Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur förbereder man marken  (läst 82 gånger)

Blond_gothic_Winter

• Bohuslän
Hur förbereder man marken
« skrivet: Idag kl. 15:19 »
Hej!

Jag har nyligen köpt en fastighet med en tillhörande markplätt i zoon 6.
På denna yta är det idag är ängsmark där en bonde slår av växtligheten till hö 2ggr/säsong.
Jag önskar att göra om ytan till att delvis ha skogsträdgård/perenna grönsaker, dels ettåriga grödor på lämpligt sätt (kanske i upphöjda fasta bäddar) och en kökskompost.
En bit in i framtiden önskar jag även hönshus och kanske ett växthus. Bin skall jag ej ha, men jag delar gärna med mig av en bit mark åt en biodlare mot att jag får några burkar honung i betalning:) Bor någon i Ånge eller Sundsvalls kommun som är intresserad så hör av dig.

Undrar: ???
1.   Hur skall jag bäst förbereda marken för skogsträdgård respektive köksträdgård med ettåriga grödor? Jag skall inte odla aktivt förrän om 1-2 år. Så förslag som sträcker sig över flera år kan ges.

2.   Var bör olika saker placeras bäst? Alltså var bör växthuset stå, komposten, hönshus, osv. Ettåriga grödor hade jag tänkt ha mot grannen/gamla skolhuset till. Eftersom träd kan skymma utsikten mot sjön.

3.     
Har en tanke att jag bör nog stängsla in åtminstone de ettåriga grödorna som skydd för rovdjur/rådjur, eller tycker ni man lika gärna skall stängsla in hela åkerplätten? Också med tanke på om hönor skall kunna få lite skydd. Skall givetvis ha rastgård för dem också, men vill att de skall kunna gå fritt. Eller är det lönlöst kommer hönorna bli mat åt rovdjur ändå?

4.   Och slutligen vet ni någon permakulturdesigner som är duktig på zoon 6 som kan ge mig ytterligare råd?

Tyvärr kunde man bara ladda upp jättesmå bilder, vill någon ha bättre bilder så maila mig gärna: mar1ja_5ammet@hotmail.com så skickar jag bilder.

« Senast ändrad: Idag kl. 16:00 av Blond_gothic_Winter »

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
SV: Hur förbereder man marken
« Svar #1 skrivet: Idag kl. 15:37 »
Hej!
Vad roligt att du blivit fastighetsägare och att det finns en bit åker på din fastighet.
Om du nu har gammal vall som du vill odla på om ett par år skulle jag föreslå plöjning till hösten och sen svartträda med återkommande harvning för att bekämpa ogräset.

Jag skulle inte stängsla in köksträdgården för att skydda från rovdjuren, däremot kan ju stängsel hålla ute tex rådjur från odlingarna.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: Idag kl. 15:38 »
Det är inga problem att lägga upp bilder med högre upplösning om man gör lite hårdare jpeg-komprimering. 800 x 600 går oftast att få ner under 192 kB, och 640 x 480 går alltid. Ett gratisprogram för Windows som är bra på sådana saker, är IrfanView.

Ett förslag är att hoppas på att sommaren 2026 blir torr, och iaktta då den växtlighet som finns på fastigheten för att se om det finns något ställe som alltid håller sig fuktigt, t ex pga ytligt grundvatten. Sådana naturligt fuktiga ställen bör utnyttjas för odling, så minskar man besväret med att vattna odlingarna.

Det lär väl finnas en brunn för dricksvatten någonstans på gården, se till att inte placera kompost och hönshus så att ytvatten därifrån kan rinna i närheten av brunnen.
Om det finns en infiltration eller stenkista för avloppet, tänk på att den kan behöva grävas upp och läggas om förr eller senare, ha inga perenna odlingar du är rädd om där.

Blond_gothic_Winter

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: Idag kl. 15:56 »
Tack för förslag Fri.
Vall heter det ja^^

Tolkar jag detta rätt:

2026 höst: Plöjning
2027 vår: Harvning
2027 sommar: Harvning
2027 höst Harvning??
2028 Kan man så nu?? Typ gräva bäddar och plantera träd/buskar?
Man skall inte täcka med plast också typ på hösten 2027?

Om man vill gräva så lite som möjligt kan man täcka med plast det sista tro kanske efter andra harvningen?

Tack för svar Torbjörn, skall tänka på det. Är gammalt avlopp i form av enkammarbrunn.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: Idag kl. 17:06 »
En sak till:
Om du inte redan har gjort det, titta på gamla flygfoton över fastigheten på t ex kartbild.com , där kan man i bästa fall få några uppslag om hur olika delar av marken har använts förr i tiden. Och prata med gamlingar i byn som kanske sitter på användbar kunskap.

Om du ska odla potatis, börja med det så tidigt som möjligt, lämpligen nu i vår. Ofta blir första potatisskörden på f d gräsmatta eller ängsmark bra, sen blir det ett eller två år då det mesta äts upp av knäpparlarver, men därefter är med lite tur knäpparlarverna borta.

Om avloppet är så gammalt att det är enkammarbrunn + stenkista så är det säkrast att ta höjd för att kommunen rätt vad det är förelägger dig att förbättra det. Och då är det ju bra om man redan i förväg har sett ut plats för den nya infiltrationen och kanske t o m har grävt en provgrop enligt konstens alla regler.

Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 4 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng, Stengrim, mattiasj

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser