Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är det för fel på Beda?  (läst 9371 gånger)

Falin

• -
Vad är det för fel på Beda?
« skrivet: 03 okt-07 kl 14:19 »
Igårkväll tyckte jag Beda var lite slö, och idag är hon definitivt det. Hon ligger för sig själv i hagen, går inte med de andra, och verkar inte idissla. Kör jag upp henne står hon mest rätt upp och ner, och sen går hon och lägger sig igen. Jag såg henne dricka vatten igårkväll, men inte äta. Hon ser lite uppsvullen ut tycker jag, men det kan vara inbillning också, Beda är en stor och tjock dam....

Jag ska gå och ta in henne i en box nu, tempa och se om hon kissar och bajsar som hon ska, och är intresserad av hö.
Usch, jag avskyr när de inte mår bra.  :(

Falin

• -
Re:Vad är det för fel på Beda?
« Svar #1 skrivet: 03 okt-07 kl 14:57 »
De går fortfarande på enbart bete.

Just nu står hon i en box, och äter hö med god aptit. Dock tycker jag hon dricker ovanligt mycket - och hon kissar blod!  :o Temp 39,9.
Jag väntar på att vet ska ringa tillbaks, typiskt nog är det inte den ordinarie som jag vet är bra på får. Men denna kan ju vara det hon med, förhoppningsvis.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #2 skrivet: 03 okt-07 kl 14:59 »
Hon har inte ätit fodermärgkål ?
Då kan dom bli förgiftade och kissa rött dvs hemoglobin.
« Senast ändrad: 03 okt-07 kl 15:01 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Falin

• -
« Svar #3 skrivet: 03 okt-07 kl 15:01 »
Det skulle vara om det växer vilt i någon hörna på gården. Hur ser det ut? De gick och betade runt lagården på dagen igår, faktiskt.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re: Brassica...
« Svar #4 skrivet: 03 okt-07 kl 15:06 »
Titta på ögonslemhinnorna är dom gulaktiga ?
Kissa rött + gulaktiga ögonslemhinnor är symptom på kålförgiftning.

Ohh.. :-[  jag är skitdålig på hur växter ser ut....

Kan någon i familjen ha kastat åt fåren trädgårdsrens som innehållit kålväxter?
Broccoli-Blomkål-Brysselkål-Vitkål etc...

Alla Brassica växterna kan orsaka fodermärgkålsförgiftning på får:
http://www.thegutsygourmet.net/post-brassica.jpg

Håller tummarna för att det går bra för Beda  :)

/Rosa
« Senast ändrad: 03 okt-07 kl 15:43 av Rosa »
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Falin

• -
« Svar #5 skrivet: 03 okt-07 kl 16:09 »
Jag tycker slemhinnorna ser lite bleka ut, men å andra sidan har jag inte så mycket att jämföra med.

Veterinären konsulterade en kollega som föreslog 3 alternativ:
1. Fästingsjuka
2. Infektion i njurarna
3. Ekollonförgiftning

Nu står hon och äter hö, men det verkar inte som om magen är igång riktigt. Hon har inte bajsat något i boxen vad jag kan se, och jag tycker magen ser större ut på ena sidan. Hon låg ner en stund innan utan att idissla och sparkade då och då mot magen, samt viftade med svansen.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #6 skrivet: 03 okt-07 kl 16:15 »
Mmm.... knepigt... Men vad tror du själv har ni Ekar?
Här hos mig har vi ju inte ekollon tack o lov, dom verkar otrevliga  :-\

Ekollon:
Det första man ser är att djuren blir slöa. De upphör att idissla, äta och dricka.
Snart får de förstoppning som inom 2-10 dygn övergår i en tjärliknande diarre.
Djuren dör vid akut eller subakut förgiftning efter en dag till 3-4 veckor. En
obduktion konfirmerar diagnosen och den är likartad på alla djurslag, njurskador.
Andra vanliga fynd är tjärlikt blodigt tarminnehåll och att våmmen innehåller
stora mängder löv och ekollon.
Läst i Giftiga växterboken

Vi har inte den här heller ibland är det bra attt bo i Norrland.

Piroplasmos (Fästingsjuka)
Urinen liknar rödvin och blir skummande. Djur som insjuknar får feber, äter dåligt och har diarré, får undertemperatur och dör.
källa:svdh

Berätta hur det går för Beda!
Mvh Rosa
« Senast ändrad: 03 okt-07 kl 17:12 av Rosa »

Falin

• -
« Svar #7 skrivet: 03 okt-07 kl 16:24 »
Med tanke på att hon dricker mycket och kissar blod så tror jag njurarna är inblandade. Det verkar ju också som om hon har förstoppning, vilket ju stämmer in på ekollonförgiftning. Men hon äter ju och dricker....  ??? Än så länge i alla fall.

Spontant känns det som någon sorts förgiftning, tyvärr. Veterinären sa att det finns inget man kan göra om det är ekollonförgiftning.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #8 skrivet: 03 okt-07 kl 22:45 »
Stackars Beda  :-\ Det känns ju som om det är lite bra att hon äter och dricker i alla fall. Du kan inte ge henne något för att få igång idisslingen igen?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #9 skrivet: 04 okt-07 kl 08:23 »
sommarsjuka på kor ( piroplasmos) måste bahandlas direkt med annars så dör de av blod brist.. de får också mycket hög feber..

hur de är på får vet jag inte .. har faktiskt aldrig råkat ut för de på får...

förr bode vi i den nord uppländska skärgården - och det var vanligt med mycket fästingar..

Men när korna har sommarsjuka så är urinen svart nästan och det skummar som öl...
djuren ligger ofta ner ihagen o vill inte komma in..

Man fick jaga uppdem för att få in dem i lagårn...

Är men med i fårhälsovården kan man alltid ringa o rådfråga deras får vetrinärer... De har telefon tid varje vardag .....

De är ju de mest kunniga på just får..

Att hon kissar blod låter allvarligt...
Och det hjälper nog inte att "få igång" magen... men vill du försöka så kan man ju ge stimulex eller våmstart.. finns i fodermedels handeln typ granngården osv..

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Falin

• -
« Svar #10 skrivet: 04 okt-07 kl 16:21 »
Läget för Beda är idag rätt oförändrat.
Hon har dock lite feber (40,2), och minskad aptit, men dricker fortfarande. Kissar fortfarande rött och idisslar inte. Våmmen är dock igång, och hon har fått lavemang som fick ut en ganska stor och hård klump avföring. Jag har också gett henne olja några gånger.

Av veterinären har hon fått smärtstillande, B-vitamin, penicillin (om det skulle vara njurinfektion) och medicin mot fästingsjuka, även om vi egentligen inte tror att det är det.

Hon är dämpad, men absolut inte utslagen. Är uppe och står en hel del och rör sig lite mellan varven. Veterinären tyckte också att hon var mer svullen på ena sidan buken än andra.

Falin

• -
« Svar #11 skrivet: 04 okt-07 kl 16:45 »
Rosa förresten, den där "Giftiga Växter-boken" låter som något jag vill ha. Vem/vilka har skrivit den?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #12 skrivet: 06 okt-07 kl 10:54 »
Hur går det för Beda lever hon ?

Mvh Rosa

Falin

• -
« Svar #13 skrivet: 06 okt-07 kl 19:16 »
Ja, än så länge. Igårkväll var hon väldigt nära fårhimlen eftersom det inte blivit någon förbättring. Då började hon plötsligt äta! Hon tuggade i sig en hel del, och fick då respit över natten.

Idag har jag inte sett henne äta något, men febern är borta, hon kissar inte blod längre och är definitivt piggare. Man måste numera vara två för att tempa henne....

Men....hon idisslar fortfarande inte.  :-\ Hur länge kan egentligen idisslandet avstanna utan att det blir farligt, och kan det verkligen komma igång igen efter flera dagar?

vallhunden

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 06 okt-07 kl 22:21 »
Ja, det kan det. Men hon behöver våmstart för att kunna komma igång med idisslandet igen. Mikroberna i våmmen är säkert döda vid detta laget.
Hon kan också behöva olja för att bli av med det som ligger och skvalpar i våmmen innan hon får våmstart.

Om du inte har våmstart hemma kan du ta flera tuggbollar från de andra tackorna och stoppa in i munnen på henne. Om du har tur så kan det hjälpa.
Så kan du skaffa våmstart på måndag...
Det gäller att ha timing, vara snabb och akta fingrarna!!! ;-)
Hon behöver säkert energibalans också för att kunna orka börja äta.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Henning

« Svar #15 skrivet: 07 okt-07 kl 00:14 »
Men hon behöver våmstart för att kunna komma igång med idisslandet igen.
S
å kan du skaffa våmstart på måndag...

Förlåt att jag lägger mig i men "Våmstart" är inget medel för att få i gång mikroberna i våmmen. Det har som verksam del propylenglycol och är ett medel mot acetonemi. Namnet är missvisande.
Idisslingsbollar rekommenderar jag också. Man kan lägga dem i blöt under natten i rumstemperatur tillsammans med hösmulor som man sopat upp från skullen. Sila och häll försiktigt i tackan några deciliter av vätskan.

Martin S

« Svar #16 skrivet: 07 okt-07 kl 09:02 »
- smart... men hur gör du rent praktisk för at sno det som en annan tacka håller på att idisla?
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

Henning

« Svar #17 skrivet: 07 okt-07 kl 09:58 »
- smart... men hur gör du rent praktisk för at sno det som en annan tacka håller på att idisla?
Det är lättare att sno från en idisslande kalv. Det funkar lika bra. Har man ingen kalv själv kanske man kan gå till grannen.
Det kan vara svårt att få tag i idisslande tacka innan hon har svalt och man får oftast inte så mycket material per gång.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #18 skrivet: 07 okt-07 kl 11:00 »
Förlåt att jag lägger mig i men "Våmstart" är inget medel för att få i gång mikroberna i våmmen. Det har som verksam del propylenglycol och är ett medel mot acetonemi. Namnet är missvisande.
Idisslingsbollar rekommenderar jag också. Man kan lägga dem i blöt under natten i rumstemperatur tillsammans med hösmulor som man sopat upp från skullen. Sila och häll försiktigt i tackan några deciliter av vätskan.
stimulex är däremot bra för att få igång våmmen. ... säljs av kvarnby foder..
se www.kvarnbyfoder.se

används av mjölkbönder över hela norden...
tyvärr verkar inte veterinärena känna tilldet.. varför vet jag ej.. men man ger det 2 gånger om dan i 4 dar...

men som sagt detta behöver man göra så snabbt som möjligt då man märker att djuren inte mår bra och har diarre, foder leda eller inte idisslar..
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

vallhunden

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 07 okt-07 kl 16:17 »
Åh fasen, Henning. Det hade jag ingen aning om! Jag trodde att det var det som stod på förpackningen. Dvs våmstart. Snacka om vilseledande marknadsföring.... Jag ska kolla upp detta bättre!

Att lägga tuggbollarna i blöt var ett gott råd, ska testa det.

Att sno tuggbollar kräver snabbhet och teknik ;-)
Ställ dig i tackflocken när tackorna står/ligger och idisslar. Titta efter när en tuggboll kommer upp, de rapar liksom då. När tackan närmast rapar - släng dig över henne utan att skrämma skiten ur alla. ;-) Ta henne runt halsen. Stick in pekfingret och svep ut tuggbollen genom munnen. Akta dig för kindtänderna!!! De är vassa och har ett enorm tryck. Det gäller att få tag i bollen innan tackan sväljer ner det igen. F ö är det ingen boll utan en munfull massa, men den är mer samlad om man är snabb.
Gör om samma procedur igen när lunget lagt sig och tackorna idisslar igen.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser