Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Minimiavgift i vägförening  (läst 135 gånger)

sweeper

• -
Minimiavgift i vägförening
« skrivet: 12 okt-25 kl 21:11 »
Hjälp mig...
Min galna styrelse har på årsmötet lyckats rösta igenom en rejäl minimiavgift.
Hur kan man få den prövad?
Vi har en lång väg, dvs stor skillnad på minsta och högsta avgift
Lägsta avgift enligt andelstal är ca 200 och högsta ca 8000 för lantbrukare och andra näringsidkare.
Nu röstades en minimiavgift igenom på 4000:- för att bekosta en framtida vägrenovering

Styrelsen stödjer sig på vårt anläggningsbeslut som tyvärr säger att
"en viss mindebitering får tillämpas, storleken bestäms i så fall av föreningsstämman"

Men 4000 kan väl för sjutton inte räknas som "en viss" mindebitering
Hjälp mig den som kan

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Minimiavgift i vägförening
« Svar #1 skrivet: Igår kl. 09:57 »
Får vägföreningen statsbidrag från Trafikverket? I så fall bör det finnas ett regelverk där som kanske kan styra upp ett och annat.
Men om inte föreningen har statsbidrag, kan den göra som den vill så länge besluten ligger inom ramen för föreningens stadgar (läs dem!).  Om beslutet befinns strida mot föreningens stadgar eller tidigare beslut, så kan det vara läge att prata med föreningens revisorer.

På ett årsmöte är det inte styrelsen som fattar beslut. På årsmötet har alla föreningsmedlemmar rösträtt.

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: Igår kl. 16:08 »
Vägföreningen har rätt att ta ut högre kostnader för att täcka de utgifter de väntas få vid reparationer och underhåll. De kan då ta "betalt" en klumpsumma för jobbet och man betalar ett högre pris för det året eller så lånar föreningen pengar från banken och då blir avgiften kanske lägre men man får betala ett högre pris flera år samt betala amorteringar och räntor med på lånet så i slutänden blir det dyrare.
Man brukar få betala i % av sträckan man äger efter vägen om man är markägare, annars efter hur man bor heltid/sommarboende

Svart

• tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: Idag kl. 09:14 »
Jag förstår din irritation, är det så att det bara är minimiavgiften som höjs? Då blir det ju svindyrt för de som har kort vägsträcka jämfört med hur det brukar kosta.

Jag sitter på andra sidan eller vad man nu ska säga, i styrelsen för en vägförening alltså, och det brukar alltid knorras att det kostar pengar. Det är ju inte så konstigt för vem vill betala om den slipper? Vi har i åratal samlat ihop pengar till att kunna rusta upp vår väg men det gör vi baserat på andelstalen. Det slår rätt hårt för den som har lång del i vägen men det är ju de som har mest nytta av det å andra sidan.
Jag tycker spontant att det låter orättvist att man minst ska betala så mycket om det inte slår lika mot alla.

Sen måste det ju kosta pengar att underhålla en väg men det är väl inte riktigt det frågan gäller här. Vi gör mycket ideelt arbete för att hålla ner kostnaderna och det blir orättvist när somliga aldrig ens överväger att kanske en enda gång visa sig vid ett sånt tillfälle. Konstigt nog är det nästan utan undantag de som gnäller på kostnaderna också... Men det är förhoppningsvis bara i vår förening :)
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Tiomilaskogen

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: Idag kl. 09:16 »
Har föreningen driftsbidrag från Trafikverket täcker det högst 60 % av beräknad kostnad om det finns fast boende. För vägar med enbart fritidshus är bidraget 30 % om det finns 25 eller fler hus. Resten ska delägarna själva stå för i proportion till sin andel som brukar beräknas i procent eller ton/kilometer-metoden beroende på hur lantmäteriförrättningen gått till.
Det finns möjlighet att ansöka om särskilt driftsbidrag för projekt som ligger utanför normalt underhåll.
Ska det ske utdebitering från delägarna ska det anges i kallelsen att årsmötet avser att besluta om uttaxering. På årsstämman ska debiteringslängd finnas tillgänglig för delägarna.
Saknas dessa formaliteter är beslutet om uttaxering ogiltigt. Årsmötesprotokoll ska finnas tillgängligt senast 2 veckor efter årsmötet och kan överklagas inom en månad efter mötet.
Den moms som föreningen betalar ut under året är avdragsgill för delägarna som kan knyta den till näringsverksamhet.
Utan tillgång till stadgar och lantmäteriförrättningens anläggningsbeslut kan jag inte uttala mig om allt gått rätt till men en del styrelser har lätt för att skapa ett eget regelverk om delägarna saknar egen kunskap. Tyvärr.

Dela detta:

* Inloggade just nu

601 gäster, 2 användare
Nataks, KerstinGib

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser