Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför sprider alternativare ut sig i hela Sverige?  (läst 25043 gånger)

Schwartz kalle

• -
SV: Varför sprider alternativare ut sig i hela Sverige?
« Svar #80 skrivet: 20 jan-26 kl 19:55 »
År 2026 tycks det fortfarande vara just Dalarna och Uddebo. I viss mån också Järna.

Men de här 3 områdena har ju sett ut så här… ja… länge.

Någon som hört om någon mer spännande plats? Med säg, 200-300 personer? Antar man skulle läst om det i så fall.
Det fanns något ställe i Sollefteå trakten också.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #81 skrivet: 20 jan-26 kl 22:39 »
Näsåker?

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #82 skrivet: 21 jan-26 kl 08:07 »
Ett förslag som jag ofta tänkt på när jag åkt genom liknande bruksorter (och några av de där)....Med en idé, lite pengar och ett gäng kompisar så hade man kunnat gjort något stort.
Det är det jag uppfattar att TS är ute efter, därav förslaget.
Det är väl en bättre prisbild lite längre norrut, från Bergslagen och uppåt, än i Småland. Alltså ställen som ligger för långt norrut i landet för att vara attraktiva som fritidshus för danskar och tyskar.
Visst är det så, att jag nämnde Småland är för att TS tidigare pratat om det i tråden. Dessutom bor jag själv i Småland och har rätt bra bruksorts-koll  :) .
Det går säkert att få tag på beboeliga hus för under 400 000 i mer nordliga bruksorter. Eller det vet jag att det gör, de dyker upp på mina stående sökningar på billiga hus i hela landet på Hemnet och Booli  ;D .
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Advaita

• -
« Svar #83 skrivet: Idag kl. 11:06 »
Du sammanfattar det helt rätt.
Man behöver inte tränga ihop sig för att ha en gemenskap.

Om vi backade tillbaka samhället 100 år vore det normalt att man samlades i sin by och hade mer gemensamt med varandra.

Man träffades naturligt på skolorna, kyrkorna, byalag, i socknens aktiviteter. Man delade traditioner, skördedagar, firade högtider.

Idag sätter man sig i sin dyra leasingbil, forslar barnen hejdlöst mellan aktiviteter och födelsedagar och stressar till jobb och arbete, ibland 1 timme bort.

Det liv vi lever idag är inte realistiskt.
Vi får inte mer pengar över för att göra allt det här arbetet och ingen bättre livskvalité.

Att bo lokalt, närmare och dela likartade värderingar, dela redskap och materiella ting, är framtiden.

Advaita

• -
« Svar #84 skrivet: Idag kl. 11:13 »
Jag och andra har dissat din idé tillräckligt mycket nu, dags att komma med ett konstruktivt förslag!

Därför föreslår jag nu att du och dina polare koloniserar en bruksort!

Och tämligen enkelt att genomföra. Kräver inte mer än folk som får ta ett mindre huslån i en bank och kan tänka sig att flytta till utvald bruksort. Som självhushållaraspirant räcker en villatomt och del i en tillsammansodling långt.

Tack för den positiva energi av möjligheter du skriver om! Det gjorde mig glad.

Jag tror absolut du är något på spåret!

Är de mycket alternativare omkring Småland?

Har svårt att få ett helhetsgrepp om vart en större andel alternativare bor!

Skulle man gått mer samman och byggt en vision om 2000 personer inom den här kommungränsen skulle det hända grejer!

Då kan kollektiva kraften skapas och människor förenkla vardagen. Förhoppningsvis mindre arbete, mer lokal samverkan, närhet till aktiviteter, möjlighet att skapa grupper, åka på utflykter, barnpassning, festivaler och arrangera event.

Sverige känns så ödsligt, vi behöver inte ha det så!

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #85 skrivet: Idag kl. 11:51 »
De flesta alternativare och självhushållare har fullt upp med sin egen gård och trivs bra med det, det är långt ifrån säkert att det finns något större intresse för sociala aktiviteter och andra nöjen.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #86 skrivet: Idag kl. 12:45 »

Skulle man gått mer samman och byggt en vision om 2000 personer inom den här kommungränsen skulle det hända grejer!

Då kan kollektiva kraften skapas och människor förenkla vardagen. Förhoppningsvis mindre arbete, mer lokal samverkan, närhet till aktiviteter, möjlighet att skapa grupper, åka på utflykter, barnpassning, festivaler och arrangera event.

Sverige känns så ödsligt, vi behöver inte ha det så!

Det där kräver en stor myrstack... Har man en gigantisk population, med alla de negativa effekter det innebär, så kan man nog få ihop 2000 personer som hakar på.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #87 skrivet: Idag kl. 12:49 »
Om vi backade tillbaka samhället 100 år vore det normalt att man samlades i sin by och hade mer gemensamt med varandra.

Man träffades naturligt på skolorna, kyrkorna, byalag, i socknens aktiviteter. Man delade traditioner, skördedagar, firade högtider.

Idag sätter man sig i sin dyra leasingbil, forslar barnen hejdlöst mellan aktiviteter och födelsedagar och stressar till jobb och arbete, ibland 1 timme bort.

Det liv vi lever idag är inte realistiskt.
Vi får inte mer pengar över för att göra allt det här arbetet och ingen bättre livskvalité.

Att bo lokalt, närmare och dela likartade värderingar, dela redskap och materiella ting, är framtiden.

Det finns stora problem i dagens värld med att dela redskap och arbetskraft.
Ett är smittspridning.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser