Men berätta!
Hur lossnar färgen på din fars hus?
Krackelerar den?
Hur lång tid tog det innan det började att lossna?
Är du säker på att oljan är boven?
//T
Hallå igen!
Ända sedan pappa målade om huset för ca 15 år sedan, och grundade ordentligt med linolja, så har det flagat. Han var övertygad om att träet inte skulle ruttna och att färgen skulle sitta bättre... Delvis hade han ju rätt, det har i alla fall inte ruttnat...
Särskilt illa är det på södersidan där färgen lossar i princip överallt. Över resten av väggarna flagar det lite här och där. Att det beror på oljan är jag säker på, eftersom pappa målade om med samma färg han haft tidigare. Och innan oljningen flagade det varken mer eller mindre än hos någon annan. Nu är det bara min mamma som bor kvar, och hon målar om södersidan varje år

. Allt för att det inte ska se illa ut för grannarna... På bara någon månad börjar det alltså flaga. MIn sambo och min svärfar som båda är målare har sagt att det enda som hjälper är att låta träet torka genom att låta det stå trärent i något år. Men kära mor vill bespara både sina grannar (och sej själv också tror jag) för synen

så hon målar troget vidare...
När träet är så inoljat så flyter liksom färgen ovanpå, den fäster alltså inte vid underlaget. Särskilt märkbart blir det där solen ligger på. Värmen får oljan i träet att tränga ut ännumer och färgen flagnar.
Du kanske inte har oljat lika flitigt som pappa gjorde, så förhoppningsvis slipper du problemet. Ju mer mättat träet blir, ju sämre sitter färgen. I annat fall får man väl trösta sig med att du i alla fall har ett hus där träet aldrig lär ruttna.

Lycka till!
Anna