Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spannmålspriser i höst  (läst 4126 gånger)

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
Spannmålspriser i höst
« skrivet: 11 sep-07 kl 17:48 »
Beställde säd till djuren inför vintern idag och fick veta att priset stigit med 100% jämfört med förra året. Vi kommer att få betala 3 kr/kg + moms. Plötsligt har säden blivit dyrare än höet!

Flera av oss riktigt små självhushållare har inte så mycket mark och därmed inte egen säd och eget hö. Visst, maten blir dyrare i affären oxå och som självhushållare finns det ju fler skäl än lönsamhet att ha egna djur för kött och mjölk, men var går smärtgränsen?

Jag blev lite chockad när jag fick höra priserna! Hur är det i era trakter?
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Spannmålspriser i höst
« Svar #1 skrivet: 11 sep-07 kl 18:43 »
Vet inte ännu, har hört mig för om knappa två ton korn och lika mycket havre. Ifjol tog han 1:-/kg så jag hoppas att bonden inte har kolla på omvärldspriserna.  ::)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 11 sep-07 kl 19:17 »
Fick fjolårskorn för 2,50 inkl moms. KRAV-odlat. Hade jag köpt det för ett halvår sedan som vi egentligen tänkt hade jag fått det för.. ja vad var det nu.. äshc, minns i nte. billigare.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #3 skrivet: 11 sep-07 kl 21:20 »
Säden börjar komma upp i sitt rätta pris...

Sirpa

• -
« Svar #4 skrivet: 12 sep-07 kl 11:24 »
Beställde säd till djuren inför vintern idag och fick veta att priset stigit med 100% jämfört med förra året. Vi kommer att få betala 3 kr/kg + moms.

Vart köper du säden?
Är det med transport?
Är det KRAV?

???
Höns och Liljor i min trädgård.

puffen

SV: Spannmålspriser i höst
« Svar #5 skrivet: 23 jun-08 kl 22:33 »
visst är det dåligt att spanmålspriserna har blivit höga men du får även tänka på spanmålsbönderna ::)

Fordson

« Svar #6 skrivet: 25 jul-08 kl 09:53 »
Den dagen man tar bort bidragen ska jag "tänka" på bönderna och ev. glädjas åt ett högt spannmålspris.

Fårfarmarn

« Svar #7 skrivet: 26 jul-08 kl 22:31 »
På tiden att priserna gått upp, men det håller sig nog inte länge till. Tro inte att spannmålsbönderna gräver guld, dieselolja och gödsel m.m har ju knappast stått still snarare ätit upp förtjänsterna...

Birgit

« Svar #8 skrivet: 30 jul-08 kl 07:45 »
Varför inte ge djuren gräs i första hand? Alla djur måste inte ha spannmål och har man dem bara för eget behov producerar de ju mycket nyttigare kött på enbart gräs =omega-3 fettsyror, som ju minskar drastiskt när man börjar ge spannmål till djuren.

Filip Skräplund

« Svar #9 skrivet: 30 jul-08 kl 07:50 »
Varför inte ge djuren gräs i första hand? Alla djur måste inte ha spannmål och har man dem bara för eget behov producerar de ju mycket nyttigare kött på enbart gräs =omega-3 fettsyror, som ju minskar drastiskt när man börjar ge spannmål till djuren.

Det har jag aldrig hört förr, borde kunna vara försäljningsargument för ekologiskt kött, med tanke på vad folk betalar för omega-piller.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Strajder

• Aspegården
« Svar #10 skrivet: 30 jul-08 kl 08:42 »
Det har jag aldrig hört förr, borde kunna vara försäljningsargument för ekologiskt kött, med tanke på vad folk betalar för omega-piller.

Det är redan ett argument! Se exempelvis detta på köttinformationens hemsidor: http://www.svenskkottinformation.se/nh/artiklar/readone.php?categoryID=86&id=660&avdelning=nh

Där citeras även de studier som gjorts vid SLU.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #11 skrivet: 30 jul-08 kl 10:01 »
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Birgit

« Svar #12 skrivet: 30 jul-08 kl 11:34 »
Angående Gräskött, så var jag i diskussion med dem när de startade upp för några år sedan. Tyvärr är de inte intresserade av lantraser, utan bara av raser med mer tyngd >:(

Ja, det finns flera studier, både i Sverige på SLU och utomlands, bl.a i USA. Faktumet har varit känt i flera år. Dock inget som svenska slakterier vill höra talas om, då enbart gräsproducerade djur ofta växer långsammare (blir bättre kött) och även ofta består av lantraser, vilka åtminstone Swedish Meats har ett ont öga till.

Dela detta:

* Inloggade just nu

444 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser