Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur varmt under vintern  (läst 5933 gånger)

Blomme

• Gäst
Re:hur varmt under vintern
« Svar #20 skrivet: 16 sep-07 kl 21:22 »
Rakadero, precis. Du ställer vattenautomaten eller kärlet på denna platta för att det inte ska frysa. Du är inte fånig, har man aldrig haft höns så är det ju svårt att veta. Helfoder är en fullvärdig kost året om. På sommaren klarar de sig dock på betydligt mindre mat om de har yta att söka föda själv på. De sätter sig tätt på pinnen om natten och håller värmen precis som fåglarna i det vilda... Så någon frostvakt är onödigt.
Och att ge dem ett och annat helvete förtjänar dem ;)

Helenan

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 18 sep-07 kl 08:51 »

Och att ge dem ett och annat helvete förtjänar de ;)
Varför förtjänar de ett helvete för?? ;)

Nej, skämt åsido: Tänk på om ni har osäker elförsörjning att djuren lider mer av kylan om de är vana vid 15 grader och elen går och de får sitta i minusgrader. De kanske inte vill gå ut på vintern heller om man har varmt i hönshuset, har jag hört. Lite värme över vattnet och isolerat hönshus gör skötseln så mycket enklare dock.
« Senast ändrad: 18 sep-07 kl 17:03 av Helenan »

TERRIN7A

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 18 sep-07 kl 14:42 »
Jag har c.a 10 grader och mycke halm på golvet ett frostelement som går på termostat ljuset går på kl 8.00 och släcker kl 21.oo i hönsluckan har jag ett plexiglas dom gillar att ligga och kika ut och är samtidigt skyddade

Anso1971

• Dalarna
« Svar #23 skrivet: 18 sep-07 kl 15:38 »
vart köper man plexiglas? är det dyrt?
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 18 sep-07 kl 17:00 »
Våran el går jämt. Vi har agregat men går elen mitt i natten blir det ju kallt fort så jag tror det är bättre att vänja dem utan värme. Jag har små bon till mindre ungdjur med halm i som är som små lådor i hönshuset, silkesena gillar att krypa in ihop i dem. Det måste ju bli varmt och skönt?

Blomme

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 18 sep-07 kl 18:16 »
Varför förtjänar de ett helvete för?? ;)

Nej, skämt åsido: Tänk på om ni har osäker elförsörjning att djuren lider mer av kylan om de är vana vid 15 grader och elen går och de får sitta i minusgrader. De kanske inte vill gå ut på vintern heller om man har varmt i hönshuset, har jag hört. Lite värme över vattnet och isolerat hönshus gör skötseln så mycket enklare dock.

Helenan, hel-vete.

Skojarbråten

« Svar #26 skrivet: 18 sep-07 kl 20:39 »
... och hur skiljer det sig mellan olika raser?

Vissa är ju mer robusta än andra, andra kommer från typ Sydamerika (där det iofs också kan vara kallt, men ändå).

Sen är det ju inte som värst 15 minus i Sverige utan kanske 25-30 i perioder. Någon som har erfarenhet?

Jag byggde mitt stall för hästar från början. Dvs ingen isolering, och från början öppet med vindnät, nu tätat från vind, men inte från kyla. Där bor nu sedan några år ankor (vilket gått utmärkt), och sen förra vintern även höns - men nu var ju förra vintern extremt mild! Hur går det om det blir svinkallt två månader i sträck?

Alla har värmelampor till vattnet, men det förslår ju knappast på temperaturen i helhet.
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #27 skrivet: 18 sep-07 kl 20:51 »
Elementen på + 10 hela vintern.
Hönsen mår bra och jag också ;)
Har nya element så kostnaden är marginell.
Bor 50 mil norr om Sthlm.
« Senast ändrad: 18 sep-07 kl 20:55 av Lycka »
Hedemorahöns

TERRIN7A

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 19 sep-07 kl 07:57 »
Plexiglas kan du säkert få köpa en liten bit hos glasmästarn något spill  :)

Lycka

• Ångermanland
« Svar #29 skrivet: 19 sep-07 kl 09:40 »
Finns plast som ser ut som plexiglas på alla byggmarknader.
Jag har köpt där.
Hedemorahöns

Stavern

• Norge
« Svar #30 skrivet: 19 sep-07 kl 12:55 »
Vilken typ av element är det som är bäst att använda....är det något spec och var kan man köpa dem?
Svensk kille i Norge... Bor på småbruk söder om Oslo. Bor tillsammans med mannen, Jack Russel tiken Vera, Isbarhöns, Skånsk Blomme och ett dvärg Kochin par

TERRIN7A

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 19 sep-07 kl 14:01 »
Hej det finns ett litet element kallas vist för frostvakt med termostat är inte särskilt dyrt och fungerar bra obs brukar ha dom men det finns nog på flera ställen sen bror det på hur stort utrymmet är värmelampa går ju också men den sköter sej inte själv lycka till :)

Tingeling

• -
« Svar #32 skrivet: 19 sep-07 kl 15:06 »
Hönsluckan är ca 40 cm i kvadrat, jag funderar på om man ska isolera den också, den är bara byggd i plywood som det är nu    skrev Rakadero

Vi har även innerlucka...sitter med gångjärn, samt på vintern lägger jag in en tjock (som väggen) skiva frigolitskiva mellan ytter o innerlucka, blir varmt o dragfritt om nätterna.
Tingeling
Det svåra är inte att åldras...
Det svåra är att vänja sej av med att vara ung

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #33 skrivet: 19 sep-07 kl 20:06 »
Det var en smart ide! Jag funderade så på hur jag skulle göra med luckan eftersom det är en draglucka, man öppnar den uppåt, giljotinfattning typ. Men har man då en lucka inuti hönshuset, antingen likadan eller med gångjärn som du säger och en frigolit mellan måste det ju funka bra.

TACK. Nu vet jag hur jag ska göra, och snart är det väl dags, i dag hade de frost i dalen nedanför vårat  :(
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Dela detta:

* Inloggade just nu

389 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser