Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fodermorötter  (läst 1564 gånger)

hemmamamman

• Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
Fodermorötter
« skrivet: 30 sep-07 kl 15:25 »
Jag har köpt fodermorötter på Grodden, Lantmännen ett par år. Men oftast tar dom slut i affären väldigt fort, eller så är det vi som kommer fel tidpunkt på året. När är det bäst att köpa fodermorötter? Kan vi förvara dom i ett kallgarage hela vintern? Vi har provat att förvara dom i matkällaren som vi har i ena hörnet på våran isolerade källare, lite kallare än övriga huset, men där blev dom dåliga rätt så fort. Finns det andra försäljare av fodermorötter än ovanstående företag, även privat i Örebro med omnejd?
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

chika

• Glad Mamma!!
    • Bohuslän
Re:Fodermorötter
« Svar #1 skrivet: 30 sep-07 kl 23:04 »
Jag kommer ihåg när jag var liten så förvarade vi morötter,rovor o dyl i sand!
 Mina föräldrar hade byggt en stoooor låda och för varje lager morot vi la i så fylldes det på med mer sand och vad jag vill minnas så höll sej morötter o allt de där fint hela vintern utan att ruttna eller skrumpna ihop,kommer ihåg känslan i händerna när man stog där o letade i den kalla sanden! :D äpplen packades in i tidningspapper och förvarades i samma rum,ett kallt rum,plusgrader iallafall men inte många.
Här finns:får,hästar,kaniner,marsvin,hamstrar,råttor och
hönor(mysankor),undulater,nymfparakit, hamster, geckoödlor, zoophobaslarver, syrsor, kanariefågel,diamantduvor,gerbiler,degusar,majsorm.chinchillor..just de..fiskar oxå.... :)och senaste tillskottet 2 st vattensköldpaddor :)

Nina W

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 30 sep-07 kl 23:20 »
Inte i Ørebro, så vitt jag vet. Men jag handlar fodermorøtter och andra rotsaker
av Solveig och Gøsta Johansson, Væse.
Dom ær kravodlare och deras fodermorøtter ær utsorterade matmorøtter.
Jag tycker det ær hemskt att minsta krøk eller vridning
eller grop på en morot gør den till en andraklassens.
Så ska du åt Karlstadstrakten så passa på!
Jag vet inte hur långt dom kør med sina varor, men du kan
ju alltid ringa och fråga om dom ska åt ditt håll och kan ta med sig.
« Senast ändrad: 30 sep-07 kl 23:20 av Nina W »

gust1880

« Svar #3 skrivet: 05 okt-07 kl 20:00 »
Fråga i affären om de kan ta hem fodermorötter till dig. Kan inte den ena kanske den andra kan. Det kostar ju inget att fråga i alla fall.

Dela detta:

* Inloggade just nu

407 gäster, 2 användare (1 dolda)
Mammalia

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser