Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Strimmig trägnagare  (läst 4258 gånger)

louise

• Gäst
Strimmig trägnagare
« skrivet: 21 maj-07 kl 20:49 »
Har kanske inte oroat mig tilräckligt för den strimmiga trägnagaren som besiktningsmannen upptäckte när vi kröp under vardagsrumsgolvet. Nu sprang jag på en bok som skrev om giftiga kemikalier och en massa knep för att döda den. Jag har liksom tänkt mig att det räcker att jag får det fuktfritt så att den inte trivs.. Tips och råd? Det var i ett litet hörn av rummet, eller under rummet alltså.

Lena A

Re:Strimmig trägnagare
« Svar #1 skrivet: 23 maj-07 kl 20:13 »
Vi flyttade in i vårt hus år 2000. Besiktningsmannen sade också att det fanns strimmig trägnagare och blåhjon (tror jag det var). Han verkade inte över sig bekymrad heller, eftersom huset var byggt 1938 och trodde nog att det skulle stå ett tag till.  :)

Jag minns inte vilken det var, men en av dem äter upp barken på träet (alltså inte själva träet) och den andra gräver små gångar i träet.

Du ska nog inte oroa dig för det här. Vad jag förstår på andra trådar du är inne på har du viktigare saker att tänka på.  :D

Lycka till med ditt hus!  :)

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #2 skrivet: 23 maj-07 kl 21:04 »
Vi hade också trägnagare på övervåningen/vinden i mangårdsbyggnaden.

Vår förre granne, som jobbar på Anticimex, var här o tittade på skadorna och berättade att det var trägnagare. Enligt honom trivs de i hus som står tomma och han trodde att problemet skulle försvinna när vi flyttade in och värmde upp huset.

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

louise

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 23 maj-07 kl 22:10 »
Hm.. mitt hus stod bara tomt ett år och då var det lite värme på hela tiden. Men å andra sidan är gnagarna under "finrummet" och det är möjligt gubben aldrig hade på värmen där. Å där är det dessutom plastmatta, så vad gör det för skillnad om värmen är på.. Den ska slitas upp, jag lovar!

skratt, Lena, vad är det för bekymmer jag ska tänka på tycker du:)? Hjälp med prioritering ibland hade inte varit fel.
« Senast ändrad: 23 maj-07 kl 22:11 av Lollo »

Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 2 användare
Nordanvind, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser