Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Luftvärmepump eller AC, som drivs via batterier och solceller.  (läst 1301 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3614
    • Lappland
Med tanke på värmen som varit ett tag och ska fortsätta, så är det dags att börja fundera inför nästa sommar.

Om man har 10 st lastbil/buss batterier på ca 240 Ah, så blir det 24 V och ca 1 200 Ah
Och vill driva AC delen på en luftvärmepump eller en AC.
Det ska vara de effektivaste och största som finns på marknaden, som går på 230 V och 10 A säkring.

Hur stor inverter behövs?
Hur stor effekt bör det vara på solcellerna, om man väljer de som även fungerar när det är mulet?
Vilket har effektivast kylförmåga i förhållande till förbrukning luftvärmepump eller AC?

Länkar till bra produkter vore bra.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 9650
    • Östergötland
Vi börjar med det lättaste, luftvärmepumpen drar mindre eftersom den går på el och din buss-AC kräver att dieselmotorn står och går för att den skall fungera. Men har du redan AC i bussen kan du köpa mycket diesel för pengarna som den oinköpta utrustningen kostar.

Säg att du tar en Toshiba Ras 25 som är bland de större, men inte störst, kostar 16 000kr utan installation. Det var den som verkade bäst när jag tittade runt för något år sedan. Den kräver 1900W vid full effekt, så den kan du driva med en 2000W inverter (eller helst en lite större). Din batteribank håller då ca 7 timmar om du endast vill ladda ur till 50% (så batterierna mår bra) om du kör för fullt och det är mörkt. Men det är ju när solen skiner det blir varmt, så det är ett osannolikt scenario.

Solceller som ger  knappa 4000 W för att klara lite mulet och annat i bussen går på 36 000 kr och har en yta av dryga 20 kvadratmeter om man tittar på den här sidan http://www.solelgrossisten.se/product/solcell-lg-neon2-lg320n1k-a5-320wp-full-black/1812 så det är fullt möjligt att få plats med.

ensamhet

  • Inlägg: 3614
    • Lappland
Jag menade AC som man har i hemmet och går på 230 V, inte i bussen.

I busen har jag AC och har för mig att den var på runt 30 kilowatt, så jag får nog kyla om jag är ute och kör.


ensamhet

  • Inlägg: 3614
    • Lappland
Solcellerna har jag tänkt montera på bussen, men AC/luftvärmepump i huset.
Du räknade på 12 st solceller va?
Vid en snabbkoll får jag nog dit 16 st, men för slut i huvudet nu för att tänka klart, på grund av värmen.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 9650
    • Östergötland
Ok. Ja, de rena AC som sätts i hem är nog sällan så bra som en riktig luftvärmepump. Som torbjörn brukar säga, man skall titta efter stor kondensor. Och så har de inte så fina pumpar heller.

Tittade på Toshibas pump och den drar bara 800W när man kör den "baklänges" för att kyla ned innedelen, och ger då bara hälften i kyla mot vad den ger i värme om man låter den pumpa åt rätt håll. Och det stämmer ju med torbjörns resonemang eftersom den lilla innedelen då helt plötsligt blir kondensor.

Jag tror det är bäst med en fläkt som helt enkelt blåser ur bussen när det är normalvarmt.


Ok, värmepumpen i huset blir nog ett bra komplement till vanliga värmen, och så kan du i alla fall få ner tempen när det blir så här varmt. Om man räknar med att pumpen kan hålla kåken vid 20 grader när det är nollan ute, så borde den kunna hålla 20 grader inne när det är 30 grader ute. Men det är billigare att blåsa ut värmen en timme eller två sent på kvällen med en fläkt.

torbjorn

  • Inlägg: 10903
    • Medelpad
De flesta moderna luftvärmepumpar har ju redan en inbyggd inverter (frekvensomriktare) för att styra kompressorn. Den har ett DC-mellanled som skulle gå utmärkt att mata med likspänning direkt från en batteribank / solceller utan att man behöver krångla med en yttre växelriktare. Normalt ligger spänningen på 350-380 V.  Eventuellt kan det behövas litegrann effekt vid 230 V AC för att driva fläktarna i inne- och utedel, styrelektronik mm, men det är på sin höjd 50 W det rör sig om.

ensamhet

  • Inlägg: 3614
    • Lappland


Jag tror det är bäst med en fläkt som helt enkelt blåser ur bussen när det är normalvarmt.


