Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En liten undring om avlivning.  (läst 4844 gånger)

Skojarbråten

Re:En liten undring om avlivning.
« Svar #20 skrivet: 13 aug-07 kl 23:19 »
Blir de inte helt jagade om man trycker in huvudet mellan två spikar och drar? Kan man inte göra en lättare giljotin, en med mat i?

Om hönsen/tupparna är tama och lätt sitter på armen, man visar dem maten och "vips"? Borde vara det ultimata.
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

Nypålandet

« Svar #21 skrivet: 13 aug-07 kl 23:22 »
Balans...

Dom hinner inte att fatta vid rätt tekik.

Men det är klart, en vågrätt giljotin vore ju optimalt.  ;)

Skojarbråten

« Svar #22 skrivet: 13 aug-07 kl 23:29 »
Usch ja... När jag får patent på matskålsgiljotinen ska jag höra av mig, jag lovar!

Nypålandet

« Svar #23 skrivet: 13 aug-07 kl 23:30 »
Som jag förstått det (och både håller med om samt vidhåller) av de goa gamla danska bönderna jag växte upp vid så är no 1 att inte stressa djuren om man ska ha gott kött.

Alltså ska miljön vara lugn (om det gäller höns så ta dom på pinnen på kvällningen), sedan ska döden vara snabb. Det får alltså inte finnas tid för uppstressning (vilket leder till en massa hormoner i köttet) utan hellre 2 s "montering" & tjopp.!Håll inte på att gulla & plocka utan var bestämd, låt det gå kort stund & så har du en höna som vandrar uppåt i nirvanacirkeln på ett smärtfritt vis.

Detta borde gälla även om man inte tänker äta köttet.

Åsbokadorra

• Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
« Svar #24 skrivet: 13 aug-07 kl 23:33 »
...var 17 läste jag nu sist när jag sökte fakta om avlivning!. Där stod i alla fall att avlivning får inte ske på vilket sätt som helst idag! Djuren måste bedövas innan det avlivas läste jag. Hönan har 30 sek minne kvar efter halshugget och det är därför bedövningen ska ske innan hugget. Nya råd och rön! ....måste leta lite var jag läst detta dock :-[

::)måste man inte ha jägarexamen om man ska skjuta?? :o de har inte jag.
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

Skojarbråten

« Svar #25 skrivet: 13 aug-07 kl 23:50 »
30 sekunders minne av... vad? Det måste vara det som kallas näradödenupplevelse (om man nu råkar klara sig).

När det gäller bedövning före avlivning handlar det förmodligen enbart om att minimera eventuell stress. Om hönan/tuppen aldrig hinner känna stress måste det väl vara bättre att göra det direkt? Den stressen kan jag se framför mig på ett slakteri bland däggdjur, men i det här fallet (se tidigare inlägg om hönspubliken)? Ett minne på 30 sekunder när man är död, hur då?

Nypålandet

« Svar #26 skrivet: 14 aug-07 kl 00:04 »
Jo, det finns en massa dravvel skrivit om hur länge "medvetandet" finns kvar efter avlivningen...

Jag kan ju säga för egen del att ett snabbt avskilt huvud föredrar jag framför ett dask i nacken & därefter ett avskilt huvud...

Allt det där om att huvudet för ett eget liv en stund efter... I normala fall reagerar kroppen med en "avstängning" (tänk själva när ni skurit er i fingret med en kniv). Man känner just inget annat än aj?? (och det gör inte ens ont)

Åsbokadorra

• Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
« Svar #27 skrivet: 15 aug-07 kl 14:40 »
 ;Dhar i alla fall hittat infon jag letade efter:"Bedövningen är viktig  därför att medvetandet annars kan finnas kvar i hjärnan i en halv minut eller mer efter det att man startat avblödningen. Att lägga hönan på huggkubben utan föregående bedövning är därför djurplågeri"sid 119 i boken "Höns" av Karin Neuschütz ,Kristina Odén och Tore Hagman. Denna infon vill jag ge er som startade frågan. Själv är jag av den sorten att när nya råd och rön kommer från människor som forskat och tagit reda på fakta, vill jag i alla fall följa det. Med tanken på att risken finns att man är djurplågare så.....bedövar jag hellre först ;D När avlivningen är ett måste ;D
Hoppas ni får hjälp med bra undervisning! :)
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

Nypålandet

« Svar #28 skrivet: 16 aug-07 kl 08:41 »
Har också läst det där. Det är nonsens. Utan cirkulation till hjärnan inträder medvetsläshet momentant. Ett slag mot huvudet som tar illa eller är för löst ökar däremot klart risken att djuret plågas.

anette i bugared

• -
« Svar #29 skrivet: 16 aug-07 kl 09:55 »
Har också läst det där. Det är nonsens. Utan cirkulation till hjärnan inträder medvetsläshet momentant. Ett slag mot huvudet som tar illa eller är för löst ökar däremot klart risken att djuret plågas.
Jag håller nog med här. Det verkar vara en onödig extraåtgärd att först slå hönan medvetslös och sedan nacka. Ett välriktat slag som skiljer huvudet från kroppen måste väl vara lindrigast för alla.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
« Svar #30 skrivet: 16 aug-07 kl 15:45 »
Vi håller våra i benen och "dänger" dom i huggkubben :'(
Sen blir det yxan. Jag tycker alltid det är värst innan. När man är uppe i slakten stänger man liksom av och bara gör det som ska göras.Jag hämtar dom när dom sitter på pinnen på kvällen håller dom över huvudet med ena handen, bara så dom ska hålla sig lugna. Det brukar fungera.
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

Chester

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 17 aug-07 kl 20:38 »
Jag gissar på att du bor i närheten av Hjortkvarn? Lät så på beskrivningen... ;D Min kompis får hjälp med slakten av en kille här, han kan kanske lära er?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Re:En liten undring om avlivning.
« Svar #32 skrivet: 24 sep-08 kl 18:46 »
Min sambo sköt våra hönor när vi tog bort dem  :o, fast då var det inte för köttets skull förstås. Det var tyvärr sjuka.

Det enda friska djuret vi fått avliva var en ilsken tupp. Första ilskna tuppen vi någonsin haft (och jag har varit med i minst 12 år och tagit hand om mina fjäderbollar   :-[), anledningen var att jag inte brytt mig i honom så mycket som liten och det ledde till osäkerhet och... Ja, han flög på både mig och mamma (allra helst mamma av någon anledning).

Han fick 3 chanser... Sedan åkte han in i en transport bur raka vägen till min morfar som är jägare där han sköt tuppen med en pistol... (Ja, vi klarade inte av att slå ihjäl honom trotts att han var så dum... Och det kändes mycket bättre att låta morfar skjuta honom. "Pang"... Han hann inte ens fatta vad som var på gång innan han var död. Han satt och mumsade matrester i transport buren i godan ro... Antar att han fick en bra död... Om jag vore tuppen skulle jag hellre bli avlivad på det sättet med mumsig mat än att någon kommer ut och plockar upp en och börjar svinga en i luften helt utan vidare tills man svimmar för att sedan läggas på en kubbe och få huvudet avhugget.  ;D

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Dela detta:

* Inloggade just nu

816 gäster, 1 användare
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser