Tips och tankar kring projektet "Odlingsmetoden"

Startat av Petter B, Idag kl. 17:39

Föregående ämne - Nästa ämne

Petter B, skräptanten och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Petter B

Det finns tusen sätt att odla på, och det är ju bra, men detta projekt går ut på att hitta en metod som är anpassad för självhushållningsnivå och lite andra kriterier.
Läs del 1 om de första trevande experimenten här: Grävfria bäddar och gröna gångar
och del 2, ett år senare här: Ett år med grävfria bäddar och gröna gångar
(artiklarna är upplåsta för alla fram till 25/3)

Metoden är lite vågad och kanske helt fel spår, vi testar vidare i år och ser hur det går. All respons, tankar och funderingar varmt välkomna!

Skogsvilde

Du är inne på något.
Men jag skulle säga bredare gångar, och något smalare bäddar.

Gödsling, för att göra den lättare så satsa på mer mull, låt gödseln helt enkelt ligga ett år till och blanda den med löv.
Sedan låter du helt enkelt det ligga som ett täcke på jorden.
Och kompletterar med gräsklipp allteftersom.

Och våga vägra vattna.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Petter B

Citat från: Skogsvilde skrivet Idag kl. 18:21Du är inne på något.
Men jag skulle säga bredare gångar, och något smalare bäddar.
Ja det är en avvägning, det kräver ju samtidigt mer yta som inte går att använda till så mycket och måste klippas. Nu lär jag köra på dessa mått ett tag i alla fall eftersom det är gräsgångar som var lite pyssliga att anlägga.
Men ett annat upplägg jag hade i åtanke var någon slags ettårig och tramp- och slagtålig gröngödsling i gångarna. Och ha dessa i samma bredd som bädden, dvs en meter. På vintern fryser denna ner och blir till nästa års bäddar istället, hyfsat ogräsfria efter täckgrödan. Och där det var bäddar så man i täckgrödan så det blir det året gångar istället. 

CitatGödsling, för att göra den lättare så satsa på mer mull, låt gödseln helt enkelt ligga ett år till och blanda den med löv.
Sedan låter du helt enkelt det ligga som ett täcke på jorden.
Och kompletterar med gräsklipp allteftersom.
Det bästa vore att komma undan gödsling med djurgödsel helt, och vi tänker i år testa med mycket gräsklipp och löv. Vi lurar nu på bästa sättet att samla ihop det. En vanlig gräsklippare med uppsamlare kan bli drygt när det handlar om större ytor.

CitatOch våga vägra vattna.
Beror lite på vad man har för jord, men visst, med gräsklipp klarar man sig långt.

Skogsvilde

CitatDet bästa vore att komma undan gödsling med djurgödsel helt, och vi tänker i år testa med mycket gräsklipp och löv. Vi lurar nu på bästa sättet att samla ihop det. En vanlig gräsklippare med uppsamlare kan bli drygt när det handlar om större ytor.

Jag samlar löv med min trädgårds traktor/gräsklippare.
Den styr dessutom hur breda gångarna är då klippet dom generar blir nytt täckmaterial.

Se hellre gräskkippandet som att du fodrar gårdens viktigaste djur.
Maskarna, samtidigt hjälper trädgårds traktorn till att skrämma bort gnagarna.
Även nyttiga husdjur krävs.
Ett par kastrerade bonnkatter är fantastiska arbetare.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.