Ok, värmepumpen i huset blir nog ett bra komplement till vanliga värmen, och så kan du i alla fall få ner tempen när det blir så här varmt. Om man räknar med att pumpen kan hålla kåken vid 20 grader när det är nollan ute, så borde den kunna hålla 20 grader inne när det är 30 grader ute. Men det är billigare att blåsa ut värmen en timme eller två sent på kvällen med en fläkt.

Börjar tro att det blir snurrigt i huvudet på dig med och inte bara för mig i värmen.

Jag funderar inte på att blåsa ur värmen i bussen.
Jag ska bara ha solcellerna på busstaket och nyttja dom till huset.
Det är onödigt att ha solceller och batterier i huset, när jag ändå kommer att ha det i bussen och har inget behov av ström i huset om jag åker bort med bussen.

Möjligtvis att jag kommer att ha batterier i huset för att driva kyl och frys, om jag tar bussen till stan nån helg.
Men för det behövs inte så många batterier, kanske det räcker med att ta ström från lastbilarna, traktorerna och grävarn, kan ju ladda upp dom igen från bussens solceller, när jag kommer hem.
Men det blir en senare fråga.

Jag är inte ute efter att värma med luftvärmepumpen, utan bara AC delen, som jag skrev från början.
Dessutom funkar det nog inte så bra att köra den via solceller på vintern.

Det funkar inte att blåsa ut värmen på kvällen, då det är för varmt dygnet runt.
Det är därför jag funderar på AC

ensamhet

  • Inlägg: 3614
    • Lappland
De flesta moderna luftvärmepumpar har ju redan en inbyggd inverter (frekvensomriktare) för att styra kompressorn. Den har ett DC-mellanled som skulle gå utmärkt att mata med likspänning direkt från en batteribank / solceller utan att man behöver krångla med en yttre växelriktare. Normalt ligger spänningen på 350-380 V.  Eventuellt kan det behövas litegrann effekt vid 230 V AC för att driva fläktarna i inne- och utedel, styrelektronik mm, men det är på sin höjd 50 W det rör sig om.

Det har du nämnt tidigare, men hur blir det om det är långt mellan batterierna och luftvärmepumpen?
Måste man inte ha grova ledningar och det blir stort spänningsfall?

Växelriktare kommer ju ändå att finnas i bussen nära batterierna och tänkte att det är enklare att dra 230 till huset.
Sen kan jag ju använda samma kabel för att mata kyl och frys från nått annat fordon om jag åker bort med bussen.

torbjorn

  • Inlägg: 10903
    • Medelpad
Om vi antar att den drar 2 kW vid 350 V så blir ju strömmen 5,7 A , då räcker det gott med 1,5 mm2.  Men det blir ju till att göra ett separat DC-system med den spänningen, och överge 12/24 V i så fall.


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 9650
    • Östergötland
Om anläggningen bara skall kyla huset så ger den ju mest kyla om du sätter utomhusdelen inne, men då blir det ett jäkla fläktljud.

Det är nog betydligt billigare att köpa en inomhus-AC och bara ha den i det/de viktigaste rummet/rummen när det ändå bara rör sig om en kortare värmebölja som inte kommer varje år.

ensamhet

  • Inlägg: 3614
    • Lappland
SV: Luftvärmepump eller AC, som drivs via batterier och solceller.
« Svar #10 skrivet: 21 jul-18 kl 10:29 »
Om vi antar att den drar 2 kW vid 350 V så blir ju strömmen 5,7 A , då räcker det gott med 1,5 mm2.  Men det blir ju till att göra ett separat DC-system med den spänningen, och överge 12/24 V i så fall.

Det är kanske värmen, men fattar inte ett skvatt?
350 V?
Separat DC-system med den spänningen, och överge 12/24 V i så fall?

ensamhet

  • Inlägg: 3614
    • Lappland
SV: Luftvärmepump eller AC, som drivs via batterier och solceller.
« Svar #11 skrivet: 21 jul-18 kl 10:33 »
Om anläggningen bara skall kyla huset så ger den ju mest kyla om du sätter utomhusdelen inne, men då blir det ett jäkla fläktljud.

Det är nog betydligt billigare att köpa en inomhus-AC och bara ha den i det/de viktigaste rummet/rummen när det ändå bara rör sig om en kortare värmebölja som inte kommer varje år.

Menar du inte utomhusdelen ute?
Var blir det ett jäkla fläktljud?

För mitt tycke och smak är det inte kortare värmebölja ibland.
Det har alltid varit lite för varmt och nu är det katastrof.


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 9650
    • Östergötland
SV: Luftvärmepump eller AC, som drivs via batterier och solceller.
« Svar #12 skrivet: 21 jul-18 kl 11:11 »
En luft/luft-värmepump har ju en utedel som har stor kondensor och kraftig fläkt, och en snyggare mindre inomhusdel som är radiatorn med en tystare fläkt för att man inte skall störas av ljudet så mycket. Hela enheten är ju gjord för att flytta värme från den stora bullriga klumpen till den lilla tysta klumpen, och kör man den åt andra hållet så får man inte samma effektivitet.

Det borde rimligtvis finnas AC-anläggningar för privatbruk som är rätt anpassade fastän jag inte tittat efter sådana. De som bor nere i europa har ju problemet betydligt längre än vi.


Norrlänningar verkar vara lite känsliga ;D ;D ;D

ensamhet

  • Inlägg: 3614
    • Lappland
SV: Luftvärmepump eller AC, som drivs via batterier och solceller.
« Svar #13 skrivet: 21 jul-18 kl 11:19 »
Norrlänningar verkar vara lite känsliga ;D ;D ;D

Ja känsligare är jag nog, men inte lika korkade som sörlänningar, som finner sig i värmen istället för att försöka lösa problemet.

torbjorn

  • Inlägg: 10903
    • Medelpad
SV: Luftvärmepump eller AC, som drivs via batterier och solceller.
« Svar #14 skrivet: 21 jul-18 kl 12:55 »
En luft/luft-värmepump har ju en utedel som har stor kondensor och kraftig fläkt, och en snyggare mindre inomhusdel som är radiatorn med en tystare fläkt för att man inte skall störas av ljudet så mycket. Hela enheten är ju gjord för att flytta värme från den stora bullriga klumpen till den lilla tysta klumpen, och kör man den åt andra hållet så får man inte samma effektivitet.

Det borde rimligtvis finnas AC-anläggningar för privatbruk som är rätt anpassade fastän jag inte tittat efter sådana. De som bor nere i europa har ju problemet betydligt längre än vi.


Norrlänningar verkar vara lite känsliga ;D ;D ;D

Nja, så gott som alla luftvärmepumpar är ju i grunden samma maskiner som i varmare länder säljs som AC, så de är minst lika väl optimerade för den sortens drift också. Skillnaden är bara att de som säljs som värmepumpar har annorlunda styrsystem, en fyrvägsventil för att ställa om mellan värme- och kylläge, och anordningar för att ta hand om kondensvattnet från utomhusdelens förångare. De som säljs i kalla länder som t ex Sverige brukar vara försedda med trågvärme och kompressorvärme för att slippa problem med svallis och vätskeslag i kompressorn vid låga utetemperaturer.

Palle500

  • Inlägg: 74
SV: Luftvärmepump eller AC, som drivs via batterier och solceller.
« Svar #15 skrivet: 22 jul-18 kl 10:37 »
Sakfels rättning.
I Kondensorn kondenseras kylmediet och avger då värmeenergi.
I förångaren förångas kylmediet och tar då upp värmeenergi.

Som AC är innerdelen förångaren och utedelen kondensorn.
Som värmepump är innerdelen kondensorn och utedelen förångaren.

Sen tycker jag att du skall köra AC-anläggningen på 230VAC via en inverter som kan ge minst kontinuerligt 10% mer än vad värmepumpen behöver i AC läget.
Du måste köpa en värmepump där kompressorn drivs via inverterteknik om inte så måste din inverter klara den högre startströmmen som kompressorn behöver.
Tänk även på detta när du väljer inverter till kyl och frys. Där behövs mer effekt vid start av kompressorn än vad som anges som kyl/frysens effekt behov.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 9650
    • Östergötland
SV: Luftvärmepump eller AC, som drivs via batterier och solceller.
« Svar #16 skrivet: 23 jul-18 kl 16:58 »
Tack för sakfelsrättningen, det behövs ibland.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser