Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stolpleverans utan frontlastare?  (läst 1019 gånger)

silverjuggler

• Journalist, författare, nybyggare.
    • Södermanland
    • Sjötuna
Stolpleverans utan frontlastare?
« skrivet: 03 apr-25 kl 12:27 »
Hej,
lite udda fråga men: Granngården skriver att det krävs frontlastare/palltruck för att kunna ta emot buntleveranser av t ex Octowoods stängselstolpar.
De kommer tydligen med DHL-bil.
Vi har ingen sådan och jag funderar lite -- hur svårt kan det vara att hoppa upp på flaket och skära upp förpackningen och kasta ut stolparna på uppfarten? Vi ska bara köpa en packe med 96 stolp. Men tillåter chauffören detta eller kan det bli tjafs och risk att han kör hem igen och man får betala och fördröjning sker osv?
Alternativet känns som att beställa hem leveransen till någon av storgårdarna runt omkring, få dem att gilla idén, sedan stämma av med dem o hoppas att de är redo att köra stortraktor just när lastbilen kommer, sedan hämta i flera omgångar med släpkärra... Känns mkt sämre..
Vad tror ni?
Vore fint att vara förändringen en vill se i världen.

silverjuggler

• Södermanland
    • Sjötuna
SV: Stolpleverans utan frontlastare?
« Svar #1 skrivet: 03 apr-25 kl 12:35 »
Uppdatering: Ser ni att Granngården faktiskt skriver: "Vid leverans av flera buntar kan lossningshjälp med truck eller lastmaskin behövas. Gäller alla leveransalternativ."
Så nu har jag ringt dem o deras kundtjänst ska reda ut om det går BRA att ta emot en (1) bunt UTAN lossningshjälp.

silverjuggler

• Södermanland
    • Sjötuna
« Svar #2 skrivet: 03 apr-25 kl 12:57 »
Nu ringde Granngården upp med svar. Det var ungefär som jag trodde. Om det är FLERA buntar lastar man dem ovanpå varandra och då måste man kunna höglyfta ned det själv, med hjälp av frontlastare eller truck. En ensam bunt står på pall och då kan chauffören dra av den med sin rullgrunka.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 03 apr-25 kl 13:00 »
Ett annat alternativ är att låna/hyra en släpkärra och köra till Granngården och själv hämta stolparna. En pall borde inte vara något problem viktmässigt. Men du kanske inte har bil, så det är därför du beställer med hemleverans?

Kolla på andra leverantörer än Granngården, det kan finnas bättre priser att hitta på annat håll!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

skogaliten

• -
« Svar #4 skrivet: 03 apr-25 kl 14:06 »
Din närmaste lantbruksbutik har, eller kan ta hem, Fyrås runda trästolpar åt dig, och du kan hämta själv med släpkärra.
Vissa av de "oberoende" lantbruksbutikerna i Sörmland, kan erbjuda hemleverans också, om du inte har bil. Någon slant, beroende på avstånd, lär du dock få betala.
Även vissa "mindre" byggvaruhandlare (glöm Byggmax i det här fallet) kan ta hem Fyrås stolpar i önskad dimension på beställning, men då blir ofta stolparna dyrare.

Jag bor själv i Sörmland och köper från flera olika, beroende på vad jag ska ha.

Om du ska ha (lantbruks-)djur så kan det ju dessutom vara bra att ha flera leverantörer av foder och tillbehör, då det skiljer sig åt vilka sortiment, och vilken service de olika företagen har, för att få tag på det man verkligen vill ha,så behöver man använda flera.

Granngården säljer enbart Octowood åttkantiga stolpar, och dessa håller betydligt kortare tid än de runda. Rekommenderas ej.

Andra försäljare av lantbruksprodukter med hemleverans, som Bole, LG-produkter, P.Lindberg har de runda stolparna och det går ju alltid att diskutera om man ska skära upp banden på bunten och slänga av stolparna, tar bara en kvart om man är två.

Men DHL är inte alltid de smidigaste att ha att göra med.

Tiomilaskogen

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 03 apr-25 kl 16:37 »
Jag avråder från sågade stolpar. Jävla skräp på ren svenska.
Köp cylindersvarvade - de håller mycket längre trots att impregneringen numera verkar bestå av grön vattenfärg.
Lyckas du hitta och har råd med ekstolpar så behöver du knappast byta ut dem under din livstid om de inte bryts av. Här står sådana stolpar kvar längs en gammal järnvägsbana.
Sista tåget gick nog för snart 100 år sedan. Har sett begagnade ekstolpar på Blocket någon gång.
Kontorsfolket på åkerierna är jobbiga att diskutera med. Tjejerna i lastbilshytten (det är oftast sådana som kör lastbilarna) är duktiga och hjälpsamma.

silverjuggler

• Södermanland
    • Sjötuna
« Svar #6 skrivet: 09 apr-25 kl 10:28 »
Tack för tipsen, shit, såg inte detta förrän nu när jag redan beställt 96 st av de åttakantiga sågade. Jaja, det får väl bli läropengar.

Nästa gång ska jag sikta på att köpa mer lokalt o köra hem själv, samt runda stolp... Jag trodde bunten skulle vara för tung för att ta på släp, men det var kanske dumt.

Det var dessutom galet komplicerat att företagsbeställa från Granngården, 10 minuter i telefon, sedan ingen skriftlig orderbekräftelse.. Och 835 kronor i leveransavgift extra för stolparna.

Jag hade tänkt köpa robinia eller akacia pga miljön men de odlas ju någonstans utomlands, eventuellt med föroreningar etc, och tryckimpregneringen i dag verkar ju vara enbart koppar ja, det står hos Octowood att det egentligen inte ens är farligt avfall längre.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #7 skrivet: 09 apr-25 kl 21:50 »
Tack för tipsen, shit, såg inte detta förrän nu när jag redan beställt 96 st av de åttakantiga sågade. Jaja, det får väl bli läropengar.

Nästa gång ska jag sikta på att köpa mer lokalt o köra hem själv, samt runda stolp... Jag trodde bunten skulle vara för tung för att ta på släp, men det var kanske dumt.

Det var dessutom galet komplicerat att företagsbeställa från Granngården, 10 minuter i telefon, sedan ingen skriftlig orderbekräftelse.. Och 835 kronor i leveransavgift extra för stolparna.

Jag hade tänkt köpa robinia eller akacia pga miljön men de odlas ju någonstans utomlands, eventuellt med föroreningar etc, och tryckimpregneringen i dag verkar ju vara enbart koppar ja, det står hos Octowood att det egentligen inte ens är farligt avfall längre.

Investera i ett par funkar linolja från hammenhög.
Har du en pannmur så eldar du i den med olja och ändarna på pinnarna i oljan upp till ca 120 grader, har du en pannmur till så håller du den oljan på 90 grader.
Sedan håller stolpen lääänge.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

skogaliten

• -
« Svar #8 skrivet: 10 apr-25 kl 01:40 »
Investera i ett par funkar linolja från hammenhög.
Har du en pannmur så eldar du i den med olja och ändarna på pinnarna i oljan upp till ca 120 grader, har du en pannmur till så håller du den oljan på 90 grader.
Sedan håller stolpen lääänge.

Näe, det där funkar inte något vidare.

Åtminstone inte när man bygger djurstängsel(s.k. permanenta stängsel - de ska ju hålla minst 20 år) , och jämför med tryckimpregnerade stolpar.

been there, done that. Jag har testat flera billiga metoder, som inte hållit måttet.

Dessutom är arbetsinsatsen inte värd det. Det kan ju handla om hundratals stolpar.

Och hur ska man få fram hundratals stolpar för att doppa i den uppvärmda linoljan, om man inte kan ta dem ur egen skog?
De tillverkare i Sverige som gör tryckimpregnerade stolpar med kvalitet, använder en bra råvara, samtidigt som färdiga icke impregnerade stolpar (av svensk råvara) är sällsynta på marknaden.

Att hämta material i skogen (undertryckt gran), köra hem virket i lagom långa längder, barka, spetsa och sedan doppa i uppvärmd linolja tar en hel del tid. Sedan så går det fortfarande åt en hel del tid att bygga stängslet.

Det är så mycket enklare att köpa några buntar med färdiga tryckimpregnerade stolpar, som dessutom håller länge, och så kan man börja bygga stängslet istället.

Jag gjorde för en fem-sju år sedan ett tjugotal nya hässjestörar, sådan finns inte att köpa, och det tog sin lilla tid. Leta lämpliga granar, kapa, köra hem barka innan de hinner torka, spetsa... Nåja, nu har jag hässjestörar så det räcker ett tag. Hässjar på en liten yta varje år, mest för att det är "roligt" och att bibehålla kunskaperna.

Skogsvilde

• -
« Svar #9 skrivet: 10 apr-25 kl 08:41 »
Näe, det där funkar inte något vidare.

Åtminstone inte när man bygger djurstängsel(s.k. permanenta stängsel - de ska ju hålla minst 20 år) , och jämför med tryckimpregnerade stolpar.

been there, done that. Jag har testat flera billiga metoder, som inte hållit måttet.

Dessutom är arbetsinsatsen inte värd det. Det kan ju handla om hundratals stolpar.

Och hur ska man få fram hundratals stolpar för att doppa i den uppvärmda linoljan, om man inte kan ta dem ur egen skog?
De tillverkare i Sverige som gör tryckimpregnerade stolpar med kvalitet, använder en bra råvara, samtidigt som färdiga icke impregnerade stolpar (av svensk råvara) är sällsynta på marknaden.

Att hämta material i skogen (undertryckt gran), köra hem virket i lagom långa längder, barka, spetsa och sedan doppa i uppvärmd linolja tar en hel del tid. Sedan så går det fortfarande åt en hel del tid att bygga stängslet.

Det är så mycket enklare att köpa några buntar med färdiga tryckimpregnerade stolpar, som dessutom håller länge, och så kan man börja bygga stängslet istället.

Jag gjorde för en fem-sju år sedan ett tjugotal nya hässjestörar, sådan finns inte att köpa, och det tog sin lilla tid. Leta lämpliga granar, kapa, köra hem barka innan de hinner torka, spetsa... Nåja, nu har jag hässjestörar så det räcker ett tag. Hässjar på en liten yta varje år, mest för att det är "roligt" och att bibehålla kunskaperna.

Man har hittat dessa lösningarna på slottet i Stockholm på foder mm som suttit sedan det vart byggt.
Så jag vet inte om det är lönt att göra sig det jobbet.

Det var en av anledningarna att selder började med sitt färgföretag.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 10 apr-25 kl 23:20 »
Det är skillnad på om trä skyddat med linolja sitter ovan eller under jord. Linolja fungerar bra mot svampangrepp, men inte mot allt som jorden har att bjuda på. Tryckimpregnerat har olika klasser om det skall sitta ovan jord eller ej.

I en hage där jag släpper får har länsstyrelsen låtit ett stängselbolag stängsla in med kraftiga stolpar av lärk. Det är ju ett röt-tåligt träslag som var riktigt på modet för ett tag sedan. Stolparna är fina ovan mark, men många är av en liten bit ner i marken.

skogaliten

• -
« Svar #11 skrivet: 11 apr-25 kl 01:57 »
Man har hittat dessa lösningarna på slottet i Stockholm på foder mm som suttit sedan det vart byggt.
Så jag vet inte om det är lönt att göra sig det jobbet.

Det var en av anledningarna att selder började med sitt färgföretag.

Det är skillnad på t.ex. dörrfoder eller fönsterfoder, som sitter ovan mark, och stängselstolpar, som är nedslagna i marken.

Vi har originalfönster på delar av våra byggnader (någon bytte fönster till nya på ett hus på 1990-talet), de börjar närma sig 200 år nu, renoverade och väl impregnerade (och målade) med linolja/linoljefärg.

Men hur som helst så är arbetsinsatsen för att skapa stolpar till stängsel "från träd i skogen till färdigt stängsel" väldigt stor.

Det blir lite som att bygga ett hus där allt trämaterial kommer från den egna skogen, ett intressant projekt, som man behöver vara väldigt engagerad för att genomföra och dessutom ha väldigt gott om tid.

Tiomilaskogen

• Dalarna
« Svar #12 skrivet: 11 apr-25 kl 08:35 »
Naturens egen impregnering fungerar bäst. Senväxt granstör står längre än om du sveder dem för gärdesgård. Störar av ene verkar ha evigt liv.
Förr randbarkades tall som man planerade använda till exempelvis fönsterbågar. De blev så fullmatade av fet kåda så det gick knappt att få målarfärgen att fästa.
Vi har slutat köpa stolpar och hugger ur egen skog. Visst ruttnar de men det är en naturlig process och jag börjar vara mycket misstänksam mot alla kemikalier vi dräller omkring oss.

Skogsvilde

• -
« Svar #13 skrivet: 11 apr-25 kl 09:46 »
Det är skillnad på t.ex. dörrfoder eller fönsterfoder, som sitter ovan mark, och stängselstolpar, som är nedslagna i marken.

Vi har originalfönster på delar av våra byggnader (någon bytte fönster till nya på ett hus på 1990-talet), de börjar närma sig 200 år nu, renoverade och väl impregnerade (och målade) med linolja/linoljefärg.

Men hur som helst så är arbetsinsatsen för att skapa stolpar till stängsel "från träd i skogen till färdigt stängsel" väldigt stor.

Det blir lite som att bygga ett hus där allt trämaterial kommer från den egna skogen, ett intressant projekt, som man behöver vara väldigt engagerad för att genomföra och dessutom ha väldigt gott om tid.

När man gör som jag föreslår så kokar man först ut allt vatten som finns i träet och sedan fyller man alla utrymmen med linolja i stället.
Dvs man tar bort två komponenter som bidrar till att träet ruttnar.
Innebär att stolpen, brädan/stolpen överlever måååånga år i den farliga zonen vått/torrt.
Men inte nödvändigtvis.

skogaliten

• -
« Svar #14 skrivet: 12 apr-25 kl 02:14 »
När man gör som jag föreslår så kokar man först ut allt vatten som finns i träet och sedan fyller man alla utrymmen med linolja i stället.
Dvs man tar bort två komponenter som bidrar till att träet ruttnar.
Innebär att stolpen, brädan/stolpen överlever måååånga år i den farliga zonen vått/torrt.

Nej, det stämmer inte.

Några stolpar kommer att leva några år längre än en helt orörd stolpe, men de flesta kommer att duka under betydligt tidigare än än tryckimpregnerad stolpe.
Enstaka stolpar, t.ex. sådana som råkar vara naturlig fetved, och som hamnat i rätt sorts jord kan ju överleva riktigt länge. Fast såvärst många sådana lär man inte hitta.

Vad har du för tidshorisont med "länge"? Längre än två säsonger? fem år? Uppåt 30år?

Hur ser du på arbetsinsatsen och tillgången på stolpmaterial? Är den rimlig?

Till stängselbygge talar vi om hundratals stolpar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

560 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser