Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  växthus inomhus  (läst 6053 gånger)

Mårtesgården

växthus inomhus
« skrivet: 25 jul-07 kl 02:14 »
Jag har fått en galen idé om att ha ett växthus inomhus och nu kan jag inte släppa det!
Jag har gjort lite halvtaffligt försökt leta runt på efter nåt liknande men inte hittat nåt. (Skulle det kallas orangeri?)

Så här har jag tänkt.
Det absolut roligaste vore om man kunde "skära" ut ett hörn av grunden och bygga den delen av fasaden i glas. Det skulle isåfall bli två våningar högt och med den delen av taket i glas. På första plan tänkte jag ha väggar mellan växthusdelen och resten av huset. Men på andra plan vill jag bara ha ett räcke så man kunde titta ner över sina odlingar och kanske nå nåt träd som tittar upp.

Nu...
Det kan nog bli lite lurigt på vissa punkter.

Luft:
Eftersom luften i växthuset kommer att delas av luften i huset undrar jag om det kanske kommer att bli väldigt oekonomiskt. Ska jag bara använda mig av enkelglas så kommer ju växthuset bli kallt på vintern vilket kommer att sprida sig till övervåningen (väggarna till rummen på nedervåningen kan man ju isolera). Alternativt så kan jag ha skjutglas på övervåningen men det skulle ju ändå vara kallt i växtdelen och hela odla-året-runt-grejjen skulle ju gå förlorad.
Så det blir till att bygga det av något glas med god isolering. Utan att ens ha bestämt dimensionen på härket så måste jag ju räkna med VÄLDIGT mycket glas. Nån som har någon idé på hur man kan lösa det på bästa sätt?
Vidare...
Eftersom marken är "öppen" dvs växterna kommer att, så att säga, växa rätt i marken kommer det att leda till några konstigheter med luftfuktigheten?

Mark:
Hur kan man sköta husdränering men samtidigt ha en god fuktighetsnivå i myllan?
Kan det uppstå djur- och insektsproblem eftersom marken är öppen och det sedan är öppet till resten av huset?

Mer en odlingsfråga kanske men många här är ju duktiga på mycket:
Kan det uppstå konstigheter med växter och jord? svårodlat?

Pfu... Var det nåt mer jag kom på som gjorde det lurigt...

Inte just nu men isåfall editerar jag senare.

Så...
Vad tror ni, alla kunniga på forumet? Kommer jag någonsin att kunna glida ut ur köket rätt in i växthuset, i bara morgonrocken och slakta mig en citron till morgontéet i december?
Eller sitta på övervåningen med en bra bok och titta ner över göna växter och känna doften av blomster?

Sommartorparn

Re:växthus inomhus
« Svar #1 skrivet: 25 jul-07 kl 07:58 »
Det här motsvarar ju inte alla dina önskemål, men ett lätt sätt att bygga ett växthus/vinterträdgård skulle väl vara att placera det direkt framför terrassdörr (och vardagsrumsfönster). När du öppnar terrassdörren är du direkt ute i växthuset, utan att behöva fundera på vad det innebär för miljön inomhus, för på vintern håller du förstås terrassdörren stängd. Om du sen har en balkong på andra våningen, så skulle du ju kunna bygga in den också.

På vägen till pendeln passerar jag ett stort hus som har en vinterträdgård som ser ut som du har beskrivit din dröm, men jag utgår från att det är isolerat, dubbelglasat och uppvärmt med stora glasdörrar mellan vinterträdgården och resten av huset. Så det fungerar nog inte som växthus på sommaren.

Har du förresten funderat på hur du ska få alla dina enkelglasfönster putsade på hög höjd? De lyxiga nya fönstren har visst någon sorts smutsresistens inbyggd. Ett smutsigt växthus är nog inte så effektivt.

Mårtesgården

« Svar #2 skrivet: 25 jul-07 kl 10:43 »
Hej Sommartorparn

Så som du beskriver vinterträdgården framför terassdörr blir ju samma som min dröm. Jag har svårt att se om placeringen vid huset spelar någon roll så då kan den lika gärna stå "i hörnan".
Men nu när klockan inte är mitt i natten och jag har läst ditt inlägg, Sommartorparn, så har jag insett att det nog bara finns en variant för att hindra tempraturflöden melan husen. Och det blir till att ha skjutdörrar på övervåningen som man kan stänga på sommaren när det blir varmt i växdelen och öppna på vintern när delarna håller samma tempratur. Alltså måste jag ha det isolerat som du beskrev pendel-promenad-huset.
Intressant här vore om någon visste om man kunde använda växthusets värme under vår och höst till att sänka energiförbrukningen i huset.

Nä, putseriet har jag inte funderat på. Sånt är ju tråkigt att tänka på  ;)
Menar du att det inte skulle räcka med en vår och höst putsning? För det går ju alltid att lösa med en bra stege även om man inte skaffar de där lyxiga fönstern. Har en känsla av att så mycket glas med lyxiga fönster skulle bli ekonomiskt ohållbart.

Tack för tankarna.

Daniel

finntorparn

« Svar #3 skrivet: 03 aug-07 kl 12:06 »
Hej!

Vi har samma dröm  :)

Jag bodde på Island ett tag och där var det många hushåll som hade "inomhusträdgård". Mycket tack vare jordvärmen, förstås. Men jag blev ändå alldeles fascinerad av denna idé! I de flesta fall (tror jag) att de hade löst det så att man helt enkelt glasat in ett extra rum utanför huset. Värmen hölls alltså ini huset och växthuset fungerade som en slags uppvärmd veranda (men med jordgolv). Ofta hade de lämnat glapp i växthustaket så att regnet sipprade in (utefter kedjor och dylikt) och bevattnade planteringarna.

Det där fungerade som sagt superbra med jordvärme och under stora värmelampor, det blev som ett mysigt grönrum där man kunde skörda grönsaker året om. Eller slå sig ner med en god bok i sin favoritfåtölj, mitt i det gröna. Men jag har ännu inte kommit så långt att jag fått idén anpassad till våra förhållanden.

Väntar alltså med spänning på fler svar!

Mårtesgården

« Svar #4 skrivet: 03 aug-07 kl 22:56 »
Hej Finntorparn!

Vad häftigt att du tänker samma! Jag har försökt att hitta inspiration på nätet men jag har inte dykt på en enda bild. Jag har provat söka på vinterträdgård, orangeri, inomhusträdgård, alles! utan att hitta något. Om du har några bilder från Island så får du gärna lägga upp dom här.

Jag kommer att uppdatera när det börjar röra på sig.

Mvh

Daniel

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #5 skrivet: 04 aug-07 kl 10:18 »
Vad jag förstår så brukar man kalla ett växthus sammanbyggt med huset för grönrum.

Om ni kan få tag i en bok av arkitekterna Björkholtz och Erat som heter "Bygg klimatanpassat" (eller något liknande, det var flera år sedan jag läste den nu) så finns där en hel del idéer för just grönrum.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Mårtesgården

« Svar #6 skrivet: 05 aug-07 kl 22:20 »
Tack Vattuvarg!

Hittade den:

Författare:    Erat, Bruno
Titel:    Bygg klimatanpassat : energisnålt byggande i samklang med naturen / Bruno Erat, Dick Björkholtz
Utgivningsår:    1983

Nu är det jag som bums åker ner till bibloteket och kolllar upp det!

Sökte också på grönrum. Av någon anledning så dyker det mest upp finsk-svenska sidor. Kan det vara ett finsk-svenskt ord tro?

finntorparn

« Svar #7 skrivet: 06 aug-07 kl 12:29 »
Tyvärr var det ca 10 år sen jag var på Island. Hade ingen digikamera på den tiden... Om jag minns rätt så tog jag några suddiga och mörka bilder hos en familj jag hälsade på, men de ger inte mycket byggnadsmässigt. Ska ändå försöka scanna in dem om jag lyckas.

Det allra bästa vore att åka tillbaka till Island och kolla byggtekniken :) I mitt huvud har jag en klar bild av hur "mitt" grönrum skulle se ut, men det är värre att få det till pappers.

Och jo, grönrum är väl ett finlandssvenkt ord, men betyder allt som oftast ett rum med många fönster (alternativt inglasad veranda) och många blommor  :)

Boken låter intressant!

Knota

• Bohuslän
« Svar #8 skrivet: 07 aug-07 kl 21:59 »
Jag har liknande drömmar, monterade ner en gammal handelsträdgård för några år sen med ambitionen att bygga ett växthus att bo i. Växthuset ligger kvar i en hög i väntan på rätt tid och plats... jag undersökte lite grann, kan kanske svara på någon fråga, och väcka ännu fler frågor.

Luft:
Funderar jag också på. Jag tänkte ju bygga ett litet hus inuti det stora växthuset, och därmed få en trädgård med medelhavsklimat. Går det med tanke på fukten tro?

Ang smutsigt glas, så är det bara ett problem vintertid, när vi behöver ljuset som mest. Sommartid måste man tvärtom skugga glaset genom att måla det eller rent av smutsa ner det.

För att minska på mängden glas skulle taket kunna utgöras av kanalplast-skivor, polykarbonat heter det visst. Isolerar, behöver inte putsas. Är tåligt. Det är sådana skivor mitt växthus består av.

Öppen mark är nog inga problem, bara växthuset står på en ordentlig sockel, med isolering. Gärna som på ett vanligt hus, som går ner en halvmeter i marken. Det hindrar både tjäle och djur.

Det blir snarare mer lättodlat, eftersom jordtemperaturen blir så mycket högre. De konstigheter som brukar bli med växthusodling är ju att det lätt blir angripet av bladlöss, svamp, andra sjukdomar. Men det kanske är ett annat kapitel...

mvh Knota
Vill bo som en hobbit.

Mårtesgården

« Svar #9 skrivet: 07 aug-07 kl 22:46 »
Du kanske kan fundera på hur man bygger hus i medelhavsklimat. Utan att ha kollat upp det så brukar det väl vara mest stenhus.

Såg på "Grand design" på Discovery om några som hade byggt ett hus på engelska kusten. Det verkade som dom fick använda nån specialputs och specialfärg på fasaden för att den skulle klara vädrets makter. Det är det enda jag kan komma på nu men det finns nog folk som kan detta mycket bättre än jag. Känns som du ger mycet mer än jag kan ge tillbaka men så är det väl ibland i ett forum...

Tack för dina tankar!

Jag har funderat en del kring grund men inte skrivit det så det var bra att du läste mina tankar.
Och Polykarbonat är något jag ska kolla upp!
Skönt också att det inte kan komma några hemskheter annat än vad som är vanligt i ett växthus. Och att det till och med gynnas är ju toppen!

Allt som allt, tack för ditt svar!

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #10 skrivet: 08 aug-07 kl 15:00 »
Sökte också på grönrum. Av någon anledning så dyker det mest upp finsk-svenska sidor. Kan det vara ett finsk-svenskt ord tro?

Även om det är ett finlandssvenskt ord borde man kunna använda det i alla fall. Det är kort och bra, eller hur? :)
vattuvargs.blogspot.se

Mårtesgården

« Svar #11 skrivet: 08 aug-07 kl 15:06 »
Det är ett toppenord!

Jag kommer att göra allt för att sprida det vidare som ett Sverige-svenskt ord!

Fast jag funderar nog fortfarande vad folk vanligtvis kallar grönrummet i Sverige. Mest för att kunna söka på det...

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #12 skrivet: 08 aug-07 kl 17:56 »

Fast jag funderar nog fortfarande vad folk vanligtvis kallar grönrummet i Sverige. Mest för att kunna söka på det...

Vinterträdgård?

finntorparn

« Svar #13 skrivet: 10 aug-07 kl 07:52 »
Jo, sök på vinterträdgård och uterum, jag fick upp en massa träffar! Försökte söka enbart bilder också för att snabbt kunna pejla in ett sådant grönrum jag själv drömmer om, men tyvärr är de flesta grönrum inte alls så gröna... De är i mina ögon en förlängning och inglasning av terrassen, utan den minsta lilla växt...
Men ska fortsätta söka!

Här en bok som det kunde vara skäl att kolla upp: Uterummet
- hemmets gröna oas (Åke Truedsson)

finntorparn

« Svar #14 skrivet: 10 aug-07 kl 07:54 »
Här en recension från nätet:

Uterummet
- hemmets gröna oas
Åke Truedsson

Åke Truedsson är en välkänd guru när det gäller odling av olika grönsaker och frukter. Här har han skrivit en kärleksförklaring till uterummet. Han går grundligt till väga genom att börja från början, dvs. hur man planerar och bygger sitt uterum med de förutsättningar men har - allt från en inglasad balkong till en hel vinterträdgård. Han tar upp saker som man kanske inte kommer att tänka igenom tillräckligt i sin iver att äntligen få ett uterum, såsom den viktiga grundsättningen, vädring och ventilation och värme för vintern.

Jord, krukor och växtskötsel är viktiga för att man skall få största möjliga glädje av sina växter. Ett helt kapitel ägnas åt dessa saker och här lämnas inte mycket åt slumpen. När och hur man gödslar är viktigt att veta, liksom hur man ordnar vintervila åt vissa växter.

Och det är också bra att veta hur man skaffar sig ännu mer kunskaper när man väl har kommit igång och fått behov att veta ännu mer - denna lilla bok är ju, trots att den innehåller mycket kunskap, en grundbok för att komma igång.

Ett kapitel är ägnat åt att behandla sydfrukter som man kan odla i sitt uterum. Dels sådana som tål lite frost, dels de ömtåliga som alltid måste ha några plusgrader för att överleva. Det är en mycket grundlig genomgång som ger oss kunskaper om sortval, växtsätt, jord, skötsel, förökning m.m.

Man vill ju inte bara ha frukter och grönt utan även blommor i sitt uterum. Nästa kapitel behandlar lite mer exotiska blommande växter som man kan ha i ett uterum men som man sällan lyckas med annars.

Även åt kryddväxter ägnas ett kapitel - man kan ju ha en färsk kryddodling i gång hela året.

Man kan också utnyttja uterummet till att dra upp sina plantor för trädgården, liksom att övervintra utplanteringsväxter.

Vad gör man om man får växter med ohyra? Här förklaras det viktiga att ha en karantän för nya växter så man kan kolla dem ett tag innan man placerar dem bland de andra växterna. Men skulle man ändå drabbas, finns här också ekologiska botemedel att läsa om.

Sista delen av boken är en månadsbok om vad som är aktuellt att göra under ett år i vinterträdgården.

Sitt lilla format till trots är denna bok sprängfylld av inspirerande, faktaspäckad läsning om uterum och dess möjligheter!

Sylvia Svensson

Hornborga

« Svar #15 skrivet: 31 aug-07 kl 21:34 »
I Leif Qvists "Handbok för trädgården" (Prisma 1999) beskriver författaren hur han byggt en 50 m2 vinterträdgård på gaveln av ett 1,5-planshus. Jag tror han hade en gjuten platta, men med några hål för större träd.

Assan

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 05 sep-07 kl 09:28 »
Hej! jag är en hängiven glashus/växthus/uterum/grönrums-fantast.
Har sedan 25 år erfarenhet av detta och vill gärna ha kontakt med andra glashusboende för att utbyta erfarenheter och utveckla glashusidéer och "odlande". Bor på västkusten.
Hör av er!! Hälsningar assant@gmail.com

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #18 skrivet: 09 sep-07 kl 19:55 »
Hej! jag är en hängiven glashus/växthus/uterum/grönrums-fantast.
Har sedan 25 år erfarenhet av detta och vill gärna ha kontakt med andra glashusboende för att utbyta erfarenheter och utveckla glashusidéer och "odlande". Bor på västkusten.
Hör av er!!

Assan, är det inte vettigare att diskutera det här på forumet istället?
vattuvargs.blogspot.se

charles

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 11 sep-07 kl 09:16 »
Hej!

Jag har byggt ett naturhus : jag bor i ett stort växthus! Titta på min hemsida www.ecosol.se så ni får kanske lite inspiration...

Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 1 användare
skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser