Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 442674 gånger)

Erik Röde

• hemmapappa
Re:tobak
« Svar #40 skrivet: 05 dec-07 kl 18:40 »
En hantverkare jag känner berättade att han under sin värnplikt för tusen år sedan roade sig med att göra portionssnus av tepåsar ( av nylon) teet kastade han, men ja ....

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #41 skrivet: 14 dec-07 kl 07:34 »
Någor som verkar fungera för att sätta fart på fermenteringen av  en mindre mängdl tobak är att lägga den välpackad lite fuktigt i en sluten plastpåse och sedan köra det på full fart i mickron en stund. Varefter man pressar ut luften och stänger till igen.
Jag anar flera fördelar. Högen blir genomvarm och genomfuktad. Mögelsvamar verkar dö. när luften kallnar så sugs hela paketet ihop och blir väl packat. Eftern någon vecka har jag plockat igenom högen igen.

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #42 skrivet: 20 dec-07 kl 22:36 »
Nu är 2007 års första cigarrer klara. Det blev 25st, 2cm tjocka och 10 cm långa. Till detta blev det ca 400g spill vilket blir ca 800g snus. Nu är det dags att gå ner i källaren och plocka upp nästa omgång till fermentering.

Diana

« Svar #43 skrivet: 06 jan-08 kl 15:20 »
Men va fanken.... ;D

Menar ni att om jag odlar rätt sorts tobak så kan jag spara bladen, fermentera dem, mala och göra snuspulver??? Och sen blanda detta med salter och glycerol och göra eget superlokalt baksnus????

Jag har just beställt en ny laddning råtobak (och övriga ingredienser) och ska göra snus. Till nästa vinter kan jag göra allt själv menar ni?  :o

Snuser "bakar" jag i frigolitlåda i 50 grders värme-är det fermentering eller måste mina torkade blad fermenteras innan?

På gården finns: 2 katter, 1 hund, 1 get, 11 fjäderfän, marsvin och 2 eremitkräftor

Diana

« Svar #44 skrivet: 06 jan-08 kl 23:17 »
Det skulle vara roligt med ett svenskt lokalodlat snus. Det måste vara det de försöker med på Gotland. De har tydligen satt plantor där i år. Tror att det är vid det gamla sockerbruket i Roma. Hur det går eller hur de ska ta hand om tobaken vet jag inte.

Jag har köpt Gotlandssnuset både 2006 och 2007 och det är min favorit. Smaksatt med anis och riktigt, riktigt kramvänligt! Vi åker varje sommar till Gotland och jag har minst en stock med mig hem därifrån.

//Di
På gården finns: 2 katter, 1 hund, 1 get, 11 fjäderfän, marsvin och 2 eremitkräftor

Diana

« Svar #45 skrivet: 06 jan-08 kl 23:28 »
Nu när veden är utan kostnad i pengar, och grönsakslandet ger en del, och han som säljer grisar är still going strong, så är det snart bara snuset som kan göras billigare hemma. En kostnad som bara ökar. Mitt problem är att min fru inte vill ha lössnus och jag vet ingen teknik att på ett bra sätt packa i portioner. Nån som har någon bra ide?

Gasbinda i lämplig storlek. Lite snus på och så vik ihop. kanske?

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #46 skrivet: 07 jan-08 kl 13:52 »
Gotlanssnuset är fint. Jag läste att ägarens sambo? gör ett försök att odla plantor för att använda. Idag köper de in tobaken utifrån. De som tillverkar cigarrer i Karlskrona har funderingar att göra snus av resterna som de får över vid cigarrtillverkningen, vilket skulle vara roligt. Alla odlar idag på frön från Alida, virginiasorten som mirakulöst överlevde. Att odla tobak själv är inte svårt. Att sedan göra snus är lite pyssligare men fullt genomförbart. 12m2 verkar kunna ge ca 6 kg färdigt snus. Hör av dig om du vill veta mer. Jag har gott om frö.

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #47 skrivet: 07 jan-08 kl 14:06 »
Nu såg jag ditt brev.

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #48 skrivet: 12 jan-08 kl 18:57 »
Flera av mina snustestare upplever att snuset är starkare än deras vanliga märken. Frågan är bara varför? Olika delar av plantan innehåller olika mängder med nicotin, det vet jag, men vet någon om det finns ett enkelt nictoinstyrketest? Som inte innebär att man bara smakar av det. Typ man doppar ett lacmuspapper i en lösning maed tobak och vatten och sedan kan läsa av, typ.

Jag har varit ute och grävt idag. Nu är tobakslandet 25 m2 istället för 12m2...

Erik Röde

• hemmapappa
SV: tobak
« Svar #49 skrivet: 10 feb-08 kl 09:33 »
Snuset har blivit svagare...

Det senaste snuset har enligt testpanelen varit något svagare än de tidigare. Med detta i huvudet grävde jag mig igenom böckerna ytterligare än gång. På en sida så står det att en längre fermentering bla sänker nicotinhalten. På många ställen skrivs det att bladen gärna får vara ifred från skörd fram till mars eller gäna ännu längre. Upp till tre år, men vem orkar vänta så länge? Kan dock vara bra att veta om man inte hinner ta hand om sin skörd. Det är inte bråttom och ju längre man vänta desto bättre blir slutresultatet.

Cigarrerna fungerar riktigt bra.

Pastorn

• -
« Svar #50 skrivet: 10 feb-08 kl 10:18 »
om jag förstått allting rätt odlar du virginia? blir därför lite förvånad när du beskriver första snuset som starkt, vad snusar testpanelen i vanliga fall? min undran kommer av att jag själv skall till att odla och funderar på vilken sort jag skall ta, vad jag har förstått är virginia ganska svag med låg nikotinhalt jämfört med till exempel burley, själv är jag storsnusare och helst då grov eller dyl. och vet inte riktigt vad sort jag skall välja för att få ett lagom kraftigt snus?

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #51 skrivet: 10 feb-08 kl 20:53 »
Vad gäller styrkan på ditt snus så räcker virginian väl till. Den användes ofta till snus förr. Jag anar att man inte använder den idag därför att virginian fortfarande skördas blad för blad. Andra sorter tar man hela plantan. En stor del av det som är styrka i snus kommer från amoniaksmak, salt och ibland kalk som blandas i. Mer amoniak = starkare snus.

När testpanelen säger att snuset är svagare så är det fortfarande starkare än deras vanliga grovsnus. Nu behöver de inte blanda upp det med sitt vanliga snus för att det ska kännas lagom.

Jag odlar enbart en sort Virgina av typen Alida. Målet är att göra sorten lokal. Jag kan bara odla en typ eftersom gården är för liten för fler sorter. De korsar sig glatt. Alida har mestadels används till snus historiskt, men det går att göra riktigt bra cigarrer, vilket herrarna i Karlskrona har bevisat.

Odla gärna flera olika och testa dig fram, jag är nyfiken på skillnader mellan sorterna.

Jag rullar mina egna cigarrer, på rent djävulskap med målet att bli bättre och vara självförsörjande på dem. Nu är jag sjävförsörjande, men det finns mycket mer att lära sig vad gäller rullningen. Snus är helt enkelt min restprodukt...

amason

• Värmland
« Svar #52 skrivet: 12 mar-08 kl 14:32 »
Nu har jag pillat med tobaksfröna i en evighet men till slut har jag fått ca 320st i jorden i små drivhus. Jag hoppas att några tar sej o blir fina plantor.

Det är mitt första försök att odla just tobak. Blir det något så ska det bli snus av det.

Håll tummarna :)
Alla borde läsa om "atomteorin" i Flann O'Briens bok Den Tredje Polisen ;)

Våmhuskullan

• -
« Svar #53 skrivet: 12 mar-08 kl 14:52 »
sorten tobacum och rustika var de enda jag kunde hitta där det stod att blanden kunde användas t tobak...?
är det de jag ska beställa?

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #54 skrivet: 12 mar-08 kl 17:41 »
Nicotiana tabacum   Art nr: 3192 dvs Virginiatobak hos Impecta går bra. Rustican fungerar också, bladen är rundare och blir lite mindre.

Jag har frö kvar från virginian "Alida" om du vill ha. Men jag har ingen aning om de gror eller inte eftersom de är plockade från förra årets plantor. Skriv till mig så jag får reda på vart de ska skickas. Om du själv ska ta frö så ska du inte odla flera olika sorter. De korsar sig med varandra.

Imponerande att plocka med fröna, de är ju små som sandkorn. Jag brukar sprida dem över en yta och klippa bort och flytta om efterhand. Lycka till. När de väl tar fart växer de något alldeles oerhört. Om de ringlar iväg och blir långa så går de att plantera om dem djupare i en ny kruka. Ta bara av några av de nedersta bladen. Det är också att tillråda när du planterar ut dem på landet.

MVH
Erik

amason

• Värmland
« Svar #55 skrivet: 22 mar-08 kl 16:21 »
Nu har dom små fröna grott o det kommer upp mikroskåpiska blad. Det är så roligt för man har ju längtat hela vintern på att få börja odla.  ;D

Till midsommar är man så trött på alla krukor med plant som måste tas om hand. :-\

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #56 skrivet: 12 apr-08 kl 18:35 »
Nu är även min tobak i jorden, något sent på grund av en envis förkylning. I år har jag både hänslen och livrem. I en kallbänk ligger en icke föraktlig mängd frö som jag hoppas kommer att gro. Dessa är uppbackade av nästan lika många inne i en sålåda. Fungerar inga får jag ringa Skansen och försöka få tag i nya frön. Nu är det bara att hålla tummarna...

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #57 skrivet: 17 apr-08 kl 08:20 »
Tobaken gror mycket bra inne i sin sålåda och jag kommer att få gallra rejält. Roligt eftersom jag har skickat frö lite hit och dit. Jag hoppas att ert frö också "fungerar". Senaste omgången snus blev klar i går kväll, 1,8 kiloc.

Stämmer det att de har minskat dosorna till 45g istället för 50g? Handlar det i så fall om folkhälsa eller om ett försäljningstrick?

amason

• Värmland
« Svar #58 skrivet: 17 apr-08 kl 10:40 »
Man minskade mängden o höjde priset samtidigt.

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #59 skrivet: 10 maj-08 kl 23:43 »
Vi har haft underbara dagar och har ängnat tiden till att plantera om plantorna till något större krukor. Landet ligger redo, nygödslat, och väntar. Tobaken ska enligt böckerna vara i jorden före midsommar. Lycka till.

Dela detta:

* Inloggade just nu

725 gäster, 2 användare
beekeepern, Michaellof

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser