Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sällsynta rådjur!  (läst 12989 gånger)

daffy

• Gäst
Re:Sällsynta rådjur!
« Svar #20 skrivet: 19 sep-05 kl 16:00 »
Här vimlar det av rådjur, varje åker/bettes mark har en grupp på 3-11 djur på kvällarena och är man ute och rider i skogen hoppar dom fram på många ställen.
(men vi har inte haft nån i laget med rådjurs hund på 3-4år, börjar bli dags ;D)

Vi har även 5st rävgryt som vi käner till.

Även nån som har släppt ut vildsvin som är halvtama och jagar tanter med hund.

Men älgar har vi inte många dom tar bilisterna för oss, i sommras fick vi hämta/sjuta 5 älgar som hade blivit påkörda, och en bilist dog.

Detta nånstans mellan göteborg men närmare kungsbacka.

Målle

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 19 sep-05 kl 17:27 »
Och sen måste jag bara berätta om Svedjerovor, jag blir helt lyriskt när jag ser namnet bara.Har odlat finska svedjrovor (jo dom pratar finska)  ett par år (150sträckmeter).Men i år köpte vi en rysk sort, med ett så eländigt svårt namn. Sommarens torka och sedan rotblöta fick mej inte ens till att titta på dom, i ren besvikelse. Annat än när vi radhackade.
För ett kort tag sen tog vi upp dom- MONSTREN ! :)gigantiska rovor, tre dubbel skörd jämfört med tidigare år.en del mätte 40cm`s längd!!

Å då har vi mager sandjord.
Låter ju intressant. Använder man dom som potatis?

git

• På våran gård är det
« Svar #22 skrivet: 30 sep-05 kl 08:30 »
Här i kindshärad har vi så gott om rådjur vi hyr även ut pyrsjakten och det skuts ändå förlite, nu har våran rävstam ökat så vi har flera aktiva lyor med välpälsade rävar så det  kommer troligen att märkas en nedgång på rådjuren nästa säsong.
git
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

RiverCottage

• Halland
« Svar #23 skrivet: 06 mar-06 kl 11:30 »
"överklassport"... Lägg av!
----------------------------------------------
Kommunjägare / Skyddsjägare / Viltkonsulent
Halland och Västra Götaland

Ronny

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 08 mar-06 kl 00:23 »
Överklass vad är det? Sport vet jag rimligen vad är och att jakt blivit ett dyrköpt "nöje" har jag också fattat, men "överklass" vad är det? Vilken roll spelar jägarexamen? "Min tandläkare" som jag känt sen barnsben jagar i grannjaktlaget. En chock! Han kan definitivt inte skilja på ett rådjursspår och ett spår från ett gutefår. "Här har nog gått uppåt 10 rådjur!". Han har heller inget begrepp om när han skall ge fan i att skjuta...men, jägarexamen det har han förvisso.
« Senast ändrad: 08 mar-06 kl 00:31 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

RiverCottage

• Halland
« Svar #25 skrivet: 09 mar-06 kl 09:09 »
Det stämmer att rådjurstammen på vissa håll har krympt ganska markant, och som många nämner har ovan finns orsakerna väl synliga. Jag jagar rådjur, rätt flitigt ska tilläggas, och givetvis är jakten en bidragande faktor; Men något som jag observerat är den enorma tillökningen av räv.

I de områden där Vildsvin finns så märks även där en minsking av rådjur, många säger att det är berorende på att Vildsvin äter kid, ( vilket iof KAN hända) men den huvudsakliga andledningen är att Rådjur skyr Vildsvin. Vildsvinsgaltens markeringar slår ut råbockens, och därmed förflyttar sig rådjuren till annat revir.

Kortsiktigt kommer stormen Gudrun vara posetivt för rådjursstammen, då nytt sly kommer växa upp i stormensspår, men då detta är under en övergåående fas, kommer detta inte vara en hållbar "åtgärd" för att få upp rådjursstammen.

mosesmia

• Lappland
« Svar #26 skrivet: 09 mar-06 kl 10:46 »
Hej
Här upp (lappland) ska det väl inte finnas mycket rådjur, men man har börjat se mer och mer av dem.
Förra vintern hade vi en bock som kom förbi på gården, och vad jag vet så är det ingen som matar dem i närheten.

Är det något man ska göra eller kan det bli problem?

Därimot så har rävarna minskat mycket, bara i år har min pappa skjutit 5 skabbrävar. Fruktansvärt.

/Mia
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

RiverCottage

• Halland
« Svar #27 skrivet: 09 mar-06 kl 11:28 »
Ja , råddjurstammen har ju visat sig dra allt mer norrut, finns en uppsjö med teorier kring detta, vissa drar jämförelsen med trädgränsen som även den börjat dra sig upp.. Sen att rävarna får skabb gynnar onekligen rådjursstammen.

Nu kommer jag säker få en massa illsinta kommentarer, men min åsikt är rävskabb är natuens gång, och på något sätt ett sätt för naturen att balansera artstammar. ( Jag är även av den åsikt att man ska skjuta skabbräv när man ser dem, för det är en oerhörd plåga för djuret - naturligt eller inte..)

Ang att mata rådjur:
Generellt skulle jag inte rekommendera det ( jag ska villigt erkänna att jag härom veckan matade rådjur på min mark - p.g.a. den hårda och långvariga skaren som ligger som betong över det eftertraktade blåbärsriset) MEN, man bör ta det varligt med detta... Brukar marken hushålla rådjur, så är det väl kanske ok att stödutfödra vid extremförhållanden, men är det så att detta är långt norröver, och betet är tunnt är det bättre att låta viltet lära sig det och söka sig till marker som "bär" deras bete.

Ska du mata dem ( stödutfodra) så är lite hö/halm/ensilage tacksamt.
Rådjurens våm är anpassad till grövre och svårsmält föda. När de äter för mycket lättsmält mat, kan deras tarmflora rubbas och de kan bli mycket dåliga och även dö av det. Speciellt om det drabbats av svält dessförinnan.

RiverCottage

• Halland
« Svar #28 skrivet: 09 mar-06 kl 11:34 »
Överklass vad är det? Sport vet jag rimligen vad är och att jakt blivit ett dyrköpt "nöje" har jag också fattat, men "överklass" vad är det? Vilken roll spelar jägarexamen? "Min tandläkare" som jag känt sen barnsben jagar i grannjaktlaget. En chock! Han kan definitivt inte skilja på ett rådjursspår och ett spår från ett gutefår. "Här har nog gått uppåt 10 rådjur!". Han har heller inget begrepp om när han skall ge fan i att skjuta...men, jägarexamen det har han förvisso.

=)
Jägarexamen är tyvärr ingen garanti för att jägaren har koll på läget.
Det finns alltför många  "weekend-utbildningar", många med altför låg kvalité.

Jag har mött många jägare som jag ALDRIG skulle sätta en bössa i handen på...

mosesmia

• Lappland
« Svar #29 skrivet: 09 mar-06 kl 19:30 »
Hejsan
Varför jag undrade om matning beror på att förra vintern hade vi en bock som kom ibland till våran gård. Han sökte och grävde kring en timmring var vi förvarade lövruskor i.
Vi ger dom som lite extra godis åt fåren under vintern.

Vi gav inget åt han,men man hade så dåligt samvete. Och i år har han inte alls varit.

Skulle man kunna lyfta ut en sån? om han kommer tillbaka eller ska man avstå?

/Mia
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Charlotte

• -
« Svar #30 skrivet: 09 mar-06 kl 19:54 »
 Här frodas rådjuren även denna vinter. På väg till jobbet (en mil) är det på 3 ställen som man ser flockar med över tio djur i varje. De går och betar ute på åkrarna (skrapar bort snön) så är det varje år. Det är bara när vi haft mycket lo som rådjuren blir osynliga någon period.
                      Mvh
                    Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #31 skrivet: 09 mar-06 kl 22:43 »
Här i hälsingland är det ont om rådjur men gott om lo.....
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

RiverCottage

• Halland
« Svar #32 skrivet: 10 mar-06 kl 07:48 »
Citera
MOSEMIA: Varför jag undrade om matning beror på att förra vintern hade vi en bock som kom ibland till våran gård. Han sökte och grävde kring en timmring var vi förvarade lövruskor i.
Vi ger dom som lite extra godis åt fåren under vintern.
Vi gav inget åt han,men man hade så dåligt samvete. Och i år har han inte alls varit.
Skulle man kunna lyfta ut en sån? om han kommer tillbaka eller ska man avstå?
/Mia
Maten som du nämner är idealisk för rådjur. Jag hade nog lagt ut lite...
 :)
« Senast ändrad: 10 mar-06 kl 07:51 av RiverCottage »

Målle

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 10 mar-06 kl 14:24 »
Rådjurens våm är anpassad till grövre och svårsmält föda. När de äter för mycket lättsmält mat, kan deras tarmflora rubbas och de kan bli mycket dåliga och även dö av det..

Nej, rådjur är inte anpassade till grov svårsmält föda, det är älgar som är det. Att dom skulle dö av att utfodras med hö är en myt som man kan läsa om här:
http://www.sva.se/dokument/stdmall.html?id=114

RiverCottage

• Halland
« Svar #34 skrivet: 10 mar-06 kl 14:33 »
Nej, rådjur är inte anpassade till grov svårsmält föda, det är älgar som är det. Att dom skulle dö av att utfodras med hö är en myt som man kan läsa om här:
http://www.sva.se/dokument/stdmall.html?id=114

GrovFIBRIG kost är inte jättelämplig (dock gärna grov), men som jag skrev ovan så går hö och ensilage jättebra. Att de skulle knapra på grenar har jag aldrig påstått, men de undanlagda lövruskorna lämpar sig nog stålande som utfodring.

http://www.jagareforbundet.se/viltvetande/frageladan/utfodraradjur.asp

mosesmia

• Lappland
« Svar #35 skrivet: 10 mar-06 kl 16:40 »
Vi gör lövbuntar när bladen är som grönast. och dom sitter kvar ordentligt. Så de är rikligt med löv kvar på dem.

Vi har många renägare i byn, så  man hör oftast när de har svårt att hitta föda (renarna alltså). Börjar då bocken uppehålla sig här så ska jag ge honom lite lövruskor.

/Mia

RiverCottage

• Halland
« Svar #36 skrivet: 10 mar-06 kl 16:43 »
Det gör du rätt i!
Hälsa bocken!  ;)

falcken51

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 14 mar-06 kl 12:00 »
 ::)Ang Rådjur! Varför vi här i Dalarna och i Hälsingland där jag jagar har ont om rådjur på vissa ställe är nog p.g.a. lodjuret. Man ser dem även söka sig till trädgårdar och samhälle även ligger ute på öppna fält. Jagade för 15 år sedan i gamla Skaraborg då skedde det ju en explotion när det gällde rådjurstammen men det var ju att räven försvann p.g.a. rävskabben. Räven tar ju över 50% v kidden.

Kerstin Linnea

« Svar #38 skrivet: 24 mar-06 kl 14:45 »
Ang sällsynta rådjur.....
Jag bor i märsta i stockholm och här är rådjuren totalt respektlösa mot människor  (dom är inte ett dugg rädda),
och det är likadant i sollentuna där svärföräldrarna bor.
Dom går mellan husen och äter tullpaner och sånt så bara stubbarna är kvar,De är inte ens rädda när dom har kidd med sig.
Möjligen mot hundar.Men mitt peronliga rekord är en meter mellan min hand och ett vuxet rådjur ??? .Jag undrar om det beror på att dom vet om att det aldrig jagas rådjur i bland husen....Rådjur är vackra men jag skulle inte ha något imot att ha ett i frysen... :-[

RiverCottage

• Halland
« Svar #39 skrivet: 26 apr-06 kl 16:00 »
evolution.

Varför gå och knapra fattiga videskott i skogen när präktiga tulpaner växer i närheten?

Hade jag med gjort om jag vart ett rådjur.
 ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

1273 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser