Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rekommendationer på avmaskningsmedel grov överdoserad  (läst 325 gånger)

nästanbonde

• Skåne
Hej forum!

Efter jag har hittat en tupp med smutsig rumpa och några hönsbajsar garnerat med mask, så bestämde jag mig att ta upp det med avmaskning igen. För några år sedan gjorde jag det sist. Enligt Internet så var det Axilur som rekommenderades. Jag ringde vid den tiden även en veterinär som också rekommenderade Axilur för alla andra medel var till 10'000 höns och uppåt.
Doseringen ska vara 1ml per kg vikt gånger fem dagar (syftat på Axilur vet. 10% oral lösning) som rekommenderades såväl av veterinären och på nätet.

Under tiden har min hönsflock dock växt från 5 djur till nästan 30. Enligt dosering ovan skulle jag sen köpt omräknad (från 10% lösning till tabletter) 75 tabletter à 500mg Axilur för hela behandlingen, som skulle kostat över 1200kr. Då tänkte jag att det inte kan vara sant.

Sen hade jag några andra öppna frågor som det även här i forumet finns motstridiga svar på, nämligen:
  • Är Axilur verkligen till höns, då den säljes endast för hundar och katter
  • Hur ser det ut med karenstiderna
  • Är medlet vattenlösligt eller ska det ges individuellt

Tack FASS så har jag nu hittat svar och om min matte inte är helt fel, så är de rekommenderade doser här på nätet och från veterinären grov överdoserad.

På FASS kan man ju också göra en bakåtsökning på själva substansen (Fenbendazol) och få färdiga läkemedel som resultat.
Det resulterar i två produkter av intresse:
  • Axilur vet. 10 % oral lösning
  • Panacur AquaSol

Panacur AquaSol är faktiskt specifikt till höns (och grisar) men endast i industriell skala och på recept. Eftersom den också baserar på Fenbendazol så kan jag konstatera att Axilur även går bra på höns (samma verksamma ämne), men doseringen då?

Panacur säger det:
Beroende på vilken mask man ska behandla är det 1mg eller 2mg Fenbendazol per kg hönsvikt gånger 5 dagar. OBS: De pratar om ren Fenbendazol i milligram, inte färdig produkt!

Så kollar jag på Axilur 10% oral: Varje ml innehåller 100mg Fenbendazol.
Det betyder att 1ml oral lösning per kg höns Axilur är en 50- eller 100-faldig överdosering!  :o
Det skulle långt räcka med en flaska till hela behandlingen och absolut inga 500mg tabletter.

Sen så ska Panacur lösas i vatten enligt instruktion. Panacur innehåller också bensylalkohol, samma som Axilur (som i sin tur verka ha några konserveringsämnen ovanpå det också). Så ja, jag kan konstatera att båda är vattenlösliga.

Angående karens så säger Panacur detta:

Citera
Höns:

Kött och slaktbiprodukter:
6 dygn vid dosering med 1 mg fenbendazol/kg.
9 dygn vid dosering med 2 mg fenbendazol/kg.

Ägg: Noll dygn.
Det behövs alltså inte slänga ägg som det ibland rekommenderas.

Så om vi tar ett räkneexempel på mina 30 höns som väger, säg, 2.5 kg i snitt:
2(mg Fenbendazol) x 2.5(kg) x 30(antal höns) = 150mg ren Fenbendazol per dygn

Axilur 10% oral lösning innehåller 100mg Fenbendazol per ml, då blir det 1,5ml Axilur per dygn för samtliga höns eller 7,5ml Axilur för hela behandlingen (en flaska kommer med 50ml).

Då ska jag lösa upp det i hur mycket vatten? Hur mycket dricker en höna om dagen egentligen? Mina minsta vattendispenser är 1 liter.

TL;DR
Jag konstaterar:
  • Axilur (10% oral lösning) går bra till höns.
  • Noll karens på ägg, men upp till 9 dagar karens på kött.
  • Den är vattenlöslig.
  • Rekommenderade dosering på 1ml per kg är grovt överdoserad, man ska räkna på ren Fenbendazol i milligram, se ovan.
  • Absolut inte trycka ner ren Axilur i halsen på en höna eller mata de med tabletter.

Kan någon dubbelkolla det, känns nästan för bra (och skrämmande) att vara sant.

/Nästanbonde  ;)

Länkar här också till FASS:
Axilur vet. oral 10% lösning:
https://fass.se/animal/product/19780414000046/pl#document-title-heading
Panacur AquaSol:
https://fass.se/animal/product/20101029000096/pl#document-title-heading

Dre

• Gotland
SV: Rekommendationer på avmaskningsmedel grov överdoserad
« Svar #1 skrivet: 17 nov-25 kl 17:28 »
Hej,

En höna dricker ca 1,5-3 dl/dag ,min upplevelse ör att de får i sig mycket vatten "naturligt" dagg och frost på grässtrån och löv, kanske en del vätska i vad de pcikar i sig osv, så ur deras vattenskålar går kanske hälften av all vätska de förbrukar.

Jag kan varmt rekommendera att göra träckprov via SVA, då kan de ge information om viken typ av mask det är, om det är så myket mask att de rekommenderar avmskning, och vilken typ av preparat som funkar för just den typen av mask och antal gånger avmaskningen bör ske. det kostar typ 400 sek och de är jättebra med svar på frågor och följdfrågor. På SVA kan du även kolla upp de olika parasiterna själv.

Som jag minns det gav jag axilur och doserade ut på godissbitar jag såg till att ge varje enskild höna att äta. (både tablett och pasta fungerar, den vattenlösliga finns bara för industristorlekar)

Nedan svar från SVAs veterinär när jag mailade dem ang mina höns träckprov förra året:

"Spolmask och hårmask kan behandlas med preparat som innehåller fenbendazol, exempelvis axilur som finns receptfritt på apoteket. Det finns inga läkemedel som är registrerade till mindre grupper med höns (endast till höns i större produktion där läkemedlet blandas i dricksvattnet) så därför får man använda andra beredningar ” off label”.  Det finns lite olika doser som nämns i litteraturen till hönsfåglar, exempelvis 24 mg/kg som engångsdos.
Vid behandling med fenbendazolpreparat som är registrerat för höns är karenstiden för ägg 0 dygn. Men eftersom axilur inte är registrerat för höns så kan en karenstid på minst 7 dygn för ägg tillämpas enligt Livsmedelsverkets föreskrift LIVSFS 2012:8 (H65).

En god hygien kan minska smittrycket men det är svårt att helt ”utrota” smittan. Eftersom spolmaskinfektioner inte alltid leder till sjuklighet rekommenderar vi inte rutinmässig avmaskning av hobbyhöns.

Som parantes kan nämnas att de beredningar som ges i foder som tidigare fanns hade en föreslagen dosering på 10–15 mg aktiv substans/kg kroppsvikt per dygn i 3 dagar. Rekommendationen om behandling i 3 dagar säkerställer att alla djur blir behandlade eftersom det är svårt att kontrollera hur mycket varje individ får i sig när det blandas i fodret."

Lycka till!

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 17 nov-25 kl 17:48 »
Om jag inte räknar helt fel så är det felrekommendation för Axilur.

Panacur räknar visserligen med en låg dos eftersom de räknar med 5 dagars behandling, men enligt dem så har inte mer än 5 ggr överdos testats. Ändå nämner SVAs att litteraturen nämner 24 mg/kg som engångsdos (12 ggr överdos), och tidigare rekommendation på 10-15 mg/kg under 3 dygn (5-7 ggr överdos).

Skicka en fråga till SVA och be dem om vägledning. Innehållet i Axilur kan vara lägre än det står, skulle inte vara första gången någon klantar till det med mg, ml, %, gram och så vidare...

nästanbonde

• Skåne
« Svar #3 skrivet: Igår kl. 10:16 »
Citera
En höna dricker ca 1,5-3 dl/dag ,min upplevelse ör att de får i sig mycket vatten "naturligt" dagg och frost på grässtrån och löv, kanske en del vätska i vad de pcikar i sig osv, så ur deras vattenskålar går kanske hälften av all vätska de förbrukar.
Just det! Noterade också att hönsen ibland springer ut på morgonen och plockar ivrigt på grässtrån, men en smutsig vattenpöl vid regn toppar allt  ;D

Startade i morse med behandlingen, så använde ca. 7-8dl vatten som de håller på gurgla ner, är den förbrukad så får de den vanliga vattenhinken tillbaka tills imorgon då det börjar om. Tänkte inte vänta länge med behandlingen då jag noterade dessa maskhögar redan i somras och nu är en tupp är smutsigt och det läggs ändå inga ägg.

Citera
Om jag inte räknar helt fel så är det felrekommendation för Axilur.

Panacur räknar visserligen med en låg dos eftersom de räknar med 5 dagars behandling, men enligt dem så har inte mer än 5 ggr överdos testats. Ändå nämner SVAs att litteraturen nämner 24 mg/kg som engångsdos (12 ggr överdos), och tidigare rekommendation på 10-15 mg/kg under 3 dygn (5-7 ggr överdos).

Tack!

Det med doseringen är ju intressant, finns SVA's litteratur någonstans på nätet? Och mängderna är också tills höns? Min beräkning baserar på en 5-dygns behandling med 2mg/kg enligt Panacur, men visst kan det finnas kortare behandlingar med högre dos och chock / engångsbehandlingar.
Jag kan nog skriva till SVA, men då hade det hjälpt med att ha en länk till doseringsrekommendation / SVA's litteratur som referens.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: Igår kl. 11:05 »
Tror man måste vara inloggad i deras system för att kunna läsa skrifterna. Men det jag hittar öppet visar på en rätt stor spridning i rekommenderad dos, allt ifrån 1mg/kg i 5-dagarsdos till 50 mg/kg som 1-dagsdos. Så det vore kul att se hur de svarar.

Dre

• Gotland
« Svar #5 skrivet: Igår kl. 13:31 »

Det med doseringen är ju intressant, finns SVA's litteratur någonstans på nätet? Och mängderna är också tills höns? Min beräkning baserar på en 5-dygns behandling med 2mg/kg enligt Panacur, men visst kan det finnas kortare behandlingar med högre dos och chock / engångsbehandlingar.
Jag kan nog skriva till SVA, men då hade det hjälpt med att ha en länk till doseringsrekommendation / SVA's litteratur som referens.

Vilken rekommendation går du efter för doseringen du ger nu? Nämn den.
antar att de refererar till befintlig forskning, finns ju på olika portaler.
det är gratis att maila dem om frågor - så det kan du alltid göra för att vara säker!

Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 2 användare
Ljunghonung, Numera

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser