Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Taxbenta chabo & utställning  (läst 7821 gånger)

Ronny

• Skåne
SV: Taxbenta chabo & utställning
« Svar #20 skrivet: 25 maj-09 kl 21:52 »

Lös mina chaboägg idag, liv i alla 6 befruktade fortfarande. Bara ca 1 vecka kvar nu tills de små ska titta ut.  :D

Nu är det ju så att slumpen har betydelse. 25 % är ett genomsnittligt värde. Med ett statistiskt underlag av 6 ägg, kan ju resultatet i princip bli vad som helst. Men, i det långa loppet blir det 25 % som saknar anlag för taxbenthet, 25 + 25 % som får ett anlag för taxbenthet och ett för normal benlängd och de hönsen uppvisar fysiskt taxbenthet eftersom anlaget är dominant. För att få ihop 100 % fattas 25 %. Dessa ärver anlaget för taxbenthet både från mamman och pappan. Hade de kläckts hade de blivit taxbenta, men si det gör de inte, utan de dör i ägget. Dödsanlaget/letalanlaget som är kopplat till genen/anlaget för taxbenthet måste nämligen också dubbleras för att verka fullt ut.

Alltså: Om man parar två rastypiska/taxbenta chabo eller för den delen också danska luttehöns eller skotska dumpies som alla "skall" vara taxbenta enligt rasstandarden, är 25 % av avkomman dödsdömda redan i förväg. Hur sunt är det?

Örontofsar på tex araucana är i princip samma sak, om än något mer komplicerat.

« Senast ändrad: 25 maj-09 kl 22:08 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Ronny

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 08 jul-09 kl 00:50 »
Jag ställde en fråga om dvärghönsrasen chabo i en annan tråd, men fick inga svar. Därför ställer frågan här i stället. Måste en chabo vara taxbent för att kunna ställas ut på SRF´s premieutställningar och bedömas som rasren? Enligt standarden SKALL en chabo vara taxbent. Har jag fel?

sallyomolly

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 08 jul-09 kl 08:24 »
bägge beh fr avel för man parar inte två taxbenta så testa ställa bägge

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #23 skrivet: 08 jul-09 kl 09:47 »
Det ska vara lagom korta ben för att ställa ut.  Men som sagt för avelns skull ha man en lång och en kortbent.

Ronny

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 10 jul-09 kl 03:01 »
Tack för era svar linslus och sallymolly!

Jag har, under mitt långa hönsliv, haft flera olika stora rashöns (i tur och ordning; brun new hampshire, silver wyandotte, röd rhode island, svart minorca och grårandig maran) sedan under en tid skånsk blommehöna, men numera sedan 20 år tillbaka enbart en frigående flock med åsbohöns. Jag är intresserad av dvärghönsrasen chabo och vill veta mer om den. Går det att ställa ut den och få vara med, med helt vanliga chabohöns med helt vanliga ben. Går det?

Jag har inte tänkt att börja tjafsa om letalanlag och annat i denna tråd. Jag vill bara veta, om det går att ställa ut en chabo med ben av normal längd och få den bedömd.
« Senast ändrad: 10 jul-09 kl 03:25 av Ronny »

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #25 skrivet: 10 jul-09 kl 06:48 »
Visst kan du ställa ut med "lagom" ben. Sedan är det väl olika domare hur de dömmer. Kan ju få något avdrag om denne tycker benen är för långa men du får ju ett omdöme i det stora hela på djuret.  ;)

Anna

• -
« Svar #26 skrivet: 12 jul-09 kl 15:09 »
Jag hade själv rasen under några år och gillade att de var så ruvvulliga och att de tog så otroligt bra hand om kycklingarna, samt att hela flocken var så snälla och aldrig var elaka med en annan hönas kycklingar. Sen gillade jag också att de vid minsta fara och efter varning från tuppen i ett slag kunde sitta i trädtopparna runt om på gården. Jag har mina höns mest lösa, så jag behövde aldrig vara rädd för olika markfaror som hundar, rävar mm. Höken var en annan femma...
Jag har testat ställa ut höns nå'n gång och tycker det är lite kul. Just med Chabo blev det dock en konflikt för mej eftersom det är viktigare för mej att hönsen ska få ett bra liv och för mej innefattar det att de får sprätta fritt så mycket som möjligt. Ska man då ha "utställningschabo" med jättekorta ben måste man nästan ha grusade rastgårdar och inte låta dem springa i höggräset eller vart de nu ville springa när de var lösa. Med så korta ben skulle de ju vara blöta jämt av morgondaggen elelr efter regn. Mina chabo hade dock för långa ben enligt standarden, men bra benlängd för ett liv i det fria i min trädgård så jag såg ingen mening i att hålla på att ställa ut dem. Att köpa in nya kortbenta avelsdjur för att kunna ställa ut av rasen var för mej ointressant för att jag då inte skulle kunna ha dem fria som jag vill. Vet inte om jag eg svarade på din fråga, men man kan ställa ut vilka djur som helst och sen får man en bedömning.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

rina

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 12 jul-09 kl 17:43 »
Av rasen Chabo förekommer det ju en del med längre ben dom har jag fått lära mig ska vara kvar...man måste alltid ha nån sån annars dör kycklingarna. Jag hade ett tag Chabo och dom var bra ruvare goda äggläggare och väldigt familjära...pappa tupp tog gärna hand om kycklingarna.
Men en del blev ju väldigt kortbenta och tycker nog att "lagomt" är bäst. För dom ska ju kunna röra sig ute som SKA vara normalt för alla höns. Jag slutade med Chabo för dom var lite väl flaxiga för mig är man van vid Cochin så är ju Chabo en livligare ras. Men all avel måste väl göras med ett sunt förnuft så det blir friska sunda djur som mår bra. :)

Ronny

• Skåne
« Svar #28 skrivet: 15 jul-09 kl 13:52 »
Jo, jag begriper att man kan ställa ut en chabo med vilken benlängd som helst, men vad jag menar är hur domarna poängsätter benlängden. Alltså om det lönt att ställa ut en chabo med normal benlängd, eller om den därmed får så stora poängavdrag att den i praktiken är chanslös till priser eller om den helt enkelt blir nollad? Det var så jag menade.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #29 skrivet: 15 jul-09 kl 14:27 »
Vänta lite nu... Man måste väl inte ha både långbenta och kortbenta för att inte ungarna ska dö? Det är ju bara 25 % av ungarna som dör om man korsar två kortbenta.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Anna

• -
« Svar #30 skrivet: 17 jul-09 kl 15:11 »
Tror att de som satsar stort på utställningar mm inte skulle ställa ut en chabo om den inte var kortbent. Sen om man har lita variation på hur de ser ut hemma är en annan sak. Jag lånade en gammal chabobok när jag hade rasen för att lära mej mer om dem och hönsen på bilderna i den boken såg man knappt benen på. Det såg ut som ett par fötter på en kropp, så korta var benen. För mej kändes det inte alls aktuellt att sträva efter det "chaboidealet", utan det kändes med som en ren prydnadsfågel som jag tyckte mest synd om. Dock tyckte jag inte alls synd om mina lite mer långbenta chabo som jag hade här hemma fritt sprättandes. De levde bra hönsliv och kändes inte "osunda" elelr framavlade alls.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

rina

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 17 jul-09 kl 18:51 »
Chabo ser man inte många djur av på utställningar det finns ett fåtal uppfödare i Sverige. Dom blir inte nollade på utställning för dom är långbenta men får nerdrag på punkten ben och tår. Alla som sysslar med avel vet ju hur det är med Chabo man kan inte idiotavla dom då tar det slut. Sunt förnuft måste ju vara en självklarhet. Djuren måste ju kunna leva !! Det som jag tyckte om hos Chabo var ju att dom var så goa med varandra tuppen tog hand om kycklingarna lika bra som hönan. Sen om nån hade längre ben en hade kortare ben kvittade för min del.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #32 skrivet: 17 jul-09 kl 19:02 »
Min pojkväns Chabo har väldigt korta ben i mina ögon. Dock så verkar de inte besvärade utav det utan de springer omkring och sprätter som vilken höna som helst. Och en stor fördel de verkar ha är sin goda flygförmåga.

Som sagt så tycker jag att de har korta ben, men vad tycker ni? Vilken "klass" hör detta till? korta ben, medel eller långa ben?
Underbara små höns är de i alla fall: :D

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #33 skrivet: 17 jul-09 kl 19:08 »
Bild på min chabokyckling, ca 1 vecka gammal och på andra bilden ca 5-6 veckor gammal bredvid sitt brahmasyskon.

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Hönshasse

• Backetorp
« Svar #34 skrivet: 25 jul-09 kl 21:26 »
eller om den därmed får så stora poängavdrag att den i praktiken är chanslös till priser eller om den helt enkelt blir nollad? Det var så jag menade.

Jag har kollat med en dommare i SRF och han säger att man får poengavdrag vid fel benlängd och blir bara nollad om färgen på benen är fel. Jag har svarta Chabos men mina har lite för mycket svart på bena så de vill nollas vid en utställning.
En dommare mäter benen på Chabo ved att vika bakre tån bakåt och den skall nå ungefär upp till första leden.
Poengavdrag för ben och tår är förövrigt max 5 poeng.
« Senast ändrad: 25 jul-09 kl 21:43 av Hönshasse »
Aliquando et insanire iucundum est

Ronny

• Skåne
« Svar #35 skrivet: 26 jul-09 kl 00:57 »
Tack Hönshasse! Det var exakt så jag menade med min fråga.

Dela detta:

* Inloggade just nu

598 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser