Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blindbotten  (läst 4620 gånger)

louise

• Gäst
Blindbotten
« skrivet: 29 jun-07 kl 21:41 »
Jag har hål i min blindbotten, tror jag det heter. Alltså, brädorna som sitter mellan stockarna på undersidan av golvet. Hur lappar jag ihop det enklast? Genom att krypa underhuset och spika därifrån eller riva upp golvet där inne och jobba uppifrån?

sama

• Renovering av trähus
Re:Blindbotten
« Svar #1 skrivet: 30 jun-07 kl 09:12 »

Det beror väl på hur lätt det är att komma in under blindbotten och jobba. Om det är lätt så är det nog enklast att laga underifrån om golvet ovanpå är bra och kanske onödigt att riva upp?

Men vad är det får hål? Kanske är det något fel inne i trossbotten också om det är hål i blindbotten? Då kanske det är säkrast att riva ut allt och kontrollera.

/sama, har rivit hela trossbotten i bottenvåningen nu...
Jag har kluddat ner lite av renoveringsbesvären på: www.floby.nu

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 30 jun-07 kl 09:26 »
Håller med sama, ta först reda på varför det är hål. I vårt förra hus låg blindbottenbrädorna löst på lister, vilket tydligen är vanligt. Några brädor hade ramlat ner. Det var bara att krypa in och lirka tillbaks dem.

louise

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 30 jun-07 kl 10:59 »
Jag har varit inne och krupit. Brädorna ligger på lister men är bara borta. Varför de är det vet jag ju inte..  Vad finns det för fel att välja på..? Någon är rötskadad som jag vill byta.

Men nytt sågspån får jag ju inte in underifrån.. Om jag inte anlitar en sån där som sprutar in det med högtryck, men det tänkte jag inte göra förrän alla rum och alla syllar är ok.

Det är rätt så gott om plats så länge man ålar, men bygga blir väl lite knöligare.
« Senast ändrad: 30 jun-07 kl 11:00 av Lollo »

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #4 skrivet: 11 jul-07 kl 11:22 »
Om det är svårt att krypa låter det som att du har för liten höjd i grunden, trolig orsak till att delar blindbotten murknat.
Rekomenderad höjd är 60-70 cm. och markplast.
Jag grävde förra sommaren ut 3/4 av grunden och spindlarna som förut invarderade huset är i år borta :D

louise

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 11 jul-07 kl 22:06 »
Det är plastmatta i rummet och projektet är egentligen att riva upp den. Det kan ju vara den som är orsaken till rötan.

Har funderat på att också  gräva ur och lägga tvättad grus på. Ja, å kanske sån där plast. Fast jag har tänkt att det är lite överkurs och tänkte börja med att ta bort plastmattan i rummet.

Grävde du ur underifrån eller tog du upp golvet och grävde uppifrån?

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #6 skrivet: 13 jul-07 kl 10:41 »
Ena halvan grävde jag ovanifrån eftersom innergolvet ändå skulle bytas. Andra halvan ålade jag och grävde ut med kratta, småspadar och transporterade jorden med hinkar. Man kommer på efter ett tag vilka redskap som funkar bäst.  I mitt fall blev det kärlek vid första ögonkastet till en gammal sopskyffel, så jag kan nu stoltsera med att jag grävt ut en halv husgrund med en sopskyffel :)

Jordmånen bestämmer också vilka sätt som är möjliga när man ska gräva, har man otur är jorden så kompakt att man måste bila upp den först. Det finns också firmor som suger ut jorden men det är snuskigt dyrt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser