Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renovera eller bygga nytt?  (läst 5509 gånger)

drömmer

• Gäst
Renovera eller bygga nytt?
« skrivet: 30 maj-07 kl 19:32 »
Vad skulle ni göra?

Huset i fråga är ett gammalt torp från 1800-talet. Skicket ser Ok ut men då har vi ännu inte börjat riva något i det....

Problem som finns i att renovera är:
Huset är för litet, vi skulle behöva bygga till huset ganska mycket...
Det är idag väldigt lågt i tak... jag finner det charmigt men en del i familjen slår i huvet.
Planlösningen blir något begränsad..

OM vi väljer att bygga nytt skulle jag vilja bygga så att det känns gammalt, och hur gör man egentligen det? Vet ni om det går att få tag på gamla ritningar till något större hus någonstans?

Som sagt, hur skulle ni göra, bevara eller bygga nytt?

SvenS

• Gäst
Re:Renovera eller bygga nytt?
« Svar #1 skrivet: 30 maj-07 kl 21:50 »
Skulle själv försökt att integrera den gamla 1800-tals delen med ett nybygge. Men det är ju utan att själv ha sett med egna ögon.  :-\

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #2 skrivet: 30 maj-07 kl 22:12 »
Om det är så att du tänker bygga ut huset så blir det oftast inte bra om den nybyggda delen blir större än den gamla. Men följer ni byggnadstilen med bla samma fönsterstorlek och fasad går det att få snyggt. Kanske krävs det att en arkitekt hjälper till med utformningen.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

drömmer

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 30 maj-07 kl 22:21 »
Om vi ska bygga ut det befintliga så vill jag centrera den befintliga entrén och självklart integrera så att fasaden ser enhetlig och gammeldags ut.

Är det förresten någon som vet om det går att få tag på planlösningar till riktigt gamla hus någonstans?

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #4 skrivet: 30 maj-07 kl 22:25 »
Kommunernas byggkontor har en hel del ritningar. Om det är så att du ser ett gammalt hus som du blir intresserad av kan du kolla om kommunen har ritningar till den i sitt arkiv. När jag arbetade på ett byggkontor hände det att folk kom in och ville ha kopior på gamla husritningar.

Lycka till!

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #5 skrivet: 30 maj-07 kl 23:11 »
Om vi ska bygga ut det befintliga så vill jag centrera den befintliga entrén och självklart integrera så att fasaden ser enhetlig och gammeldags ut.

Är det förresten någon som vet om det går att få tag på planlösningar till riktigt gamla hus någonstans?

Vad menar du med riktigt gamla hus, alltså hur gamla menar du? Det finns någon bok med massor av ritningar på hus med snickarglädje, finns kanske andra också. Jag har bara sett utdrag från den och minns såklart inte vad den heter. Den lär vara mycket eftertraktad på antikvariat men, du kan kanske få hjälp på ett bibliotek?

När det gäller bygga nytt eller renovera så skulle jag nog också satsa på att bygga till huset men, försöka göra det så att du "dockar" det nya huset till det gamla. Så att det ser ut som två separata byggnader  men, att de hålls ihop av en kortare hall eller liknande. Är nya huset bara i stil med det gamla borde det inte vara något problem att få det snyggt. En av barnens klasskamraters föräldrar har gjort så med en liten blekingestuga. Huset de byggde till är dubbelt så högt som det gamla men, det ser ut som om det alltid legat där.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

TW

• Finland
« Svar #6 skrivet: 31 maj-07 kl 09:15 »
Innan du besluter någonting skall du ta reda på:
-Står grunden stilla?
-Är timmerstommen någorlunda frisk? Någon enstaka rutten stock är inte hela världen.
-Är alla bärande kostruktioner hela och inte fördärvade av senare okunnigt gjorda renoveringar?
-Är timran välbyggd från början?

Om svaret är ja på minst tre av frågorna tycker jag att du absolut skall renovera.

Av gammal tradition byggde man gärna till på längden med samma höjd och bredd som det gamla huset. Jag tycker du skall planera så att det blir minsta möjliga ingrepp i stommen och så att tillbyggnaden går i samma stil som den gamla delen.

Förr hade man nästan aldrig några riktiga ritningar så vill man ha ritningar på ett gammalt hus är det bäst att söka efter ett hus som man tycker om och mäta upp det själv. Den bästa metoden att få en äkta gammal känsla i ett nytt hus är att flytta en gammal timmerstomme. Det vill gärna bli litet som dåliga teaterkulisser då folk försöker imitera gammalt. Det finns ändå någre få exempel på nya hus i gammal stil som känns äkta, men de är ovanliga.

Bara mina åsikter. Jag är byggare men ingen expert.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

A.Viking

« Svar #7 skrivet: 31 maj-07 kl 14:32 »
Hej solros !
Jag instämmer helt i vad TW skriver! Resonera som man skulle ha gjort förr , när den lilla enkelstugan skulle byggas ut : bygg symmetriskt och med samma mått , höj några stockvarv om övervåningen behöver högre takhöjd , MEN ,  A och O är att du har en frisk stomme / grund / tak att utgå ifrån!
  Bevara så mycket som möjligt av gamla byggnads/ inrednings-detaljer . Och om du måste byta , ta kontakt med ett litet sågverk som kan tillverka replikor - det blir både billigast och vackrast!
Lycka till med projektet! Timmerhus är fantastiska konstruktioner , vackra och hållbara!

Viking :)

manna

• -
« Svar #8 skrivet: 31 maj-07 kl 15:44 »
Jag hade nog renoverat, eller t o m restaurerat, den befintliga byggnaden och sedan byggt till i modern stil. Hellre att byggnadsstil och -teknik skiljer ordentligt, än ett pseudobygge där det låtsasursprungliga avslöjas så fort man kommer nära. Ta hjälp av arkitekt/ingenjör för att få till schysst planlösning etc.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Tapio

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 31 maj-07 kl 16:20 »
Halaj!

Jag kanske blir lite OT nu, men jag undrar varför människor alltid verkar köpa för små hus? Det finns ju hus som är om och tillbyggda både 3 och 4 ggr.
Varje ägare av huset lägger till 10-20 kvadrat.
resultaten brukar variera.
Jag menar, om jag behöver en tröja av storleken large så går jag väl inte och köper en medium för att sy om den direkt när jag kommer hem?

//T

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #10 skrivet: 31 maj-07 kl 16:25 »
Nä, men med åren kanske både tröjan och byxorna blir för trånga  :-[

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #11 skrivet: 31 maj-07 kl 20:55 »
Nä, men med åren kanske både tröjan och byxorna blir för trånga  :-[

;D ;D ;D
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

plamoa

« Svar #12 skrivet: 01 jun-07 kl 17:08 »
Ett infall, jag vet inte så mycket om husbygge så det kanske inte funkar konstruktionsmässigt, men går det inte att bygga ut som en länga med exakt samma takhöjd och stil, och sen gräva grunden djupare på nya delen? Så att ni höjer taket i nya delen genom att fördjupa golvet.  Allt som händer är att de blir en nivåskillnad i golvet inomhus, och det kan ju vara ganska snyggt.

plasma

halmstad

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 08 aug-07 kl 20:53 »
Hitta en annan användning till huset.
Har ni plats så bygg nytt bredvid
Är huset både för litet och lågt blir det mycke jobb och pengar för att få det nästan som ni vill ha det.
Jag har totalrenoverat ett 1800 tals hus (rätt takhöjd och planlösning) det blev en bra bit dyrare än att bygga nytt och få det precis som man vill ha det.

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #14 skrivet: 08 aug-07 kl 21:30 »
Jag kanske blir lite OT nu, men jag undrar varför människor alltid verkar köpa för små hus? Det finns ju hus som är om och tillbyggda både 3 och 4 ggr. Varje ägare av huset lägger till 10-20 kvadrat.
resultaten brukar variera.

Det är status med stora volymer inomhus... Dessutom spenderar genomsnittssvensken mer tid inne numera.

Det är vad jag tror.

För att återgå till ämnet:
Min fru och jag är inte ense om mycket, men om valet står mellan att renovera eller bygga nytt så lutar vi bägge åt att bygga ett nytt, men litet, hus. Vi funderar på just så'nt eftersom jag hoppas gå kurs i ekologiskt byggande och vi både dessutom funderar på att flytta söderut så småningom.

Att man sedan kan använda gamla tekniker för att få huset att ha "själ", det är ju ganska lätt. Gå runt på hembygdsområden för att få idéer, men härma inte slaviskt utan tillåt dig bra fönster och lite elektronik. Många av de gamla idéerna är kanon så de är bara att använda. Det stora gå-in-i-skafferiet i gamla hus är bara ett exempel.

Såg ett program på TV där en kille besökte indiens allra regnigaste platser. Han ojade sig när han såg huset där han skulle sova. Skulle halmtaket ge samma "komfort" som det moderna plåttaket? Visst inte! Halmtaket var mycket bättre. Det höll lika tätt och mullrade inte heller av spöregnet... (400mm på en natt!) Han sov som en stock.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser