« Svar #6 skrivet: 29 nov-07 kl 22:55 »
Jag gjorde det i helgen. Oj vad dom sptta och fräste. Man märker ju om de har mask så man får väl avvakta och se. De kommer förmodligen inte att bo med andra katter på ett tag när de flyttat så då kan de ju inte smitta dem iallafall. Tack för hjälpen.

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 08 dec-07 kl 06:20 »
jag hoppas att du INTE gav dom axilur! :-\
det skall du INTE ge till kattungar...inte till vuxna hatter heller! :o
banminth däremot ges till kattungar :)
drontal ges till vuxna katter. det tar bort rundmask (spolmask, hakmask) och bandmask :)

soulis

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 08 dec-07 kl 08:12 »
jag hoppas att du INTE gav dom axilur! :-\
det skall du INTE ge till kattungar...inte till vuxna hatter heller! :o

vad är det nu för fel på axilur?

åsnemor

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 08 dec-07 kl 08:25 »
den tar inte bort den typ av mask som (ute) katter får i sej av tex möss.
det är som att kasta pengarna i sjön ;)
axilur är också starkt för kattunge-magen.

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Suzniz

« Svar #11 skrivet: 08 dec-07 kl 18:36 »
Min ute honkatt får alltid mask av möss men det går bort med axilur... ??? Konstigt isåfall.

åsnemor

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 11 dec-07 kl 01:18 »
det enklaste är att be personalen på apoteket om att få se informationslistan över avmaskningsmedel på katt och hund. där ser ni själva vad som är effektivast  ;)
det står på axiluren att den tar vissa arter av bandmask.
Inte alla...

Suzniz

« Svar #13 skrivet: 11 dec-07 kl 15:39 »
det står på axiluren att den tar vissa arter av bandmask.
Inte alla...

Den som min katt hade dog garanterat. Den var minst 10 cm och kräktes upp på köksgalvet en vecka efter intag av Axilur.  :P :o Sedan gick hon fint upp i vikt igen...

Dela detta:

* Inloggade just nu

438 gäster, 2 användare (1 dolda)
mrnic

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser