Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  löss?  (läst 1406 gånger)

Getgårn

löss?
« skrivet: 23 maj-07 kl 14:07 »
Hallå igen!

Hur ser löss ut? I deras päls är det små kryp, svårt att beskriva dem men . Kanske2-3 mm långa och gulaktiga till färgen Finns även äggformade skaker. Usch! De kliar sig dock inte nämnvärt...

Vad är det? Är det farligt att behandla med Flusa ändå?

Tacksam för svar!

Balbina

• -
Re:löss?
« Svar #1 skrivet: 23 maj-07 kl 16:52 »
Troligtvis löss. beh. med Flusa. Flusa kan även användas för kontinuerlig förebyggande beh. så det är inte farligt..

Getgårn

Re:löss?
« Svar #2 skrivet: 23 maj-07 kl 18:03 »
Nu har de fått Flusa och Gethuset är även det behandlat! ;)

Chaban

SV: löss?
« Svar #3 skrivet: 11 feb-09 kl 11:33 »
Hur behandlade du gethuset?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #4 skrivet: 11 feb-09 kl 11:42 »
Är det förresten mjölkkarens på Flusa?

Chaban

« Svar #5 skrivet: 11 feb-09 kl 11:52 »
Pratade precis med tillverkarna av flusa och ja, det är mjölkkarens. Men tydligen bara några dagar. Vet ej exakt hur länge.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #6 skrivet: 11 feb-09 kl 12:03 »
Värt att nämna. Och min flaska är slut och kastad, så jag mindes inte :)

Men jag slog upp det. Och så här står det: "Karenstiden för mjölk är 0 dagar och för kött 7 dagar."
« Senast ändrad: 11 feb-09 kl 12:06 av Gruff »

Chaban

« Svar #7 skrivet: 11 feb-09 kl 12:38 »
Såg också att det stod så. Konstigt att han sa annorlunda...  :-\

Anna

• -
« Svar #8 skrivet: 11 feb-09 kl 13:12 »
Finns det ställen på geten där det är lättare att titta efter löss? Har ju mer koll på höns och de kollar jag efter ohyra nu och då och då är det främst ovanför kloaken jag kollar. Finns det nå't liknande med getter? Jag har försökt att se på mina men inte hittat nå't. Men de har väldigt tjock päls, så  jga vet inte om jag skulle se om det fanns nå't där. Brukar ni behandla getterna i förebyggande typ vår och höst eller är det bara när ni ser ohyran? Hur vanligt är det att de får löss? Höns får det ju otroligt lätt bara av att springa runt ute. Är det samma?
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #9 skrivet: 11 feb-09 kl 13:48 »
I korset mellan svansen och höftbenen där getterna inte kommer åt själv. Där är det lättast att se tycker jag. På vintern får dom en sträng om jag ser något. Och på sommaren får dom  lite oftare, då flugor, fästingar och älgflugorna lever loppan  ;)

Sandshult

• Östergötland
    • www.dvargget.se
« Svar #10 skrivet: 12 feb-09 kl 18:41 »
Hej. Att behandla förebyggande ska man inte göra. Det är ju ett slags gift och används det i onödan kan ressistens uppstå hos skadedjuren, precis som överdriven användning av avmaskningsmedel eller pencilin. Bättre att kolla och veta om de har ohyra. Är de fina i pälsen och inte kliar sig mycket finns ingen anledning att " hälla på". :D

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #11 skrivet: 13 feb-09 kl 02:22 »
Ja, nu är ju Flusa ett långtidsmedel som även kan användas för att repellera flugor och fästingar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

735 gäster, 1 användare
mulle mullvad

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser