Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pälsmönstring  (läst 1726 gånger)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Pälsmönstring
« skrivet: 20 aug-07 kl 20:04 »
Är det fler än jag här som mönstrat sina gotlandsfår (ja, andra pälsfår också för den delen) och sedan riksbedömt dem? Hur mycket brukar det skilja mellan mönstringen och riksbedömningen? Hur mycket blir en päls på en vecka? Anledningen att jag undrar är att två av lammen som fått ok på mönstringen på lock och pälshår fick uselt på riksbedömningen. Hur långt från själva skinnet bedömer man pälsen?

Mitt ena bagglamm som fått 4+ på lockpoäng på mönstring fick två 2:or på riksbedömningen.  Han fick sedan 4+ på pälshåret på mönstringen och en 2:a och en 3:a på riksbedömningen.

Ett annat bagglamm fick 5 i lockpoäng på mönstringen och fick en 2:a och en 3:a på riksbedömningen samma lamm fick 5 i pälshår på mönstringen och två 3:or på riksbedömningen.

Att det skiljer lite på mönstring och riksbed. är ju inget konstigt men, jag tycker att det var lite väl häftigt.  Jag hade ett par baggar till och där var bedömningen mer lika. Överlag på mönstringen i år var dåliga vikter. Vi har ju haft mest regn i landet här i juli månad och det gjorde nog sitt till. Om inte annat så kunde jag inte släppa på efterbete förrän en bra bit in i juli och det gjorde ju inte saken bättre.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Henning

Re:Pälsmönstring
« Svar #1 skrivet: 20 aug-07 kl 21:33 »
Hej.
Skalan är lite anorlunda på mönstringen o riksbedömningen och dessutom är lock- och pälshårsbedömningen mer uppdelad på RB. Det resultat du redovisar tyder ändå på att din mönstrare kamske ligger lite fel i bedömningen. Man får innerligt hoppas att han/hon ändå ger de bästa djuren de högsta poängen. Pälsmönstring på otvättade lamm är inget man lär sig i en handvändning. Det är en subjektiv värdering och den som mönstrar gör klokt i att stämma av med riksbedömning ibland. Pälshårsbedömningen är viktigast och tyvärr är det en del mönstrare som inte har så bra kläm på det.

Jag tycker du ska diskutera RB-resultatet för din mönstrare. Riksdomarna som bedömde dina lamm har mycket lång erfarenhet av både bedömning av levande lamm och av skinn. Riksdomarna kalibrerar sig varje år genom att träna tillsammans under ett par dagar innan bedömningarna drar igång för att alla ska sätta så lika poäng som möjligt.

Om ett lamm får en sämre miljö eller mår dåligt kan det sätta sina spår i pälsen på någon vecka. Därför är det viktigt att de blivande avelsbaggarna har det mysigt och gott om mat.

Du undrar också hur långt från huden man bedömer pälsen. I färgbedömningen tar man mer hänsyn till hela ullen än i de andra egenskaperna. Locken bedöms i de innersta centimetrarna men samtidigt vill man att lockstaplarna ska falla fritt och inte haka fast i varandra. Det ska heller inte finnas "spindelväv" mellan staplarna. Glans och silkighet bedömer man långt in men de bästa djuren blänker även på utsidan.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Pälsmönstring
« Svar #2 skrivet: 20 aug-07 kl 22:17 »
Tack för bra svar Henning! Har ju massor med frågor men, inte precis någon att fråga härhemma.

Glädjande för mig själv  ;) är att det bagglamm som jag bedömde som bäst i år också fick bäst resultat på Riksbedömningen.  :D Han var inte mönstrarens favorit utan fick 5- på helhet.

Något som jag gjorde i år men, inte ska göra nästa år är att jag särade på tackor och lamm tre dagar innan mönstringen, alltså en dryg vecka innan riksbedömningen och min teori är att lammen tappade i hull under den tiden och tittar man på vikten så har de stått stilla under den tiden.

Något som jag inte gjorde i år men, jag ska göra nästa år inför riksbedömningen är att tvätta lammen.  :-[ Det hanns bara inte med i år. Och om nästa års lamm är lika dåliga i hullet så ska jag ge dem kraftfoder i tid. Hull låg på O och O+ och det är ju inte så roligt.

Jo, jag ska nog slå en signal till mönstraren. Jag hade med mig två bröder som fått exakt samma poäng på mönstringen och på riksbedömningen fick den ene 17p och den andre 23p.   :P ::)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

503 gäster, 1 användare
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser