Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lära maskinkläckta kycklingar att dricka, tips?  (läst 65 gånger)

JoeDirt

• Småland
Hej.

Jag har några veckogamla maskinkläckta kycklingar som just nu bor för sig själva.

Nu undrar jag om det finns någon som har något bra tips på hur man ska lära dessa kycklingar att dricka från vattenskål.

Jag blandar deras mat med vatten för att vara helt säker på att de får i sig vätska och det fungerar men jag vill ju gärna att de ska dricka ur vattenskålen också.
Det känns lite vanskligt att sluta med vattnet i maten innan jag är säker på att de dricker som de ska.

Jag har försökt lära dem dricka på samma sätt som jag visade dem maten, knacka på sidan av skålen, peta runt i vattnet och visat dem att det finns vatten genom att väta näbben.

Jag har ännu inte sett dem dricka.
De kan så klart dricka när jag inte är på plats men jag känner att vattennivån inte sjunker som den borde göra om de drack ur skålen.

Vattenskålen i fråga är en liten rostfri skål med några små stenar på botten.

Så, har någon något bra tips jag kan testa?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Lära maskinkläckta kycklingar att dricka, tips?
« Svar #1 skrivet: Idag kl. 12:28 »
Att få i sig vätska är en av de grundläggande behoven.
Därför borde du snarare snarast ta bort det blöta fodret så snart som möjligt då dom löser problemet där.
Börja att ta bort det över dagen och ge tillbaka på kvällen under några timmar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Dre

• Gotland
« Svar #2 skrivet: Idag kl. 13:00 »
Mina kycklingar "blir törstiga" och hittar vattenskålen när jag porlar i vatten i den. Jag gissar att de hör ljudet och känner doften och det blir lite mer inspirerade att dricka.

Kanske funkar på dina med?

JoeDirt

• Småland
« Svar #3 skrivet: Idag kl. 17:14 »
Att få i sig vätska är en av de grundläggande behoven.

Ja, det är därför jag blandar vatten i maten, för att vara helt säker på att de får i sig vatten, men jag kan se att det kan göra så att behovet att dricka från vattenskålen kanske inte blir lika stort.
Så jag ska absolut testa att plocka bort maten över dagen och se hur det går.

Dres förslag om att porla vatten ska också testas, det kanske lockar lite extra när det händer något "spännande" med vattenskålen.

Jag ska ta tag i det till helgen när jag kan hålla lite bättre koll kring hur det artar sig.

Tack till er båda för toppentips.

Dela detta:

* Inloggade just nu

602 gäster, 2 användare (1 dolda)
Staem

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser