Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kvartspris (15-minuterspris) på el-förbrukningen  (läst 162 gånger)

Berberis

• Närke
Nu kom det ett erbjudande från el-bolaget om kvartspris. Jag funderar.
Jag antar att jag i så fall måste hålla reda på hur elpriset varierar per 15-minuters period
och planera förbrukningen därefter. Det låter bra, men det beror på vad jag använder elen till.

- Nej, jag har ingen el-bil och planerar inte att köpa en sådan.
- Varken diskmaskinen eller tvättmaskinen har timer. (Och de är inte uttjänta än.)
- Det finns ingen tumlare för torkning av tvätt: jag tillämpar alternativa metoder utan kostnad.
- Hus-ventilationen (FTX med värme-återvinning) går för jämnan. Vissa svinkalla nätter kan den värma upp den ingående luften lite extra.
- Uppvärmningen är termostatstyrd med värmepump plus direktverkande el.
- Varmvatten kommer från en lite omodern beredare, som kanske kan ersättas med en annan teknik senare.

Det ser inte ut som att kvarts-priser skulle passa mitt hushåll, men det skulle vara intressant att få veta hur andra el-kunder resonerar.

« Senast ändrad: Igår kl. 22:49 av Berberis »

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: kvartspris (15-minuterspris) på el-förbrukningen
« Svar #1 skrivet: Idag kl. 12:23 »
Det känns som det är mest hemautomations-nördar (ofta med elbil) som har kvartspris på elen. Vi som inte nördar ner oss i det träsket och vadar runt i priser, effekt och förbrukning, bör nog välja någon annan sorts elavtal.
Själv har jag periodvis haft långa bundna elavtal, 3 år och så, men nu verkar de långa bindningstiderna ha orimligt höga priser, så nu blir det månadsrörligt. Mina hus ligger i elområde 3 och 4, det har betydelse för mitt val.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: Idag kl. 15:42 »
Jag värmer husen mestadels med ved och ser inte att kvartspris på elen skulle vara fördelaktigt för mig, elräkningen består ju till största delen av fasta avgifter och skatt, elförbrukningen är låg och jag har inte tid, lust eller ork att engagera mej i nått som eventuellt kan spara några kronor eftersom besväret att spara de penningarna sannolikt är större än den eventuella vinsten.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #3 skrivet: Idag kl. 20:25 »
Det ser inte ut som att kvarts-priser skulle passa mitt hushåll, men det skulle vara intressant att få veta hur andra el-kunder resonerar.
Helt rätt slutsats. Kvartspris funkar bara om man antingen har nån sån AI-tjosan eller är engagerad i att manuellt styra sin förbrukning. Då du, som jag förstår det, saknar större förbrukare som du med lätthet kan flytta förbrukningen för är det helt meningslöst.
Med kommande effektavgifter, om man inte redan drabbats av dem, är det än mindre anledning ty hur avväger man mellan lågt timpris och låga effektavgifter? Kör månadsmedel och vakta istället på att du inte drar för mycket el vid något tillfälle, kör inte olika maskiner samtidigt, så kommer du att komma bättre undan än om du ska vakta både kvartspris och effektavgift eftersom de mer eller mindre går emot varandra.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: Idag kl. 21:28 »
Här körde jag med timpriser under vår-sommar för att prova, inte för att jag är så värst duktig på automation. Det blev lite tidur och någon extra mätare, och så det största problemet, att få familjen att inte använda storförbrukare under de värsta topparna. Det kostade mer i strul än vad det gav i penningbesparing, så jag ändrade till månadsmedel under hösten. Och nu har vi låst priset ett halvår, troligen ingen vinst för det blir förmodligen 20 öre dyrare än månadsmedel. Men med ett elpris på 120 öre och en överföringskostnad på 115 öre så är det bättre att försöka sänka förbrukningen här. Den dagen vi skaffar elbil så blir det nog kvartspris.

Elbil ja, om de inte strular till det så kommer vi på glesbygd med inte allt för hög inkomst att få ett riktat bidrag för köp av elbil som är värt att söka. I mars ska de (Naturvårdsverket) ha upplägget klart. En elbil tar ca 2 kWh per mil, så även med dyr el så blir det inte mer än 5 kronor per mil i förbrukning. Med en av de snålare elbilarna, och om man laddar på billig natt-taxa så kör man under 3 kronor milen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

791 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser