Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Installera äldre pelletskamin  (läst 38 gånger)

lekman

• Värmland
Installera äldre pelletskamin
« skrivet: Idag kl. 08:22 »
Installerade en Husqvarna 155 kamin för 15 år sen och då räckte det med att få installationen godkänd av sotaren, sen var det klart sas. Nu har jag ersatt denna gamla vedkamin med en KMP K6 pelletskamin, kanske 15 år gammal, men i bra skick som fungerar helt okej. Fick höra av sotaren att jag först skulle ha ansökt om tillstånd från kommunen innan jag bytte, förmodar att det är nya regler sen förr. Finns det risk att kommunen kommer att säga att min något äldre pelletskamin är för gammal för att nyinstalleras,? För dålig miljömässigt?
« Senast ändrad: Idag kl. 08:27 av lekman »

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Installera äldre pelletskamin
« Svar #1 skrivet: Idag kl. 10:06 »
Det går inte att avgöra utan att veta om just din kommun har några särskilda regler i det område där du har din kamin.  På en del håll ställs ju t ex strängare krav inom område med detaljplan.  Du får nog ta en grundlig titt på din kommuns website och se vad som står där. Räkna inte med att det står något vettigt i lättlästa texter som har totats ihop av någon inhyrd webbredaktör, utan du måste läsa t ex lokala ordningsföreskrifter och andra officiella dokument.

Även om det inte finns några särskilda miljökrav så kan det ju vara så att det krävs en bygganmälan eller något liknande innan man gör en sådan förändring av huset som att byta från ved till pelletsuppvärmning.

lekman

• Värmland
SV: Installera äldre pelletskamin
« Svar #2 skrivet: Idag kl. 10:12 »
Jag kan ju börja med att kolla upp hur tekniska data för pelletskaminen ser ut i förhållande till en ny, eller nästan ny, av samma snitt, som förberedande första grej.
Det är ganska stora skillnader från då för 15 år sen, den gången installerade jag en väldigt gammal kamin med bara kontakt med sotaren. Kanhända gjorde både jag och sotaren fel den gången?
« Senast ändrad: Idag kl. 10:28 av lekman »

Dela detta:

* Inloggade just nu

652 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser