Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fiberoptiska kablar för ljus?  (läst 7367 gånger)

sivan48

• Uppland
Re:Fiberoptiska kablar för ljus?
« Svar #20 skrivet: 02 nov-07 kl 08:00 »
Putt(för jag tycker denna bild av framtiden är så vacker...)
Läste om detta som är under utveckling för de 'fattigare' länderna...
Vet inte riktigt hur det skulle funka,men det är ju mycket på gång i världen...
Vore ju häftigt att kunna ha läsljus av tankat solljus...

http://www.tcaup.umich.edu/portablelight/intro.html

Stormhierta

Re:Fiberoptiska kablar för ljus?
« Svar #21 skrivet: 18 nov-07 kl 23:05 »
Ja, någon form av "deck prism" var väl min grundtanke för att bidra med goda ljuskällor till huset under dagarna, problemet blir dock att jag hade hoppats på att kunna bidra med nattljus från samma "källa". Detta går ju inte med en sådan prisma om jag inte monterar någon form av bisarr reflektiv lucka med lampa ÖVER prismat.

Det där "portable light" projektet verkar ju ligga nere sen 2005, så jag tror inte det blev så mycket av det.
« Senast ändrad: 18 nov-07 kl 23:07 av Stormhierta »

Molnetett

• Södermanland
SV: Fiberoptiska kablar för ljus?
« Svar #22 skrivet: 05 apr-11 kl 03:24 »
Läste denna tråd med stort intresse. Satt nämligen och funderade på exakt samma sak.
Nu är ju tyvärr tråden ett bra tag gammal. Vad har hänt? Någon som kommit vidare ? Vore mycket intressant att höra.

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Fiberoptiska kablar för ljus?
« Svar #23 skrivet: 10 apr-11 kl 06:11 »
Leker lite själv med belysningen här i min lilla hundkoja till lägenhet. Några få glödlampor återstår som snart ska bytas mot LED-lampor (eller slingor). Elåtgången går stadigt neråt över huvud taget. Belysningen är en viktig del i det, men om man kan använda befintligt dagsljus så sparar det rätt mycket det också. Ett exempel är den förvuxna fönsterbrädan jag fixat som åt min dotter. För henne är det ingen fönsterbräda längre utan ett skrivbord där hon gör sina läxor. När kvällssolen inte räcker till så tänder hon sin solcellsladdade ikea-lampa.

För sommarens semester kikar jag på en dynamolampa som jag också kan ladda telefonen med. Den lampan kommer nog inte att användas bara på sommaren. Troligen hjälper den till att minska elektricitetsräkningen under de mörka årstiderna. Här i granskapet springer ju ungarna omkring med lyktor på vintern, så varför inte skicka runt lillan på halloween med en vevlykta?

Fiberoptik har jag helt enkelt inte haft tid att experimentera med, ännu...
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

618 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser