Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny kyckling med intorkat bajs i rumpan  (läst 350 gånger)

Nataks

• Övriga världen
Ny kyckling med intorkat bajs i rumpan
« skrivet: 05 maj-25 kl 09:55 »
14 dagar gamla kycklingar.
Det sista minsta fick en klump i rumpan nu. Satt med den i varmljummet vatten och blötte upp bajsklumpen.
Den blev pigg och studsade omkring men jag lät den bo med bara en kyckling så det var lite lugnare.
Nu i morse såg jag att en till kyckling har fastnat bajs i rumpan.
Ska ta upp den och ljumma bort så det blir rent.

Har aldrig sett sånt tidigare. Det är ren och snyggt i deras sovholk så jag antar det är någon typ av förstoppning så bajset inte kommer ut utan lagrar sig och blir till en propp i ändalykten?
Byta foder??

Efwa

• Uppland
SV: Ny kyckling med intorkat bajs i rumpan
« Svar #1 skrivet: 09 maj-25 kl 09:55 »
Det är ganska vanligt skulle jag säga, speciellt om man kläcker i kläckare av någon anledning. Man får helt enkelt ha koll och göra som du gjort med denna lilla. Ibland är det fler som får. De behöver inte vara själva eller bo lugnt, bara hålla efter rumpan. Det brukar bara vara en gång per unge. Fixar man det inte kan det gå illa dock.

Det är däremot inget jag märkt när de kläcks hos höna. Samma foder, samma mängd men inget pasty butt.

Nataks

• Övriga världen
« Svar #2 skrivet: 09 maj-25 kl 20:01 »
Det var sju ägg i kläckaren.
Ett ägg blev aldrig något alls.
Kvar var sex ägg.
Den lilla med bajsrumpan dog.
Kvar var fem stycken.
En till fick bajs i rumpan och dog trots mjuktvätt.
Två till var helt plötsligt döda.
Nu två kvar....känns såå ledsamt.
Så hoppas på dom.

Jag har bara kläckt ägg i kläckare en gång tidigare och då klarade sig alla.

Efwa

• Uppland
« Svar #3 skrivet: Idag kl. 11:03 »
Vad tråkigt att höra!

Var alla samma ras? Kan det vara lite väl mycket inavel? Vad ger du dem för mat? Vad har du för värme? Just i dagarna dog en av våra och en var på väg. Anledningen var att värmetaket var för "litet" och någon trängdes bak där det var för varmt. För det mesta är det för kallt så de dör. de kan förvirra sig utanför värmen om det är för stor inhägnad.

Vi ger kyckling start (Edel och Svenska foder) men lägger gärna till ägg. Men ibland kan de drabbas av förstoppning som inte syns. 

Nataks

• Övriga världen
« Svar #4 skrivet: Idag kl. 14:08 »
Jag har gett samma som sist jag hade kycklingar,,fint krossad havre, finhackad majs, finkrossade pellets, mosat ägg och såklart vatten. Förra gången var min första gång då jag använt äggkläckare och alla klarade sig då.
Dessa kycklingarna är både från mina två gamla hönor och mina fyra årsgamla hönor, det är en ny tupp.

Nu är det enbart en kyckling kvar, känns så ledsamt. Så hoppas den ska klara sig och ska vara en höna.
Min hund älskar att följa med och titta till kycklingen :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

640 gäster, 3 användare
Jessipessi, Poe, Varmblod90

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser