Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne: Ångermanland Uppstart av kollektiv i Höga kusten  (läst 483 gånger)

Cecilia Rydberg

Ångermanland Uppstart av kollektiv i Höga kusten
« skrivet: 10 dec-20 kl 17:12 »
Vill du bli en av de första boenden som lägger grunden för kollektivet Framtidstorpet strax utanför Lugnvik i Höga kusten? Jag som bor här nu är 23 år och har nyligen flyttat från Stockholm för att skapa detta kollektiv. Jag söker personer som är intresserade av social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet.

Huset är ett tvåvåningstorp på 80 kvadrat, intill huset finns en tomt på en hektar och en halv hektar skog. Det finns god möjlighet till odling, den största öppna markytan ligger i söderläge. Möjlighet till mindre djur såsom katt, hund och höns finnes om en är villig att bygga hönsgård eller eventuell hundgård. Från tomten syns sjön Ödstjärn, som ligger på två minuters gångavstånd.

Husets ägare är min pappa. Du som bor här hur ett rum men får vistas i alla gemensamma ytor. Du betalar en hyra på ungefär 3000 kr per månad. Bussar går vardagar dagtid från Lugnvik till Kramfors. Just nu värms huset upp med elektriska element, men förhoppningsvis kommer vedspisen snart att fungera felfritt och då värmer den upp nedervåningen. Toaletten är en förbrännings-mulltoa. Avloppet kommer att uppdateras mot våren.

Torpet är enkelt, i dagsläget finns varken varmvatten eller tvättmaskin. Dusch sker antingen utomhus (vattnet värms upp i separat varmvattenberedare) eller i Lugnviks idrottshall. Tvätt sker hos ett företag i Lugnvik. Planen är att tvättmaskin och dusch ska installeras så småningom. Till huset hör även en jordkällare och en gammal bagarstuga.

Jag som bor här är en social, aktiv och positiv person som söker personer som vill dela visionen om ett naturnära hem med fokus på odling, välmående, gemenskap, intresse för att ta hand om gamla hus och som vill leva ett hållbart liv tillsammans. Totalt tänker jag mig att fyra personer får plats att bo i huset, med lite renovering.

Intresserad? Maila mig på cecilia-rydberg@outlook.com

OliK

• Dead-ends tend to get you dead, in the end.
    • Uppland
SV: Uppstart av kollektiv i Höga kusten
« Svar #1 skrivet: 19 dec-20 kl 19:02 »
Hej
kul att det händer lite trevliga saker här i trakten! Håller tummarna att du hittar rätt medkollektivister!

Dela detta:

* Inloggade just nu

367 gäster, 9 användare (3 dolda)
Earthbridge, Ping, EvaS, hsd, alternaiv, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser