Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frågor ang. reparation av skorsten m.m.  (läst 7070 gånger)

john

• Gäst
Frågor ang. reparation av skorsten m.m.
« skrivet: 16 maj-07 kl 20:11 »
Hej, är spekulant och intressent på ett torp, ett sk renoveringsobjekt.

Jag vill kunna elda ganska omgående, senast mot hösten. Jag ska inte bo i torpet permanent, men jag kommer att vara där då och då året runt. (Tentaplugga!)

Nu har vi följande status på murstock, skorsten o.dyl.:

Skorstenen risig

Bergslagskamin borttagen med våld

På vinden har putsen på murstocken lossnat

I köket en Husqvarna vedspis

Jag har av Eldabutiken fått följande prisförslag:
Ny bergslagskamin: 13-14000:-
Nedtagning och murning av ny skorsten samt puts skorsten och murstock: 16-17000:-
Plåtbeslag plus regnhuv: 4-5000:-
Rökkanalerna: 1250:-/m för keramik eller 1400:-/m för böjligt rostfritt
Montering kamin samt arbete med rökkanalen till vedspisen: 5-6000:-
Allt inkl moms.

Detta blir ca 50000:-

Vad är för dyrt? Vad kan jag göra själv?

Om man skippar kamin tills vidare, hur kan man göra en budgetvariant som sotaren godkänner och som gör att eldning i vedspisen möjliggörs?

Några tips?

Attis

• -
Re:Frågor ang. reparation av skorsten m.m.
« Svar #1 skrivet: 16 maj-07 kl 21:09 »
Plåtbeslag och regnhuv är ju inget måste, går att sätta dit senare. Eldar man konternuerligt så håller man skortsenen i bra skick (torkar up lagom). Jag har hört att regnhuven bara behövs om man har modern panna som inte släpper ut så heta rökgaser (=skorstenen torkar inte upp).

Sen tycker jag att ni ska provtrycka (provelda) skorstenen innan ni river den, bara för att putsen fallit av så behöver den inte vara kass. Kolla innan!

Sen är det inte nödvändigt med rör i rökkanalerna egentligen, det brukar man ju sätta in när skorstenen börjar bli dålig.

Fundera lite till :)
Och ta dit ytterligare en murare/sotare. Priser från hantverkare kan skilja stort.
/Attis

john

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 16 maj-07 kl 21:58 »
Ok, låter ju smidigare. Och billigare.  :)

Men måste man inte ha någon form av steg på taket så att sotaren kan gå där? Hur fixar man sådant till ett ganska brant plåttak?

Vitis

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 17 maj-07 kl 02:49 »
Ok, låter ju smidigare. Och billigare.  :)

Men måste man inte ha någon form av steg på taket så att sotaren kan gå där? Hur fixar man sådant till ett ganska brant plåttak?

En godkänd stege måste du ha för att sotare ska gå upp där ... man vill ju inte ha lemlästade sotare liggandes sprattlandes på gården. En stege kostar ca 2000-2.500 hos järnhandlaren.

john

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 maj-07 kl 10:15 »
Stege finns. Men menar du en speciell stege man fäster på taket på något sätt? Får man dom "figursydda", och hur fäster man dom på taket? Man vill ju inte göra hål i plåten.

Sen undrar jag om man inte kan putsa murstocken på vinden själv? Det borde väl vara relativt billigt och gå fort om man köper rätt sorts puts. Sen gör man så på skorstenen också, om den inte har stenar som är lösa, och sedan målar man det hela med lämplig färg. Blir ju som nytt, om än lite snett och charmigt.

trädman

« Svar #5 skrivet: 18 maj-07 kl 01:01 »
Stege finns. Men menar du en speciell stege man fäster på taket på något sätt? Får man dom "figursydda", och hur fäster man dom på taket? Man vill ju inte göra hål i plåten.

Sen undrar jag om man inte kan putsa murstocken på vinden själv? Det borde väl vara relativt billigt och gå fort om man köper rätt sorts puts. Sen gör man så på skorstenen också, om den inte har stenar som är lösa, och sedan målar man det hela med lämplig färg. Blir ju som nytt, om än lite snett och charmigt.

Det enklaste är väl att köpa en takstege i lämplig längd och montera fast den enligt konstens alla regler. Här kräver sotaren genomgående skruvar och en tvärgående regel på undersidan, har för mig att den ska vara minst 45x95 (och att detta går att inspektera, även underifrån). Dessutom ska det finnas glidskydd för stegen (ofta ett slags krok vid takfoten) beroende på husets höjd.

Att laga putsen går säkert bra att göra själv. Det är inte putsen som ska hålla muren tät. Den ska vara murad så att den är tät ändå. Man kan vad jag vet både laga pipan med keramiskt bruk och sätta in flexibla insatsrör själv. Sotaren besiktigar och provtrycker sedan. Så fungerar det i alla fall här. Tror det finns en tråd här på forumet om insatsrör, priser och var man kan köpa dem.

När det gäller bergslagskaminen så kan det kanske vara värt att leta på en begagnad. De brukar dyka upp på blocket och på auktioner i bland och jag har sett många som kostat mindre än hälften av det pris du nämner. Dessutom kan det ju vara kul att ha en "orginalkamin" i ett gammalt torp. Det går nog att få tag på delar (rör, böjar etc) om man får tag på en kamin där någon del fattas. Kolla med http://www.vkm.se, han kan ha delar och begagnade i lager.

john

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 20 maj-07 kl 12:47 »
Jag tittade på bilden på vedspisen, och det ser ut som att en hörnet uppe vid plattorna har lossnat och står upp lite. Vad kan detta bero på? Är spisen trasig, eller är det något man kan åtgärda? Det står i annonsen att vedspisen är utbytt och ska fungera. Men detta kort tog jag då vi var där och tittade för en vecka sedan. Om det visar sig att vedspisen är trasig, hur mycket kan man dra av på köpeskillingen? Hur pass lätt är det att hitta en ny vedspis av samma typ? Och vad brukar dom kosta?

Sen så undrar jag nyfiket hur man använder en vedspis. Jag är född 1973 och har i princip aldrig varit med när en sådan pjäs används. Det finns en kran till vänster. Häller man vatten där och får varmvatten? De två handtagen som står upp, är det där man eldar? Vilken väljer man, och varför?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 20 maj-07 kl 15:18 »
Jag tittade på bilden på vedspisen, och det ser ut som att en hörnet uppe vid plattorna har lossnat och står upp lite. Vad kan detta bero på? Är spisen trasig, eller är det något man kan åtgärda? Det står i annonsen att vedspisen är utbytt och ska fungera. Men detta kort tog jag då vi var där och tittade för en vecka sedan. Om det visar sig att vedspisen är trasig, hur mycket kan man dra av på köpeskillingen? Hur pass lätt är det att hitta en ny vedspis av samma typ? Och vad brukar dom kosta?

Sen så undrar jag nyfiket hur man använder en vedspis. Jag är född 1973 och har i princip aldrig varit med när en sådan pjäs används. Det finns en kran till vänster. Häller man vatten där och får varmvatten? De två handtagen som står upp, är det där man eldar? Vilken väljer man, och varför?

Du eldar bakom övre vänstra luckan. Askan ramlar ner i en låda bakom nedre vänstra luckan. Bakom luckan med termometern finns en ugn. Ovanpå spisen till vänster finns ett lock. Lyfter man på det går det att fylla på vatten som mycket riktigt blir varmt när man eldar.

En femti år gammal vedspis är inte värd många kronor, så även om den är trasig lär det inte gå att pruta så mycket. Sådana där spisar brukar gå för max en tusenlapp. Märkligt nog, för de är väldigt bra (har haft en likadan).

Winnie

« Svar #8 skrivet: 20 maj-07 kl 22:18 »
Ang. vedspisen.

Du hittar sådana spisar på blocket i mängder, priser från 500 och uppåt.
Köp en "ny" och använd denna till reservdelar.
Har själv den modell som var föregångare till denna och vintertid lagas all mat på denna. Lär man sig bara elda den rätt (vilket är lätt) så är det enklare att laga mat på en sån än en elspis. Och ugnen är MYCKET bättre än både konventionell elugn och varmlufts-dito!!

Pianja

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 04 jun-07 kl 03:16 »
Hej,
Jag har nog gjort ungefär som de flesta föreslår här. Tog dit sotaren för besiktining av befintlig, mycket dålig, skorsten. Han gav bra tips om hur jag skulle göra, vilka mått som gäller osv.
Pappa och jag rev själva ner den till en meter ovanför vindsgolvet. Jag rensade den gamla stenen och kompletteringsköpte begagnad. Tog dit flera hantverkare som tittade och lämnade varierade priser. Det skiljde över 10.000.
Jag har fem eldstäder som skulle få plats, 2 kaminer, vedspis, bakugn och så förberedde jag för en kamin som ska stå på övervåningen den dagen den inreds.
Skorstenskillen trädde slang och gjöt fast den. Pappa murade. Delen inne i huset var inte så svår. Däremot kan jag väl rekommendera ett proffs till det ovanpå taket. Det blev inte så snyggt. Plåtarbetet och gjuta kronan var tydligen meckigt, men det var i februari, så han är ursäktad. ;)
Plåtkåpa behövs inte, men små "kineshattar" på rörändarna rekommenderas. Det läcker in vatten när det regnar annars.
Fördelen med slang är att man isolerar mellan slangen och teglet med vermiculit. Det gör att avståndet till brännbart material kan minskas. Vi fick ändå flytta en takstol. (Den var fuktskadad pga den dåliga skorstenen så det var rätt ok ändå)
Putsar skorstensmuren gör jag sedan, när vinden inreds. Tror inte det är så svårt och jag är varken murare eller supermegahändig.
Jag betalade 35 000 till skorstenskillen. Då var det mycket rör, meck och en hel del resor hit inräknade i det priset. Jag har varmt och skönt, även vintertid.  :) Trist att behöva göra det den årstiden, men att hitta hantverkare är tidsödande och de som är bra har mycket att göra.
Lycka till och hoppas att min skorsten varit till någon hjälp.

Pastorn

• -
« Svar #10 skrivet: 04 jun-07 kl 21:33 »
ang kamin,
måste det nödvändigtvis vara en bergslagskamin?
annars kan man med lite letande få tag på en väldigt bra kamin för mellan 500-5000!

Dela detta:

* Inloggade just nu

621 gäster, 2 användare
DaisyMalone, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser