Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ekollon Giftiga för grisar eller inte??  (läst 9436 gånger)

kristallery

• Djurälskande:)
Ekollon Giftiga för grisar eller inte??
« skrivet: 07 okt-07 kl 10:30 »
Jag måste fråga hur det ligger till med ekollon och grisar?
Enligt många så älskar grisar ekollon (fast dom älskar ju all mat) Men jag ställer mig lite frågande för det är tydligen inte alls bra får? eller rätare sagt jättegiftigt.
Men sen har jag å andra sidan hört att i Tyskland föder dom upp grisar på bara ekollon för att det blir så bra kött?
Nu finns det ju Ekollon överallt, och djuren verkar älska det.
Men tål dom det eller inte?
Pigg & Glad tjej som älskar djur, har börjat jobba ideelt och behöver svar på en del frågor. Samtidigt är det väldigt intressant att läsa i diskussionsforumet.

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
Re:Ekollon Giftiga för grisar eller inte??
« Svar #1 skrivet: 07 okt-07 kl 12:30 »
Förr i världen hade man grisar på "ollon-bete".
Den gamla rasen Eketorpsvin kallades också för "ollonsvinet"

Ekollon är inte farligt för grisar, däremot har jag hört att det kan vara farligt för hästar.
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #2 skrivet: 07 okt-07 kl 19:00 »
var det ekollon de betade...
Var de inte bokollon? som ollon svinen åt...

Ekollon innehåller garvsyra vad jag förstår det gör inte bokollon..
dt är garv syran som är farlig för hästar och idisslare ...
tex skall man inte låta får o kor äta rabarber...

men grisar äter ju de mesta... :)

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #3 skrivet: 07 okt-07 kl 20:46 »
Hmmm......nu gjorde du mig osäker :-\
Jag ska se om jag hittar informationen igen. :)
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #4 skrivet: 09 okt-07 kl 23:43 »
Den giftiga substansen i ekollon är tannin, alla djurslag kan förgiftas om intaget blir för stort, men tröskeln för förgiftning varierar mellan djurslagen.

Tanninet ger skador i njurar och lever och slemhinneskador i magsäck och tarm. Förgiftning beskrivs oftast hos nöt och får och ibland hos häst, getter anses tåla tanninet bättre kanske beroende på att de har mer av enzymet tannas i våmväggen som bryter ner tanninet.

Eventuellt tål även grisar högre intag av tannin, men någon förklaring varför, finns inte att finna i böckerna, kanske är det något liknande som hos getterna, grisen skiljer sig också från idisslarna genom att vara ett enkelmagat djur med annorlunda nedbrytningsfunktion av födan.

Ollonsvin ansågs ju förr i tiden, när grisarna hölls på skogen, bli extra välgödda, tror att dessa grisar mest åt bokollon som till skilland mot ekens ollon inte är giftiga.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser