Men drönarens spermier (som ju alla är lika) är ett resultat av egenskaper från både mors- och farssidan?....även om det mesta kommer från drottningen direkt
Med farssidan menade jag att morfar var väl en drönare?
Vilka egenskaper ärvs från drottningen och vilka från drönarna?
Alltså, en bra egenskap som tex produktivitet och täta yngelramar kan ärvas från både den drottning man parar och från drönarnas samhällen?
Jo, men lyckad parning, och därmed bra yngelramar, kan det inte också vara resultatet av goda egenskaper? Det är ju inte bara tur att drottningen lyckas para sig med många bra drönare.
En parad drottning med maximalt antal heterozygota könsalleler i spermierna innebär nära 0 % uppätna homozygota larver - biodlaren ser en helt täckt yngelram. I andra änden av skalan hittar vi en drottning som har så få könsalleler i parningen att 50% av äggen hon lagt är homozygota för könsallelerna, och larverna blir alltså en hane lagd i en arbetarcell avsedd för honliga larver. Arbetsbina i ett normalt bisamhälle äter alltid upp de larverna - biodlaren ser 50% skotthål. (Ovanligt förekommande förutom vid endrönar-insemination, normalt är det med 0-15 % skotthål)
Minskar inte risken för skjutet yngel om fler drönare med obesläktat anlag har parat sig med drottningen?
Boken är beställd, nu skall man bara få tid, lung och ro att läsa och klura.
En klok investering.Jag vet att du även har en liten kupa som lämpar sig för endrönarinseminerade drottningar, så du är redan halvvägs till förverkligade drömmar. En endrönarinseminerad drottning klarar nämligen aldrig att ge bimassa till att fylla en normalstor kupa enär hon lägger dubbelt så många ägg gentemot antalet arbetsbin som kläcks. Resten käkas upp som späda larver - 50% skotthål.
Den lilla kupan har gått i pension ( men den finns kvar) och har blivit ersatt av en standardiserad kupa, mini plus.Det där med endrönar inseminering av drottningar, där får du gärna förklara, varför larverna äts, vad fördelen är och varför man gör den typen av avel, och hur man utnyttjar det.Du har slängt ut kaksmulor och jag är hungrig, mer mat NU