staketstolp

Startat av Dre, Idag kl. 19:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 5 Gäster tittar på detta ämne.

Dre

Eftersom detta är min favoritdel av forumet hoppas jag att mina två frågor passar här.

Det ska sättas upp elstängsel. Är sten-rik med mark med noll jornmån och kalkstensskärvor som "jord", lite damm emellan stenarna bara där vildörterna växer.

Kollar trästolp i närheten -mest imporegnerad furu och 5 cm diameter, eller dessa okto-sågade, som jag inte ger mycket för, folk är inte jätteglada över kvalitén på någon. (Detta hag-projekt har kommit lite plötsligt, så har inte riktigt möjlighet att beställa hem långtbortifrån/från speciellt ställe eller hugga mig en ek, utan får liksom ta vad som finns här och nu)

Min fråga 1 till er: eftersom jag vet att dessa stolp inte är supertoppen, kan jag enkelt förlänga deras livslängd?

Mina möjligheter med dessa impregnerade furu-stolp:
-bränna av dem med blåslampa så de kolnar och inte ruttnar så fort.
-ställa i hink/måla med linolja (kan man ens det denna årstid? runt nollan här nu, har inget garage/bod med värme)
-stryka på trätjära som extra impregnerings-lager (igen, funkar detta i vintertemp?)

Fråga 2:
 Kan ett bättre alternativ till trästolpen vara L-stolpar i metall jag också kan komma över (typ sån här https://www.lgprodukter.se/product.html/metallstolpe-l-profil-ako-med-fottramp-150-cm-10-pack )? Kan tunna metallpinnar bli lättare att få stadiga i stenig mark än stora stolp?

Jag tänker utifrån stabilitet och hållbarhet.

Det ska flytta in 2 mycket små hästar, de är inte tunga, men det blir bra med kräm i trådarna så de inte vill försöka sig på limbo. Stängslet, ca 130 m, ska vara hyfsat permanent, så små plastpinnar som ska bytas ut imorgon känns inte som en bra idé.

Vad blir minst dåligt tror ni?
Har spett, spade, arbetshandskar och kaffe som redskap Yess

Skogsvilde

En stolpdrivare gör ditt jobb massvis lättare.
Om det är svårt att få ner trästolp så är nog metall att föredra.
Är dom dessutom galvade så håller dom länge.
Men....  Frågan är hur säkra dom är för hästarna.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Dre

Citat från: Skogsvilde skrivet Idag kl. 20:06En stolpdrivare gör ditt jobb massvis lättare.
Om det är svårt att få ner trästolp så är nog metall att föredra.
Är dom dessutom galvade så håller dom länge.
Men....  Frågan är hur säkra dom är för hästarna.

bra tips med stolpnedslagare!
dom däringa metallstängerna kommer med plast-isolatorer, så är tänkta att vara med eltråd. hästarna är så små att de inte når upp till stolptoppen. eller, tänkte du att de blir farliga på något annat sätt?

Tankar om extraimpregnering på trävarianten? Kändes som du provat någopn gång :D