Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  klippa grisarnas klövar  (läst 8466 gånger)

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
Re:klippa grisarnas klövar
« Svar #20 skrivet: 16 jul-07 kl 12:26 »
Det är inte du som är amatören utan veterinären.  ;)
Är hon rädd för djur så kanske hon ska tänka på ett annat yrke.
Och att lämna "uppdraget" ogjort tycker jag var dåligt. >:(
Tänk om det hade varit ett sår som behövde behandlas?
Jag hoppas att du inte behövde betala något eftersom hon inte klarade av det.

Att sticka en gris som du kan klappa är ju hur lätt som helst.
Lite mat på backen, och lite kliande bakom örat och vips så är allt över. Så har jag tränat mina grisar.
Fast det är ju klart..... är grisarna redan stressade så kan det naturligtvis bli svårare. Narkosen tar längre tid på sig att verka (om det verkar över huvud taget) när grisen är stressad.

Nä, prova igen.... köp ett flak med öl, sätt dig hos grisarna, ge dom några flera och ha en trevlig stund tillsammans.  ;D
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 16 jul-07 kl 13:37 »
Det låter som om man borde skaffa sig lite grisar.

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #22 skrivet: 17 jul-07 kl 12:45 »
Ja... dom är mycket trevliga och väldigt mänskliga! ;) ;D
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #23 skrivet: 17 jul-07 kl 12:45 »
Ja... dom är mycket trevliga och väldigt mänskliga! ;) ;D

louise

• Gäst
SV: klippa grisarnas klövar
« Svar #24 skrivet: 14 apr-08 kl 19:55 »
Jag återupplivar den här tråden för jag sitter med samma problem.

Läste att flera av er helt enkelt inte klipper klövarna, kan jag få slippa? De är lite väl långa på min stora sugga. Hon går mest på gammal vall och sällan på nåt med sten som kan slita. Men kanske de kan få vara lite långa och så hoppas jag på att de inte blir längre?

Försökte ta tempen på min lilla gris idag och det gick åt helvete. Klippa klövar på ett linderödsmonster, det går bara inte.

Byracka

• -
« Svar #25 skrivet: 14 apr-08 kl 20:35 »
Jag återupplivar den här tråden för jag sitter med samma problem.

Läste att flera av er helt enkelt inte klipper klövarna, kan jag få slippa? De är lite väl långa på min stora sugga. Hon går mest på gammal vall och sällan på nåt med sten som kan slita. Men kanske de kan få vara lite långa och så hoppas jag på att de inte blir längre?

Försökte ta tempen på min lilla gris idag och det gick åt helvete. Klippa klövar på ett linderödsmonster, det går bara inte.

När hon sluta amma kan du låta henne dricka bult.
En stor sats.
Grisar är ganska tålige efter vad jag läst här på forumet.

sagatulip

• -
« Svar #26 skrivet: 08 okt-08 kl 19:01 »
vitt vin - grisen vill inte ha
rött vin- grisen vill inte ha
öl - grisen ratar
mina dyra likörer - icke!
gav upp den tanken och har med varierat resultat "verkat" klövarna ett tag. men så kom jag hem från barcelona och skulle ta mig en goan grogg baserad på bacardi apple - grisen tyckte det var mumma!
hon vaknade bakfull men med fina klövar  ;D
Bara för att du inte är paranoid så betyder inte det att dom inte är ute efter dig!

Marygold

• Sagolika Höö
    • Småland
« Svar #27 skrivet: 08 okt-08 kl 19:38 »
Grisar är väldigt intelligenta och lätt tränade djur, gör (nästan) vad som helst för en godbit. Mitt tips är att du tränar dem som hundar. Gå långsamt fram och belöna varje framsteg med något extra gott. Börja till exempel med att grisen ska komma fram till dig (godbit), när hon gör det utan att tveka försöker du få röra vid ena frambenet, om du så bara snuddar vid det ge en godbit (försök inte hålla fast i detta läge, grisen får panik). När du får stryka över hela benet med handen utan att grisen reagerar går du vidare med att t.ex. hålla fast klöven. Förstår du principen? Minsta framsteg belönas, bakslag ignoreras men backa lite i träningen innan du går fram igen. Om grisen blir rädd är det du som har gått för fort fram.

Denna metod är långsam, men du ska väl ha din gris ett tag och klövvård brukar behövas ganska regelbundet. Med regelbunden träning i korta pass, till exempel 10 min 3-4 ggr per dag, ger denna metod bra resultat på nästa alla djurslag. Fördelarna är många, du bygger upp en tillitsfull kontakt med ditt djur, djuret blir lättare att sköta om och hantera och mindre stressade. Denna typ av träning aktiverar också djuren mentalt vilket gör dem mer harmoniska. Naturligtvis kan man träna alla typer av beteenden på detta sätt, inte bara klövvård.

lycka till!
/Karin
Karin på Sagolika Höö

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #28 skrivet: 09 okt-08 kl 12:44 »
Hur mkt alkohol gick det åt?  ::)

Jag försökte vid tillfälle med min 20kilo tunga sugga, men det gick åt fanders, hon fick vad vi hade hemma vilket var
1,5liter starköl 7,2%
2 liter vin ca 14%
detta kastade hon i sig på tom mage.

Av ovanstående hade jag som väger 4 ggr så mkt minst sagt däckat omgående och varit bakis en vecka efteråt och antagligen blivit jäkligt dålig  ;), men grisen, ja hon vart inte mer än lite vinglig.  :-\

"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Rydberg

• Hagby Gård
« Svar #29 skrivet: 11 okt-08 kl 11:37 »
Klövproblem är ärftlig efter vad vi har märkt på jobbet.
Men är det ngn som får långa klövar så är det bara att passa på när de sover och korta ner dem.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #30 skrivet: 11 okt-08 kl 17:25 »
Hur lyckas man smyga på en gris utan att den märker ngt, så man kan klippa klövarna när den sover? Det räcker att jag öppnar ytterdörren till huset så hör grisarna mig och far upp...  ::)
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Rydberg

• Hagby Gård
« Svar #31 skrivet: 12 okt-08 kl 15:15 »
Då har vi extremt trötta grisar då.

Brokullen

• Dalsland
SV: Re:klippa grisarnas klövar
« Svar #32 skrivet: 13 okt-08 kl 12:27 »
Vi har försökt detta med att supa ner vår minigris men det gick inte så bra. Vi började med ett stort glas vin men ingen effekt. Vi ökade dosen med 1 glas tll men ingen skillnad där heller. Nu tog vi i ordentligt och gav henne 2 stora glas vin till (blandat med mat) men ingen reaktion där heller fast hon hade druckit en hel vinare. Så det slutade av att min man höll fast henne medans en granne klippte klövarna. Jag har aldrig hört henne skrika spå mycket i hela mitt liv, så den metoden rekomenderar jag inte.
Jag vet inte hur vi ska göra nästa gång (vilket är snart), det kanske gå bättre med öl, eller? Gav vi henne för lite, kanske?
Öl funkar jättebra ;D
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

sagatulip

• -
« Svar #33 skrivet: 14 okt-08 kl 13:52 »
Hur mkt alkohol gick det åt?  ::)

Jag försökte vid tillfälle med min 20kilo tunga sugga, men det gick åt fanders, hon fick vad vi hade hemma vilket var
1,5liter starköl 7,2%
2 liter vin ca 14%
detta kastade hon i sig på tom mage.

Av ovanstående hade jag som väger 4 ggr så mkt minst sagt däckat omgående och varit bakis en vecka efteråt och antagligen blivit jäkligt dålig  ;), men grisen, ja hon vart inte mer än lite vinglig.  :-\

hmm jag tog två groggar och hon drack resten och då var flaskan knappt halv så ca drygt en kvarting  :o utan att ljuga lär det väl bli då ;D
Bara för att du inte är paranoid så betyder inte det att dom inte är ute efter dig!

Dela detta:

* Inloggade just nu

495 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser