Här körde jag med timpriser under vår-sommar för att prova, inte för att jag är så värst duktig på automation. Det blev lite tidur och någon extra mätare, och så det största problemet, att få familjen att inte använda storförbrukare under de värsta topparna. Det kostade mer i strul än vad det gav i penningbesparing, så jag ändrade till månadsmedel under hösten. Och nu har vi låst priset ett halvår, troligen ingen vinst för det blir förmodligen 20 öre dyrare än månadsmedel. Men med ett elpris på 120 öre och en överföringskostnad på 115 öre så är det bättre att försöka sänka förbrukningen här. Den dagen vi skaffar elbil så blir det nog kvartspris.
Elbil ja, om de inte strular till det så kommer vi på glesbygd med inte allt för hög inkomst att få ett riktat bidrag för köp av elbil som är värt att söka. I mars ska de (Naturvårdsverket) ha upplägget klart. En elbil tar ca 2 kWh per mil, så även med dyr el så blir det inte mer än 5 kronor per mil i förbrukning. Med en av de snålare elbilarna, och om man laddar på billig natt-taxa så kör man under 3 kronor milen.