Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Småskalig organisk arkitektur  (läst 3309 gånger)

Filip Skräplund

« Senast ändrad: 13 sep-07 kl 18:23 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Filip Skräplund

SV: Småskalig organisk arkitektur
« Svar #1 skrivet: 19 aug-08 kl 03:09 »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 19 aug-08 kl 11:04 »
Den sista bilden var snygg.

Vad jag däremot inte gillar är när man bygger hus som ska se ut som något annat. Som en svamp. Då blir det bara fånigt.

Något jag gillar är när man samspelar med omgivningen, använder naturen istället för schaktar bort den. "En stor tall i vägen säger du? Jaha, då får vi göra ett hål i huset så att den får plats. "

Filip Skräplund

« Svar #3 skrivet: 19 aug-08 kl 14:59 »

Vad jag däremot inte gillar är när man bygger hus som ska se ut som något annat. Som en svamp. Då blir det bara fånigt.

"Svampen" är lite extrem, men jag tycker den är helt ok om man så önskar.
Det är bara vanan som får oss att känna igen vad som är ett hus.

bua

« Svar #4 skrivet: 19 aug-08 kl 23:11 »
Hus ska vara runda. (Tyvärr bor jag i ett rektangulärt)

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 20 aug-08 kl 09:31 »
Använder man timmer och annat som är rakt, reglar och plank, så är ju hus med relativt raka sidor mest naturligt. Även rätblock kan vara snygga och ha vackra proportioner. Men bygger man av mer flexibla materiel så finns det ju inte så många argument för hus av rätblocksform. Mer än rent möbleringspraktiska. Men tillverkar man alla sina möbler efter hur huset ser ut så finns det ju inga gränser. Ett hus i form av en svamp ter sig för mig mest tramsigt dock.

Man kanske skulle blivit arkitekt ändå...

Naturliv

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 20 aug-08 kl 19:58 »
Så fina bilder med blandade material i samma hus ... sten, tegel, puts, trä ... kontraster i material lyfter fram varann. Inte konstigt om man har svårt med nya former på hus, vi lever med minnen och assosiationer (hur nu det stavas) och det färgar vår syn. Kanske därför knuttimrat eller faluröda stugor lockar fram så varma känslor. Semester, ledighet med våra nära och kära ...
Men visst skapar helt nya former tankar, själv gillar jag runda former och böjda linjer. Jag tycker fyrkantiga och symmetriska figurer begränsar tanken. Men säkert skulle ett hus jag bygger bli fyrkantigt av praktiska skäl.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Dela detta:

* Inloggade just nu

751 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser