Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bondbönor - sjukdomar - bästa jordförhållande och övrigt  (läst 73 gånger)

Allt i allo

• Norrbotten
Försöksodlar olika vegetabiliska proteinkällor och provade i år åkerbönan 'Lappland' samt i fjol bondbönan 'Witkiem'.  Även kokbönan 'Båstad'.

Information:

Plats: Norrbottenskusten
Direktsår allt och försöker i största mån att behandla grödan så som den skulle behandlas på en åker. Möjligen lite för fattig jord.

Resultat: Missväxt

Skörden av 'Lappland' i år är inget att skryta om. Inte ens något att skämmas för eftersom det inget blivit. Två var vi som delade på utsädet. Den ena, hans dog. Mina blommade men tog stryk i värmen och torkan förra månaden och av stressen har skidorna börjat torka innan fröet är fullmoget samt att stammarna knäckts. Fröet inuti är delvis missfärgat men ser ut att kunna ha hög grobarhet om än ätvärdet är dåligt.

'Båstad' mår inte bra heller. Sen blomning och anmärkningsvärt tidig frost. Inte bra kombination. Ska prova att så tidigare nästa år och kanske också gödsla lite mer. Fri från sjukdom än så länge.

*

Samma besvikelse med 'Witkiem' som visserligen gav bättre skörd, men även dessa torkade i skidorna delvis omogna - men grobarheten är hög. Befarar med detta att det inte är något vidare ätvärde i icke fullmoget frö - tänker som hur de gula ärterna i affären förblir hårda efter timmar av kokning ifall något gått dåligt under tillväxten.

Någon rostliknande svampsjukdom inträffade båda säsonger någon gång i juli.

----> Finns det någon som har erfarenhet i detta och har några förslag eller idéer? Någon bra gröda att prova. Tänker inte än börja med gråärt eller dylikt. Nu bondbönor och kokbönor - öppet sinne för lupin men osäker på vilket näringsvärde de har i slutändan med tanke på de kärva egenskaperna de verkar ha.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Min notering när det gäller växter med risk för rost/svampsjukdom så har jag börjat så/sätta dom mindre tätt så sol och luftväxling är rejält.
Då har man chans att ta bort elementet fukt vilket är livsviktigt för svampen.
All bevattning sker på marken om man nu inte täckodlar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Allt i allo

• Norrbotten
Min notering när det gäller växter med risk för rost/svampsjukdom så har jag börjat så/sätta dom mindre tätt så sol och luftväxling är rejält.
Då har man chans att ta bort elementet fukt vilket är livsviktigt för svampen.
All bevattning sker på marken om man nu inte täckodlar.

Tack. Det ska jag prova.

Dela detta:

* Inloggade just nu

712 gäster, 1 användare
Proct

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser