Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Badrum utan tätskikt, träväggar.  (läst 58 gånger)

RustyWood

• Dalarna
Badrum utan tätskikt, träväggar.
« skrivet: Igår kl. 22:48 »
Först och främst, hejsan! Och himlarns vilket trevligt forum! Jag har vart in här och läst flertalet ggr, men inte medlem förns nu.
Går i tankar att försöka hitta en möjlighet till att göra ett fungerande badrum, men utan massa tätskikt, våtrumsmatta, kakel och bös.. Skulle vilja ha enbart trä!
Men trä och vatten är ju över lag en dålig kombo, impregnerat inomhus är ju inte bra, och tjära är ju mysigt..men inte inomhus.
Ideer?

torbjorn

• Medelpad
SV: Badrum utan tätskikt, träväggar.
« Svar #1 skrivet: Idag kl. 09:00 »
Om du inte är tvungen att följa branschregler som "säker vatten" och liknande, så titta närmare på hur badrum byggda på 1950-talet och däromkring, och som fortfarande är i drägligt skick, är gjorda.  Det står en hel del om sakerna i äldre husbyggnadshandböcker.

Men ett tips är att undvika omålat trä inne i våtrummet. Bättre med t ex masonit målad med oljealkydfärg. Och se till att väggarna är byggda så att ev fukt inne i dem kan torka upp. Lämpligt med helt öppna ventilerade regelkonstruktioner och inget diffusionstätt ytskikt på andra sidan väggen. Lägg om möjligt badrummet så att ingen av dess väggar är en yttervägg som måste isoleras.

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: Idag kl. 10:06 »
Hej och välkommen till forumet @RustyWood!

Att kopiera en sedan mer en 50 är välfungerande konstruktion som @torbjörn föreslår är nog det minst riskfyllda, men likafullt kommer du nog inte kunna bygga ett badrum innomhus som går att försäkra i dag.

Jag föreslår att du bygger en enkel vedeldad bastu utomhus istället, med glest trallgolv för tillluft samt spillvatten hantering  och vatten och vedförsörjning medelst hink eller korg. 
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: Idag kl. 11:56 »
Det finns säkert fler bra lösningar med enbart trä och linolja, men jag kom att tänka på ett terrarie jag byggde för länge sedan. Jag använde plywood och förseglade det med tvåkomponents epoxylack. Det såg ganska kul ut med akvariedel med fiskar som simmade runt i en klarlackad träbalja där man såg att vattnet inte nådde träet under de år det användes. Har även byggt en plywoodbåt som jag lackade med vanlig enkomponents billack, och den fungerade fint. Då lackade jag både invändigt och utvändigt, för båtar blir blöta överallt ;D

Ett badrum behöver ju bara tåla vatten periodvis, och torkar mellan varven om man har vettig ventilation. Vi har ett duschrum som har målad masonit. Gjordes för snart 70 år sedan och bortsett från en liten del av en vägg där det runnit vatten så är det fortfarande ok. Jag har ett långsamt projekt med ett badrum på övervåningen där jag i och för sig kommer sätta byggplast bakom, men där blir det vanlig pärlspont, och jag kommer inte vara orolig för 5 öre. Golvet kommer dock få ett riktigt tätt utförande eftersom det är på övervåningen.

Jag träffade en gubbe som byggde lite åt det hållet som fri föreslår, men han drevade golvet så det blev vattentätt för att få ut vattnet på ett ställe.

Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 2 användare (1 dolda)
BlixtenMq

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser