Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Test för nytt byggande!?  (läst 91560 gånger)

malarmaster

• Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #280 skrivet: 12 nov-17 kl 19:27 »
problemet ,x-lab är att man får inte låta outbildade bygga hus. Det kräver minst handledare på plats samt att de är utbildade på maskiner och säkerhet. det handlar inte om att bygga ett litet hus utan 50 lägenheter . du får ju också problem med certifieringar på olika områden som dina outbildade saknar varav el bara är en,vvs är en annan.
Finns inga firmor som tar ansvar för personal som inte är dess egen samt innehar nödig utbildning.
ditt badrumsprojekt är en annan historia,i dagsläget finns bara två system som är godkända,plast och kakel/klinker. inom måleriet finns även väv på vägg men även där krävs numera certifiering.Endast certifierad personal och firmor med licens får utföra dessa arbeten. bortser man från certifiering gäller inga försäkringar.
vill du ha en certifiering på din metod lär det kosta stora pengar då det troligen krävs omfattande långtidstester .
avseende lön till dina jobbare får du nog förklara hur du tänkt. arbetsförmedlingen hyr inte ut personal utan de anställs av ett företag som kan få diverse bidrag.Om det är du som är arbetsgivare eller någon annan kvittar lika men du får gärna redogöra för hur du lagt upp det. Jag känner nämligen inte till någon bidragsform där staten betalar ut 14-15000 i bidrag till arbetsgivaren.du har ju inte heller berört övriga kostnader,är t.ex arbetsgivaravgifter inräknade eller kommer till,helglöner,sem.ers ?kort sagt tror jag inte på ditt fabulerande,det verkar mest vara visioner utan förankring i verkligheten.

ensamhet

• Lappland
« Svar #281 skrivet: 12 nov-17 kl 19:35 »
Sluta tjafsa om lönen hela tiden och prata mer om hur huset är konstruerat mm. i stället
Han kan få 21 340 kr i bidrag och betala 7 572 kr själv om lönen är 22 000 kr/månaden.

https://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetsgivare/Anstall-med-stod/Rakna-ut-ersattning.html#stod=3
« Senast ändrad: 12 nov-17 kl 19:56 av ensamhet »

malarmaster

• Gäst
« Svar #282 skrivet: 12 nov-17 kl 19:54 »
finns ju också ett villkorspaket som kan sätta krokben. Skall man bygga gäller byggnads avtal och det är kanske inte lika lätt att övertyga facket om att outbildade skall ersätta svenska byggjobbare. kollektivavtal är alltså ett krav och där ingår ett försäkringspaket som skall plussas på arbetsgivarkostnaden.
Det krävs alltså i första steget en arbetsgivare som fyller de krav som ställs med handledare m.m. andra steget att man har ett kollektivavtal med berört fack,alltså byggnads i detta fallet.
Men ensamhet,jag håller också med dig. det hade varit intressant om x-lab talat om hur huset skall konstrueras för att uppfylla de krav som gäller. inga skivor,1x6 tum på insida vägg.papp på taket. men resten?

ensamhet

• Lappland
« Svar #283 skrivet: 12 nov-17 kl 19:54 »
Och för att ingen ska hänga upp sig på outbildade, ej svensktalande individer.

https://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetsgivare/Anstall-med-stod/Rakna-ut-ersattning.html#stod=4

ensamhet

• Lappland
« Svar #284 skrivet: 12 nov-17 kl 20:00 »

Men ensamhet,jag håller också med dig. det hade varit intressant om x-lab talat om hur huset skall konstrueras för att uppfylla de krav som gäller. inga skivor,1x6 tum på insida vägg.papp på taket. men resten?

Han kanske inte hinner med det, eftersom han har fullt upp med att diskutera allt annat än hur han ska konstruera huset, men jag kanske har fel?

x-lab

• Gäst
« Svar #285 skrivet: 12 nov-17 kl 20:09 »
problemet ,x-lab är att man får inte låta outbildade bygga hus. Det kräver minst handledare på plats samt att de är utbildade på maskiner och säkerhet. det handlar inte om att bygga ett litet hus utan 50 lägenheter . du får ju också problem med certifieringar på olika områden som dina outbildade saknar varav el bara är en,vvs är en annan.
Finns inga firmor som tar ansvar för personal som inte är dess egen samt innehar nödig utbildning.
ditt badrumsprojekt är en annan historia,i dagsläget finns bara två system som är godkända,plast och kakel/klinker. inom måleriet finns även väv på vägg men även där krävs numera certifiering.Endast certifierad personal och firmor med licens får utföra dessa arbeten. bortser man från certifiering gäller inga försäkringar.
vill du ha en certifiering på din metod lär det kosta stora pengar då det troligen krävs omfattande långtidstester .
avseende lön till dina jobbare får du nog förklara hur du tänkt. arbetsförmedlingen hyr inte ut personal utan de anställs av ett företag som kan få diverse bidrag.Om det är du som är arbetsgivare eller någon annan kvittar lika men du får gärna redogöra för hur du lagt upp det. Jag känner nämligen inte till någon bidragsform där staten betalar ut 14-15000 i bidrag till arbetsgivaren.du har ju inte heller berört övriga kostnader,är t.ex arbetsgivaravgifter inräknade eller kommer till,helglöner,sem.ers ?kort sagt tror jag inte på ditt fabulerande,det verkar mest vara visioner utan förankring i verkligheten.

antingen fattar du inte vad jag skriver eller så läser du inte det jag skriver.... Men iom att du är för självupptagen... Läs långsamt ... SAMARBETE MED SKOLS/UTB INSTETUT (TYP IUC) hoppas att du kan läsa och ser vad jag har skrivit om inte lägg ner och skaffa dig en sysselsättning. Vad i utb fattar du inte?? Kolla  AF  arbetrs givar avg är inte klar än kollar flera möjligheter

x-lab

• Gäst
« Svar #286 skrivet: 12 nov-17 kl 20:10 »
Sluta tjafsa om lönen hela tiden och prata mer om hur huset är konstruerat mm. i stället
Han kan få 21 340 kr i bidrag och betala 7 572 kr själv om lönen är 22 000 kr/månaden.

https://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetsgivare/Anstall-med-stod/Rakna-ut-ersattning.html#stod=3

Tack en som  kollar uppgifter iaf :)

x-lab

• Gäst
« Svar #287 skrivet: 12 nov-17 kl 20:11 »
finns ju också ett villkorspaket som kan sätta krokben. Skall man bygga gäller byggnads avtal och det är kanske inte lika lätt att övertyga facket om att outbildade skall ersätta svenska byggjobbare. kollektivavtal är alltså ett krav och där ingår ett försäkringspaket som skall plussas på arbetsgivarkostnaden.
Det krävs alltså i första steget en arbetsgivare som fyller de krav som ställs med handledare m.m. andra steget att man har ett kollektivavtal med berört fack,alltså byggnads i detta fallet.

vet inte hur mkt vilkor man behöver för en projekt anst på ca 12 mån.  Vem är byggherre? vem bekostar? vem tar in personal?

x-lab

• Gäst
« Svar #288 skrivet: 12 nov-17 kl 20:23 »
Han kanske inte hinner med det, eftersom han har fullt upp med att diskutera allt annat än hur han ska konstruera huset, men jag kanske har fel?

Huset är tänkt att konstrueras enligt traditionellt bygge, med reglar för väggar, tak och golv. men ist för att lägga golvskivor så lägger jag 1"6 golvplank (dessa målas först med Thermoskydd i lager)efter en vecka kan man lägga in dom och skruva/spika (kammspik). nä detta är klart sätter man 1"6 på väggarna ( blir likvärdigt med skivor fast billigare och får bättre värmevärde än skivor då dessa är grövre). golvbjälklaget är 400 C/C (då jag fick nedslag på böjningen vid 600  C/. men det kommer iaf bli billigare att regla på 400 med K14 klassning än att regla med 600 K24. taket kommer att bli i Kil formad lutning 14 G 1"6 som tak, sen underlagspapp. sista blir det Thermoskydd tak som allt målas i. Så en normal stomme fast i K14 klassning med Thermoskydd inne och ute samt på tak (vårt hus som jag själv byggt,ritat och anskafat allt har 800W/timme i energibehov vilket är ca 1/3 av normala hus till en kostnad av 120,000 hus ,garage och verkstad

x-lab

• Gäst
« Svar #289 skrivet: 12 nov-17 kl 21:09 »
En fråga som jag fått (ok antydan på) är hur jag tänkte värma upp vattnet för lgh (tapp VV) har flera ingångar, den enklaste men inte mest ekonomiska är en pelletsbrännare som man kan an på vinter (på sommaren är inte vv så stort så å löser man det med sheffildfångare) och sen har jag tittat lite på rötgasbrännare vilket är förhållandevis enkelt att lösa . så jag har pellets, rötgas och solvärme alla tre är väl utprovade och fungerar så bra så :) sen om jag får likvärdigt i lgh som jag har i huset så blir uppvärmningen det minsta problemet

skogaliten

• -
« Svar #290 skrivet: 12 nov-17 kl 22:09 »
Huset är tänkt att konstrueras enligt traditionellt bygge, med reglar för väggar, tak och golv. men ist för att lägga golvskivor så lägger jag 1"6 golvplank (dessa målas först med Thermoskydd i lager)efter en vecka kan man lägga in dom och skruva/spika (kammspik). nä detta är klart sätter man 1"6 på väggarna ( blir likvärdigt med skivor fast billigare och får bättre värmevärde än skivor då dessa är grövre). golvbjälklaget är 400 C/C (då jag fick nedslag på böjningen vid 600  C/. men det kommer iaf bli billigare att regla på 400 med K14 klassning än att regla med 600 K24. taket kommer att bli i Kil formad lutning 14 G 1"6 som tak, sen underlagspapp. sista blir det Thermoskydd tak som allt målas i. Så en normal stomme fast i K14 klassning med Thermoskydd inne och ute samt på tak (vårt hus som jag själv byggt,ritat och anskafat allt har 800W/timme i energibehov vilket är ca 1/3 av normala hus till en kostnad av 120,000 hus ,garage och verkstad

Men ska du inte ha någon isolering alls? Inte ens tillverkaren av färgen (Thermogaia) hävdar att den ersätter isolering, de påstår ju bara att den ger en (obekräftad enligt vetenskapliga metoder) extra tilläggsisolering och hjälper till att torka ut puts- och stenfasader.
Jag hittar inga referenser till att färgen skulle vara lämplig för träfasader däremot så nämns snickerier?

Dessutom blir huset extremt lyhört utan isolering, det lär bli som en resonanslåda, så det lär inte vara så trevligt att bo där, om man höra "allt" från grannarna...

Jag bodde förresten i ett illa isolerat (innerväggar, mellanbjälklag) flerfamiljshus från början av 1960-talet (före miljonprogrammet) av betong med puts i en Stockholmsförort under en del av 1970-talet. Där hörde man när grannen nös, öppnade skåp i köket, och mycket, mycket mer...

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #291 skrivet: 12 nov-17 kl 22:50 »
 (:)  Städat tråden en del. Det blev mycket som försvann då det i huvudsak var kommentarer på det ursprungliga otrevliga inlägget som togs bort. /Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

malarmaster

• Gäst
« Svar #292 skrivet: 13 nov-17 kl 07:09 »
Men ska du inte ha någon isolering alls? Inte ens tillverkaren av färgen (Thermogaia) hävdar att den ersätter isolering, de påstår ju bara att den ger en (obekräftad enligt vetenskapliga metoder) extra tilläggsisolering och hjälper till att torka ut puts- och stenfasader.
Jag hittar inga referenser till att färgen skulle vara lämplig för träfasader däremot så nämns snickerier?

Dessutom blir huset extremt lyhört utan isolering, det lär bli som en resonanslåda, så det lär inte vara så trevligt att bo där, om man höra "allt" från grannarna...

Jag bodde förresten i ett illa isolerat (innerväggar, mellanbjälklag) flerfamiljshus från början av 1960-talet (före miljonprogrammet) av betong med puts i en Stockholmsförort under en del av 1970-talet. Där hörde man när grannen nös, öppnade skåp i köket, och mycket, mycket mer...

Det undrar vi andra med,hur klaras bullerregler och energiregler. färgen som han så gärna förordar finns inga tester på utan har dömts ut av flertalet.Det har ju behandlats i tidigare trådar.
visst kan man ersätta skivmaterial med rent virke men då uppstår gärna andra problem t.ex med springor. något som är ett problem i många hyresområden idag är just ohyra (vägglöss o kackerlackor). de älskar springor att gömma sig i. trägolv är ju redan allmänt förekommande i form av parkett och furugolv men det gäller att få till ett golv utan springor.
kul också att kritik möts med att man inte kan läsa utan bör skaffa sig en sysselsättning.
för upplysning så har jag redan fulltidsjobb. Företagsledar( bygg och byggmaterial) ,konsult inom måleri,fritidspolitiker,lärare inom byggnadsvård.
Också intressant att TS tidigare i tråden sagt att allt redan är klart men efterhand som kritiken kommer det visar sig att stora delar inte är genomtänkt och alltså omöjligt kan ingå i en riktig kalkyl. en sådan sak är just den viktigaste biten,arbetskraften. TS rör dessutom till det rejält om han tror att det går att hämta folk på arbetsförmedlingen och inte ta ansvar för dem.
Arbetskraft från skola,men då bortfaller väl de projektanställningar,instegsjobb m.m du vill ha från arb.förmedlingen?
Läser man regelverket (och jag har viss erfarenhet av instegsjobb) så uppfyller inte TS kraven såtillvida han inte har en byggfirma som kan anställa dessa.Så frågetecknen kvarstår. samma mina tvivel om siffrorna som ges,ett hus kostar mycket mer än material,det är den lilla kostnaden.

x-lab

• Gäst
« Svar #293 skrivet: 13 nov-17 kl 09:36 »

Isoleringen är Hunton 367,000 "hmm den har fallit bort tydligen" nå väll den är med på ursprungs kalkylen, men den som finns är ju inte 100 som ni redan har vart så vänliga att påpeka, . orsaken till att jag valt Hunton är för att jag får raqbatt på låne räntan av banken.

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #294 skrivet: 13 nov-17 kl 10:35 »
Jag gjorde en test på landet där jag tog en OSB-skiva som slagit sig med ca 100mm från topp till dal (hade den i garaget under ca 6 mån ) målade den med Thermoskydd (orsaken var att jag ville sätta upp den i ett ett förråd) och ville testa TS=Thermoskydd för att se om det var npågon saning i det med fukten (om en skiva slår sig är det uteslutande fukten det berior på) och efter en vecka var skivan rak och som ny....

Ditt test visar bara att den hade samma fuktighet som när den tillverkades, man kan inte dra slutsatsen att den var torrare om du inte gjort mätningar på fuktigheten.

x-lab

• Gäst
« Svar #295 skrivet: 13 nov-17 kl 13:50 »
Ditt test visar bara att den hade samma fuktighet som när den tillverkades, man kan inte dra slutsatsen att den var torrare om du inte gjort mätningar på fuktigheten.

det man kan utläsa av min test var att jag hade fått ner fukten så pass mkt att den nu inte påverkar skivan form (för där var det bara fukten som hade en inverkan i och med att den stod kvar i garaget under veckan som den (avfuktade). Men bara genom att tala om det så kan vare visat detta genom diagram på "Slutrapport Botkyrkabyggen) men där kunde vederbörande inte läsa diagram/årtal så det vart ju fel de med så

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #296 skrivet: 13 nov-17 kl 14:31 »
det man kan utläsa av min test var att jag hade fått ner fukten så pass mkt att den nu inte påverkar skivan form (för där var det bara fukten som hade en inverkan i och med att den stod kvar i garaget under veckan som den (avfuktade). Men bara genom att tala om det så kan vare visat detta genom diagram på "Slutrapport Botkyrkabyggen) men där kunde vederbörande inte läsa diagram/årtal så det vart ju fel de med så

Om den vid tillverkning hade 15% fukt. Står i ditt garage och torkar i 6 månader till 10% (då slår den sig) om du sen målar på något så tillsätter du fukt och skivan är kanske tillbaka till 15% och har då blivit rak.  Ditt test säger bara att du hade inärheten av samma fuktkvot i skivan som när den va ny. Tyvärr är det inte per automatik samma som torr.
Vägde du skivan när den var ny och innan du målade?
« Senast ändrad: 13 nov-17 kl 14:36 av Alexn72 »

Thomas_

• Biodlare sedan -91. Finsnickare sedan -97.
    • Skåne
« Svar #297 skrivet: 13 nov-17 kl 16:22 »
Isoleringen är Hunton 367,000 "hmm den har fallit bort tydligen" nå väll den är med på ursprungs kalkylen, men den som finns är ju inte 100 som ni redan har vart så vänliga att påpeka, . orsaken till att jag valt Hunton är för att jag får raqbatt på låne räntan av banken.

?????????????? Fallit bort?! Det kanske snart är dags att ge oss "ursprungskalkylen" nu då? Det är ju massor som fattas i underlaget.... Klart som korvspad att kalkylens sista rad aldrig någonsin kommer att hålla.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare SLU.

x-lab

• Gäst
« Svar #298 skrivet: 13 nov-17 kl 16:34 »

?????????????? Fallit bort?! Det kanske snart är dags att ge oss "ursprungskalkylen" nu då? Det är ju massor som fattas i underlaget.... Klart som korvspad att kalkylens sista rad aldrig någonsin kommer att hålla.

japp precis som alla kalkyler som någonsin gjort av kunnigt folk, men om du läst en del av svaren så vet du att det finns dom som ser att lönen för dom jag räknar med faktiskt stämmer bättre än din så..men men ...i och med att jag inte får någon bra feedback här så lägger jag ner denna tråd... tills bi hörs nästa gång..

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #299 skrivet: 13 nov-17 kl 16:37 »
 (:)  Städat bort personangrepp och taskig ton samt följdmodererat. /Torpjens

För övrigt ber jag er som diskuterar här att läsa igenom reglerna. Vi ser gärna saklig debatt och god ton, påstå alltså inte saker om varandra.

Följer ni reglerna slipper ni att jag och andra mods hackar sönder tråden.

Här finns reglerna http://www.alternativ.nu/index.php?page=regler
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

703 gäster, 1 användare
Tylva Sandvold

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser